Kör du tåg??
Jag har funderingar på att bli lokförare. Har läst lite om de men har lite funderingar. Kostar utbildningen? Vad krävs för att man ska få gå utb? E de ett roligt jobb? Bra lön?
Ja berätta lite! Tack
Jag har funderingar på att bli lokförare. Har läst lite om de men har lite funderingar. Kostar utbildningen? Vad krävs för att man ska få gå utb? E de ett roligt jobb? Bra lön?
Ja berätta lite! Tack
Min man håller just nu på att plugga
Blir du anställd av t ex Green Cargo så ingår utbildningen och du får utbildningslön under tiden, men då är det så klart godståg du kör.
Går du en KY-utbildning så får du ta t ex studielån eller liknande själv.
Du ska genomgå urvalstester för att bli intressant för Green Cargo (t ex) min man är anställd där så det är det enda jag vet.
Roligt jobb?! Det är väl som alla andra jobb, fast med stort ansvar, sedan har du ju folk som kastar sig framför loken ibland, alla möjliga olika sortera arbetstider, du kan börja när som helst och sluta när som helst. Det enda du vet är i princip vilka dagar du har ledigt.
Lönen är helt ok, maken räknar med att få ut strax runt 25 000 i månaden när han är färdigutbildad
Ja det där med att folk kastar sig framför o köra på djur o liknade e ju klart en STOR nackdel.
Tycker han utbildningen är svår? Läst länge? Va vad de för tester som han fick gå igenom innan?
Tack för svar
super svar, tack så mkt
Men va fan...40 vekcors utbildning och sen FÅ UT ca 25000??
Här sitter man med 3½ års högskoleutbildning och 200.000 i studieskulder och får ut drygt 20.000 när man jobbar kvällar och nätter....Jahaja...Lokförare får det bli nu istället då...
Hur ofta kommer han att vara hemma då?
Min mamma har precis tagit examen som lokförare, hon gick KY-utbildning i Ängelholm. Trivdes bra, tyckte att det skulle bli jättekul. Det är bara det att nu är hon arbetslös, trots att hon i början var "garanterad jobb"... Så marknaden är kanske inte världens bästa just nu?
Tempot på utbildningen var tydligen ganska högt, det var svårt att hitta bra praktikplatser (hon fick tre veckor i andra änden av Sverige). Men roligt hade hon ändå, så bara tuta och kör... Se till att ha något att falla tillbaka på sen dock, eftersom det som sagt verkar se dåligt ut på arbetsmarknaden.