• Smurfit78

Recept på jojo kakor!!

Köpte på coop extra en kaka som heter jojo igår och den var försvinnande god!!

Vill kunna göra sånna själv har ätit dom för läääänge sen men då kallades dom för något annat.
    Det ser ut som en jojo med två bottnar kan vara typ mandel ,äggvita ,socker kanske och mellan dom är det en smörkräm denna var smaksatt med päron och var så klart grön,den jag åt för läängesen var den smaken choklad.Sen är ena kanten doppad i choklad..

Någon som vet nått recept el på något liknande får gärna skriva det här!!!!

• Svar på tråden Recept på jojo kakor!!
  • lia76

Jojo med chokladfyllning 12 kakor

Ingredienser 250 g rumsvarmt smör
    1 dl socker
    2 msk honung
    5 dl vetemjöl
    2 tsk ingefära

Chokladkräm:
    150 g choklad
    1/2 dl grädde
    1 msk smör
    Ida 080901, Stella 060923
  • marjalena
    lia76 skrev 2008-11-15 13:45:16 följande:
    Jojo med chokladfyllning 12 kakor     Ingredienser 250 g rumsvarmt smör1 dl socker2 msk honung5 dl vetemjöl2 tsk ingefäraChokladkräm:150 g choklad1/2 dl grädde1 msk smör
    Men hur gör man då? Generad
  • Foodlover

Jojo med chokladfyllning

250 g rumsvarmt smör
    1 dl socker
    2 msk honung
    5 dl vetemjöl
    2 tsk ingefära

chokladkräm:
    150 g choklad
    1/2 dl grädde
    1 msk smör

Sätt ugnen på 175°. Blanda smör, socker, honung, vetemjöl och ingefära till en jämn deg i matberedaren. Ta cirka 1 matsked deg och tryck ut till en rund kaka på en plåt. Gör ett jämnt antal kakor. Lägg kakorna på bakpappersklädd plåt. Ställ in i mitten av ugnen i cirka 10 minuter eller tills de blivit gyllenbruna.
    Låt svalna. Smält choklad, grädde och smör i en kastrull. Låt svalna så krämen stelnar lite.
    Bred på chokladkräm, en matsked, på hälften av kakorna och lägg en kaka ovanpå varje som lock.

• Smurfit78

Tackar tackar!!
    Finns det mera varianter!!!!

• lia76
    Foodlover skrev 2008-11-15 14:17:17 följande:
    Jojo med chokladfyllning 250 g rumsvarmt smör 1 dl socker 2 msk honung 5 dl vetemjöl 2 tsk ingefära chokladkräm: 150 g choklad 1/2 dl grädde 1 msk smör Sätt ugnen på 175°. Blanda smör, socker, honung, vetemjöl och ingefära till en jämn deg i matberedaren. Ta cirka 1 matsked deg och tryck ut till en rund kaka på en plåt. Gör ett jämnt antal kakor. Lägg kakorna på bakpappersklädd plåt. Ställ in i mitten av ugnen i cirka 10 minuter eller tills de blivit gyllenbruna. Låt svalna. Smält choklad, grädde och smör i en kastrull. Låt svalna så krämen stelnar lite. Bred på chokladkräm, en matsked, på hälften av kakorna och lägg en kaka ovanpå varje som lock.
    Tack, glömde ta med hur man ska göra.
    Antar att du var på samma sida som mej
    Ida 080901, Stella 060923
  • ÄLVOR HÄXOR O TROLL

ooo den är sååååå god

ღ När våra blickar möttes viskade änglarna perfekt ღ
  • Esmiso

haha, mitt smeknamn sedan jag var liten är just Jojo (därav mitt nick) De här får jag ju prova att baka!

Svar på tråden Recept på jojo kakor!!