• Lille Fi

Kör du tåg??

Jag har funderingar på att bli lokförare. Har läst lite om de men har lite funderingar. Kostar utbildningen? Vad krävs för att man ska få gå utb? E de ett roligt jobb? Bra lön?

Ja berätta lite! Tack

Harry 8 feb ´08
  • Svar på tråden Kör du tåg??
  • Teskedsmamman

Min man håller just nu på att plugga

Blir du anställd av t ex Green Cargo så ingår utbildningen och du får utbildningslön under tiden, men då är det så klart godståg du kör.

Går du en KY-utbildning så får du ta t ex studielån eller liknande själv.

Du ska genomgå urvalstester för att bli intressant för Green Cargo (t ex) min man är anställd där så det är det enda jag vet.

Roligt jobb?! Det är väl som alla andra jobb, fast med stort ansvar, sedan har du ju folk som kastar sig framför loken ibland, alla möjliga olika sortera arbetstider, du kan börja när som helst och sluta när som helst. Det enda du vet är i princip vilka dagar du har ledigt.

Lönen är helt ok, maken räknar med att få ut strax runt 25 000 i månaden när han är färdigutbildad

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Lille Fi

Ja det där med att folk kastar sig framför  o köra på djur o liknade e ju klart en STOR nackdel. 
    Tycker han utbildningen är svår? Läst länge? Va vad de för tester som han fick gå igenom innan?

Tack för svar  

Harry 8 feb ´08
  • Teskedsmamman
    Lille Fi skrev 2008-11-15 14:00:37 följande:
    Ja det där med att folk kastar sig framför  o köra på djur o liknade e ju klart en STOR nackdel.  Tycker han utbildningen är svår? Läst länge? Va vad de för tester som han fick gå igenom innan? Tack för svar  
    Just nu är han kräksjuk så han vill nog inte sätta sig här, men utildningen är 40 veckor, varav ca 1/3 är i Borlänge och han är hemma 1½ dygn/ vecka...

Förresten han kom här nu:

Många frågor :). Om vi börjar med utbildningen så varierar det. Ett sätt är att gå KY-utbildning. Sådana finns i Hallsberg, Mjölby, Ånge och Ängelholm och är en eftergymnasial utbildning med möjlighet att söka studielån.

Nästa alternativ är att börja på SJ, Green Cargos eller Tågkompaniets interna utbildningar. Hur det är med SJ och Tågkompaniet vet jag inte, men Green Cargo har just nu totalt anställningsstopp så hur möjligheterna till detta alternativ är vet jag inte just nu. Helt klart är att anställningsstoppen inte kommer hålla i sig länge eftersom ungefär 600 lokförare går i pension per år de närmaste åren...

Det tredje alternativet är att börja på bangården hos Green Cargo och sedan gå vidare till lokförare efter ett par år.

Innan man blir antagen till utbildningen så är man tvungen att klara ett så kallat psykologiskt urvalstest där man blir testad på simultankapaciet, logiskt tänkande m.m. Man får också träffa en psykolog.
    Man måste dessutom vara fullt friskt med perfekt färgseende. Behov av glasögon är ok till en viss gräns... men var den går har jag inte koll på.

Om jobbet är kul? Man kan inte ha det bättre, men det förutsätter att man kan vara själv och kan fatta egna beslut utan att någon hänger över axeln på en.

Om utbildningen är svår kan jag inte svara på. Jag tycker inte det, ungefär som att ta körkort, men längre. Totalt 40 veckor av vilka 15 är teori och resten är praktik...
  • Lille Fi

super svar, tack så mkt

Harry 8 feb ´08
  • Queen70

Men va fan...40 vekcors utbildning och sen FÅ UT ca 25000??

Här sitter man med 3½ års högskoleutbildning och 200.000 i studieskulder och får ut drygt 20.000 när man jobbar kvällar och nätter....Jahaja...Lokförare får det bli nu istället då...

• Teskedsmamman
    Queen70 skrev 2008-11-15 14:44:06 följande:
    Men va fan...40 vekcors utbildning och sen FÅ UT ca 25000?? Här sitter man med 3½ års högskoleutbildning och 200.000 i studieskulder och får ut drygt 20.000 när man jobbar kvällar och nätter....Jahaja...Lokförare får det bli nu istället då...
    Och det är bara i ingångslön Lägg till 6 veckors semester efter ett antal år och 36-timmarsvecka

Men så ser jag honom sällan också... Kan aldrig planera nåt med familjen osv... men iofs det har jag nästan aldrig kunnat eftersm han nästan alltid har jobbat borta på veckorna
  • Queen70

Hur ofta kommer han att vara hemma då?

Teskedsmamman skrev 2008-11-15 14:47:41 följande:
    Och det är bara i ingångslön Lägg till 6 veckors semester efter ett antal år och 36-timmarsvecka Men så ser jag honom sällan också... Kan aldrig planera nåt med familjen osv... men iofs det har jag nästan aldrig kunnat eftersm han nästan alltid har jobbat borta på veckorna
  • Teskedsmamman
    Queen70 skrev 2008-11-15 14:50:40 följande:
    Hur ofta kommer han att vara hemma då?
    2 helger av 7, och veckodagar här och där, vad jag har sett på schema.

Sedan kan han sluta pass vid midnatt och sedan börja nästa pass vid 20.00 nästa kväll så det är ju nästan en hel dag ledig bara där.... men så finns det pass som börjar på middag ena dagen och som sträcker sig till kvällen nästa dag...
  • onetwothree

Min mamma har precis tagit examen som lokförare, hon gick KY-utbildning i Ängelholm. Trivdes bra, tyckte att det skulle bli jättekul. Det är bara det att nu är hon arbetslös, trots att hon i början var "garanterad jobb"... Så marknaden är kanske inte världens bästa just nu?

Tempot på utbildningen var tydligen ganska högt, det var svårt att hitta bra praktikplatser (hon fick tre veckor i andra änden av Sverige). Men roligt hade hon ändå, så bara tuta och kör... Se till att ha något att falla tillbaka på sen dock, eftersom det som sagt verkar se dåligt ut på arbetsmarknaden.

• Teskedsmamman
    onetwothree skrev 2008-11-15 14:54:58 följande:
    Min mamma har precis tagit examen som lokförare, hon gick KY-utbildning i Ängelholm. Trivdes bra, tyckte att det skulle bli jättekul. Det är bara det att nu är hon arbetslös, trots att hon i början var "garanterad jobb"... Så marknaden är kanske inte världens bästa just nu? Tempot på utbildningen var tydligen ganska högt, det var svårt att hitta bra praktikplatser (hon fick tre veckor i andra änden av Sverige). Men roligt hade hon ändå, så bara tuta och kör... Se till att ha något att falla tillbaka på sen dock, eftersom det som sagt verkar se dåligt ut på arbetsmarknaden.
    Be din mamma hålla ut, som maken skrev ovan 600 lokförare/år kommer gå i pension.... visst kommer konjukturen också påverka där, men är man bara beredd att flytta så finns det jobb...

Får man utbildning genom Green Cargo är man anställd redan när utbildningen påbörjas, då gäller det bara att klara examina för att få behålla tjänsten.
Svar på tråden Kör du tåg??