Lille Fi skrev 2008-11-15 14:00:37 följande:
Ja det där med att folk kastar sig framför o köra på djur o liknade e ju klart en STOR nackdel. Tycker han utbildningen är svår? Läst länge? Va vad de för tester som han fick gå igenom innan? Tack för svar
Just nu är han kräksjuk så han vill nog inte sätta sig här, men utildningen är 40 veckor, varav ca 1/3 är i Borlänge och han är hemma 1½ dygn/ vecka...
Förresten han kom här nu:
Många frågor :). Om vi börjar med utbildningen så varierar det. Ett sätt är att gå KY-utbildning. Sådana finns i Hallsberg, Mjölby, Ånge och Ängelholm och är en eftergymnasial utbildning med möjlighet att söka studielån.
Nästa alternativ är att börja på SJ, Green Cargos eller Tågkompaniets interna utbildningar. Hur det är med SJ och Tågkompaniet vet jag inte, men Green Cargo har just nu totalt anställningsstopp så hur möjligheterna till detta alternativ är vet jag inte just nu. Helt klart är att anställningsstoppen inte kommer hålla i sig länge eftersom ungefär 600 lokförare går i pension per år de närmaste åren...
Det tredje alternativet är att börja på bangården hos Green Cargo och sedan gå vidare till lokförare efter ett par år.
Innan man blir antagen till utbildningen så är man tvungen att klara ett så kallat psykologiskt urvalstest där man blir testad på simultankapaciet, logiskt tänkande m.m. Man får också träffa en psykolog.
Man måste dessutom vara fullt friskt med perfekt färgseende. Behov av glasögon är ok till en viss gräns... men var den går har jag inte koll på.
Om jobbet är kul? Man kan inte ha det bättre, men det förutsätter att man kan vara själv och kan fatta egna beslut utan att någon hänger över axeln på en.
Om utbildningen är svår kan jag inte svara på. Jag tycker inte det, ungefär som att ta körkort, men längre. Totalt 40 veckor av vilka 15 är teori och resten är praktik...