• marjalena

Weekenresa, var?

Jag planerar att åka på en weekendresa med min moster i början av nästa år. Vi vill gärna åka någonstans där det finns lite att se, helst inte allt för dyrt heller. Men var ska vi åka?? Era bästa tips önskas!!

• Svar på tråden Weekenresa, var?
  • Tecken

Budapest, Prag, Berlin, Köln, Wien är trevliga städer som jag kan rekommendera.

• Tecken

Och München - julmarknad och glühwein

• Tecken
    Tecken skrev 2008-11-15 20:00:21 följande:
    Och München - julmarknad och glühwein
    Eller rättare sagt: Skulle ni åka NU, så blir det julmarknad, senare nästa år så blir det nog inte det
  • månälva

Kan ju bara rekommendera Rom Fast tänk er för, har man väl varit där vill man bara åka tillbaka,igen, igen och igen

• marjalena

Ok två som föreslår Rom Hur lång är resan dit? Vad är så bra med Rom? Tips på vad man ska se och göra? Osv... Berätta mer!! Fler åsikter mottages tacksamt så klart!

• carola1977

Vad som är bra med Rom... Vilken fråga, det är ju en helt underbar stad . Flygresan tar kanske 3 timmar, eller? Man kan åka med tex Airtours osh köpa paketresa, de brukar ha alternativ i olika prisklasser.

Det finns mycket att se. Alla kyrkor och sevärdheter som Colosseum, Spanska trappan, Fontana di Trevi mm. Stadskärnan med alla sevärdheter är ganska liten så det är lätt att ta sig överallt till fots.

• marjalena

Åh tack så mycket carola1977. Ska genast gå in och kika!

• carola1977

Varsågod!

Via del Corso är shoppinggatan nr 1 med affärer som inte bara säljer svindyra märkeskläder. De ligger vid Spanska trappan.
    Många varnar för att bo nära Stazione Termini (tågstationen) pga prostitution o dyl. Jag har bott där och visst såg vi kanske 2 prostituerade, men de gjorde inte oss något .

När jag åkt med Airtours har jag dels bott på Nazionale, som är rätt lyxigt (det var en present) och väldigt bra läge. Nästa gång bodde vi på Diplomatic, på andra sidan floden. Det var också ett bra hotell.

• Cillalilla

Istanbul är så coolt!
    Massor att titta på, god mat och fortfarande billigt. Man kan handla både i "vanliga" affärer och på marknaden. Som sagt, billigt att både handla och äta. Inte så lång flyresa heller. Tror det tod dryga 3 timmar.

• Litheo
    Min älskling fyller 30 nästa år och jag tänkte överraska med en 3 nätters weekend till Rom

Någon som har bra tips på prisvärda hotell som ligger centralt?

Hittar en del via nätet men man vet ju inte hur seriösa företagen är....

Tips?
  • Raka Pungen

Jag skulle inte åka utanför Europa för bara en helgsemester.

Budapest och St Petersburg är vackra städer.

I Kroatien finns mängder av vackra medeltida städer billiga med.

• vita stenen

Rom är perfekt som weekend resa. Det tar bara ca tre timmar med flyget och det finns en massa kul att se där. Och framför allt äta GLASS!!

Svar på tråden Weekenresa, var?