• Anonym (hmm..)

Vad innebär enskild egendom vid arv?

• Svar på tråden Vad innebär enskild egendom vid arv?
  • Anonym (hmm..)

Oj det var inte riktigt meningen att skicka iväg det sådär..

Min mans pappa har testamenterat sina pengar som enskild egendom till min man, vad innebär det egentligen?

• Roxter

Att du inte äger hälften av dem vid ex. skilsmässa.

• Lum

Om du har enskild egendom så ärver inte din man/fru egendomen vid dödsfall, utan den går i första hand till barn, i andra hand till föräldrar etc.

• Lum

Eller? stämmer det? Nu blev jag lite osäker... Någon annan som vet bättre?

• Anonym (hmm..)

men om vi fortfarande är gifta så kan väl min man bestämma att pengarna ska vara gemensamma? om han vill det...

känns bara så konstigt, för jag kommer ärva en del pengar, och vad jag vet har inte mina släktingar skrivit ngt sånt...

• Anonym (hmm..)

eller är de pengarna alltid undantagna sen.. hm...

• Severus

Ett bra sätt för t ex äldre generationen att veta att deras barn/barnbarn får behålla egendomen vid ev skilsmässa.
    Så inte en sur fru/man ska ha hälften

Våga Vägra Östrogen
  • Anonym (hmm..)

så om vi säger att min man ärver 5 kr efter sin pappa medans vi är gifta och allt är bra, men vi sen skiljer oss 10 år senare, då undantas dessa 5 kr när vi delar på allt?

• Roxter

Kan tänka mig att han kan via gåvobrev ge dig hälften innan och att ni därmed delar lika även om ni skulle skiljas, men annars är det nog så ja. Var ett tag sen jag läste detta men har för mig att det var så.

• Anonym (hmm..)

ja sånt där är så svårt, vi får gå till en jurist helt enkelt

• Anonym

Arv som enskild egendom gör att du inte har rätt till detta vid ev. skiljsmässa då räknas inte dessa pengar med i boet.
    Men om han dör så ärver ju du honom, även det som är enskild egendom.

• Anonym

nää,om han dör så ärver väl inte ts hans enskilda egendom...?Är väl det som är hela grejen med ee?

• Pysselgalningen

Anonym (hmm..) skrev 2008-11-15 11:09:19 följande:

så om vi säger att min man ärver 5 kr efter sin pappa medans vi är gifta och allt är bra, men vi sen skiljer oss 10 år senare, då undantas dessa 5 kr när vi delar på allt?
    ja
    enskild egendom kan inte andra parten röra
  • Anonym
    Svar på #12
    Det finns en utbredd missuppfattning om att enskild egendom går direkt i arv till barnen, men det är i stället så att genom arvsordningen så ärver make all egendom före gemensamma barn och detta gäller också för enskild egendom.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-11-15 12:37:19 följande:
    Svar på #12Det finns en utbredd missuppfattning om att enskild egendom går direkt i arv till barnen, men det är i stället så att genom arvsordningen så ärver make all egendom före gemensamma barn och detta gäller också för enskild egendom.
    jasså???
  • Anonym

dör maken före dig och ni inte har äktenskapsförord så ärver du ( om det inte finns särkullebarn).
    Enskild egendom och ev avskastningen kommer ifråga vid skilsmässa eller annan bodelning
    Jag har själv skrivit ett testamente därmina barns arv efter mig ska vara deras enskilda egendom samt avkastningen av arvet.....
    vid skilsmässa eller liknande så visas ofta inte de bästa sidor.....(räcker att läsa i styvfamiljstråden)

• Lum

Ett tips för sådana här frågor är www.projure.se/

Det är en gratis juridisk rådgivning. Rådgivare är juridikstudenter från Uppsala Universitet. Naturligtvis är de inte professionella än, men de har mycket kunskap. Så om man bara behöver svar på juridiska frågor är de mycket bra. De kan även förmedla en utbildad jurist i rätt område om det behövs.

• Anonym

Det inneär att de pengarna är hans och endast hans. sedan kan han välja att skriva ett äktenskapsförord eller i testamenetet som innebär att det är era gemensamma pengar. Men om han inte gör det så räknas de pengarna inte med vid en ev bodelning, utan de hålls utanför då det är hans.

• Anonym (Ann Onym)

Fortsätter denna tråd, eftersom jag haft det aktuellt i mitt förhållande alldeles nyss. Det stämmer att enskild egendom ärvs vid make/ makas bortgång. Vid skilsmässa ingår den inte i bodelningen. Det som inte stämmer är att enskild egendom går att göra om

till giftorättsgods genom äktenskapsförord, det går inte! Innehavaren kan däremot ge bort hela, eller delar av egendomen/tillgångarna som gåva. Så gjorde vi. Jag vill också höja ett varningens finger! Allt hänger på vad gåvogivaren villkorat i gåvobrevet eller testamentet. Det skulle kunna innebära att det inte ens går att ge bort enskild egendom som gåva, om det

villkorats av gåvogivaren. Det är med andra ord en fördel att bibehålla goda relationer i släkt och familj, om allt ska kunna bli till allas belåtenhet!

Svar på tråden Vad innebär enskild egendom vid arv?