• Kamelians

Ont/dålig i magen varje gång jag äter...

Har ju förstått att det är fullt normalt att känna av "tjejmagen" då man är gravid (konstigt vore det väl annars?!), men är det normalt att man får ont i magen, mår illa, känner sig risig i magen av att man äter?! Eller har jag åkt på något annat?

• Svar på tråden Ont/dålig i magen varje gång jag äter...
  • mithrandil

det är vanlgit att man blir lite dålig i magen när man är gravid. Du får försöka att äta pyttesmå portioner men ofta så kanske du slipper illamående och ont i magen. Det var vad min bm rekomenderade, att man skulle småäta.

• MHS

Jag får ofta magknip efter att jag har ätit. Har också fått rådet att äta mindre portioner men att äta oftare.

• Kamelians

Är det så? Det verkar ju helt galet att tarmarna ska påverkas av att man är med barn (i alla fall så tidigt...är i v 6).

Vad beror det på?

• Fröken Sophia

Brukar du ha problem med laktos? Det har jag och den första tiden under graviditeten så försämrades det av någon anledning.

Får bubblig, uppsvälld mage, magknip och måste akut springa på toaletten med diarré.

Testa att skära ner på laktosinnehållande produkter också, och följ råden ovan, är mindre portioner.

• mithrandil

Graviditet kan påverka tarmarna jättemycket. och framförallt i tidig grav. Vet inte varför. Men så är det.

Kamelians skrev 2008-11-14 14:43:30 följande:
    Är det så? Det verkar ju helt galet att tarmarna ska påverkas av att man är med barn (i alla fall så tidigt...är i v 6).Vad beror det på?
  • Flakey

Är i vecka 7 och känner också att magen är skum. Är laktosintolerant i för sig, men får magknip så fort jag äter. Mår lite halv-illa också, typ som att man är obehagligt mätt under lång tid. Ush.

Men det beror på att vissa av hormonerna får tarmarna att svullna och gå trögare, plus att matsmältningen blir långsammare. Så det e helt normalt och vanligt.

• Kamelians

Tack för goda råd! Nej, jag är inte känslig mot laktos, och kan heller inte se någon sådan koppling (äter väldigt lite mjölkprodukter generellt). Får ont oavsett vad jag äter och det är jättebesvärligt.

Brukar visserligen vara rätt känslig, men det känns som om det är värre än någonsin?!

Svar på tråden Ont/dålig i magen varje gång jag äter...