Inlägg från: Anonym (fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fundersam)

Leverfläckar i underlivet?

I förrgår i duschen upptäckte jag nått utstående på, tror det är yttre blygdläpparna man säger, typ innan för kanten på vulva. På höger sida fanns något som jag först trodde kunde varit en fästing men när jag väl lyckats krångla och kikat med spegel så kom jag fram till att det var ingen fästing. Maken kikade igår och sa att det lär vara en leverfläck, svart/grå/brun aktig om 3-4mm, utstående och hård. Ovanför den fanns en mindre på bara 1mm ungefär och när vi/han väl kikade sen på andra sidan fanns även där en mindre om 1-2mm.
    Kan man bara få leverfläckar så i underlivet? Är det något man borde bli orolig över? Kan man ringa och fråga sjukvårdsrådgivningen eller bättre att vänta tills efter helgen och ringa gyn?

Nå'n som varit med om liknande?

• Svar på tråden Leverfläckar i underlivet?
  • Anonym (fundersam)

Kaksmulan
    Tack för ditt svar. Jo, jag tog mod till mig och ringde sjukvårdsrådivningen också. Är ju lite pinsam fråga att ställa. Pratade först med en sjuksköterska som också rådgjorde med en barnmorska som tyckte att jag skulle kontakta barnmorskan eller gyn i början av nästa vecka direkt för bedömning.
    Har absolut inte ont eller så, är ju mer att man blir fundersam då jag inte alls märkt detta innan utan det lär ha uppkommit ganska så nyligen.
    Hur gör man för att ta bort dem då? Skär de bort?
    Är alltså inte på dessa tunnare blygdläppar utan mer nedre/insidan av venus alltså typ ljumsken fast insidan. Så svårt att förklara.
    Jo, klart att man blir lite fundersam på vad det kan vara, hudcancer är nog inte det första som slår mig, trodde mer på vanlig leverfläck. Har en hel del sånna mest då i ansikte/hals och på armarna. Har några som står ut ganska så mycket men de är väl inget farliga förrän de börjar blöda eller gör ont har jag fattat som? Hudcancer är väl stora leverfläckar på närmre centimetern eller mer?

• Anonym (fundersam)

Tack för bra information, roligt att läsa!
    Ja, jag har en kompis som tog bort en vid halsen som mest var i vägen för BH-bandet, men det höll på att gå riktigt illa, blev tvärstel i nacken och hade ont dan därpå, gick tillbaka å fick medicin för nå'n inflammation tror jag det va. Kan tydligen bli p.g.a. att hon tog bort leverfläck men icke att hon fick veta det, bara tur att hon gick tillbaka direkt är tydligen väldigt allvarligt.

Jo, är väl bäst att kolla. Får skriva mer när antingen barnmorska eller gynläkare har bedömt, bror på vem som har tid.

• Anonym (fundersam)

Inte allt för enkelt att få tag på telefontider har jag upptäckt.
    Okej, nu har jag talat med barnmorskan vi har här. Hon verkade inte direkt intresserad alls och menade att det är helt okej, man kan få leverfläckar både där och ganska så "bara så där". Brukar sällan innebära nått alls låter ju bra!
    Maken blev däremot lite sur på mig, han menar att det ser mer ut som en blandning mellan leverfläck och blodblåsa, mer svart/grå än brunaktig som bara en leverfläck är. Han tyckte jag skulle sagt typ svart finne.
    Iaf så sa barnmorskan då att va jag orolig så skulle jag kontakta min läkare för de hade iallafall inte möjlighet att kolla eller bedömma.
    Både pinsamt, men mer tveksamt att min allmänläkare nere på vc vet mer än jag om detta. Men får väl försöka få tag på henne, hon hade inga telefontider idag så får se om jag får fatt på henne imorgon. Men är som sagt inte nämnvärt orolig iom att det varken kliar eller gör ont.

• Anonym (fundersam)

Har pratat med gyn nu också och de ville att jag skulle avvakta i några veckor, se om det blev förändring osv. Så då gör jag så e nog ingen fara, men visst blir man fundersam när nått helt plötsligt bara dyker upp "där nere"

Ni som haft blodblåsor, var de hårda eller mjuka?

Svar på tråden Leverfläckar i underlivet?