• tjips
    Äldre 13 Nov 23:01
    20278 visningar
    19 svar
    19
    20278

    4-åring utan kompisar på dagis...

    Hej, (ursäkta långt inlägg)

    Vår kille som snart fyller 4 har svårt att få kompisar på sitt nya dagis där han gått i 3 månader (20 barn, blandade åldrar). Ibland kommer han hem och säger att han inte får vara med, att någon har sagt att "du är min dåligaste kompis", att han inte får vara med i "killaget" osv. Jag vet också att han har svårt att ta kontakt när det är många barn som leker samtidigt, han ställer sig hellre vid sidan om. Ibland kan hans frustration leda till att han går fram till barn och stör dem genom att peta eller låta och han lyssnar inte alltid om de vill att han ska sluta.

    Vi har pratat med personalen och de upplever att han har svårt att få kontakt socialt. Jag har varit på dagis en hel dag och sett att han är med när fröknarna är med men så fort det blir lek på egen hand så leker han själv (det känns som om han har gett upp att ta kontakt med de andra).

    Vad ska man göra? Överreagerar jag eller ska man agera i tid innan hans självförtroende blir sämre? Tilläggas bör att han leker bra när vi har en kompis här hemma i taget... Det känns bara som om alla andra större barn har kompisar som inbjuder till lek och som ser efter dem men ingen ser min kille Tacksam för tips

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-13 23:26
    Jag vet att detta inte är mobbning men jag visste inte var jag skulle lägga det annars...

  • Svar på tråden 4-åring utan kompisar på dagis...
  • tjips
    Äldre 13 Nov 23:22
    #3

    Nej, jag vet att det inte är mobbning, men det fanns inget bättre ställe att ta upp denna fråga...

    Jag tror inte att personalen på denna förskola arbetar så aktivt med dessa problem. De verkar inte särskilt engagerade eller så förstår de inte hur viktigt det är att det fungerar med kompisarna i denna ålder.

  • tjips
    Äldre 13 Nov 23:33
    #5

    Bra tips, jag ska fundera på det men det kan bli svårt då vi bara får ha honom på dagis 20 timmar/vecka.

  • tjips
    Äldre 14 Nov 00:02
    #7

    Någon mer?

  • tjips
    Äldre 15 Nov 01:28
    #10

    Hej igen alla och tack för era svar.

    ullis01: Skönt att höra att ni hittat sätt att komma vidare. Jag vet inte hur det ska gå på detta dagis dock eftersom personalen vare sig verkar ha tid eller engagemang att sätta in några särskilda åtgärder för min son. Jag vet inte, kanske har jag förstorat problemen?

    Bra tips om att förklara mer exakt vad han ska göra/inte göra. Ibland säger jag till inför andra barn, det är någon slags "rättvisekänsla" eftersom barnen inte vill och min son inte lyssnar när de säger ifrån. Jag har börjat fråga honom: "varför gör du så? Vad vill du?" (inte argt utanbara fråga) så att han får en chans att själv reflektera över vad det är han vill åstadkomma.

    Jättebra att försöka fokusera på vad som gör honom unik och vad han är bra på, han är en otroligt rolig, smart, gosig, verbal, logisk kille som dessutom älskar mindre barn (han kan stå och gunga en tvååring på dagis hur länge som helst). Allt detta gör det också svårt för oss att se att han skulle ha ett problem som skulle hålla i sig någon längre tid, men vi får väl se.

  • tjips
    Äldre 15 Nov 01:47
    #11

    Jag glömde att säga att jag nu har tagit initiativ och bjudit hem en kille från dagis som jag tror att sonen kan funka bra med, de ska ses på tisdag.

  • tjips
    Äldre 19 Nov 11:00
    #14

    Hej igen,

    Igår var hans kompis från dagis här och de lekte jättebra tillsammans länge, ända tills kompisen blev lite trött på eftermiddagen och surade när saker gick fel...

    Nej, han började inte dagis sent, han var 1 år och 8 månader. Han hade inga problem på första dagisgruppen där han gick fram till april iår. Det var en småbarnsgrupp där han ganska länge var äldst och han funkar även nu väldigt bra med yngre barn men har svårt för barnen i sin egen ålder.

    Igår när jag hämtade lekte han som vanligt parallellt med de yngre barnen, medan hans jämnåriga lekte andra lekar bakom stängda dörrar. När jag frågade om han inte ville vara med sa han "ja" och vi gick tillsammans in och jag hjälpte honom att ta kontakt och vara med i leken. Det funkade hyfsat, han vill så gärna men vågar inte riktigt. De lekte "peter pan" som ett av barnen sett på film och igårkväll fick han se den så att han också kan komma med input till leken.

    Jag tänker prata med personalen och be dem göra som de gjorde för er, ullis01: vara med och hjälpa honom komma in i leken. Vi får se hur det går...

Svar på tråden 4-åring utan kompisar på dagis...