• sajsoj

Får barnen gunga på vintern på era dagis?

En dag när vi kom till dagis så var alla gungor uppsnurrade så att man inte kunde gunga på dem. Min lilla tjej frågade varför de var så och jag sa att det har säkert varit några här och busat i natt, fröknarna fixar säkert ner dem sen. Men oj vad fel jag hade! Det var visst slut på gungandet för i år, -Det blir för kallt att gunga nu. Var svaret jag fick....höö va? -Ja, barnen får blåskatarr. VA? Har aldrig hört talas om detta förut. Frågade då om alla dagis i stan gjorde så här (är nyinflyttad), ja alla gör så här! Låter inte detta lite konstigt?

• Svar på tråden Får barnen gunga på vintern på era dagis?
  • Lady Tess

Här i lekparken tar dom bort gungorna på vintern men på dagis kommer jag inte ihåg hur dom gör!

♥ William 04-10-18 ♥
  • LMH33

Men är de i stål då eller? Fattar inte alls. Eller bor ni långt norrut där det är massor av minus så man inte  ska sitta på nåt?
    Fråga föräldrar till äldre barn om det verkar vettigt.

Tycker det verkar mycket underligt.

• Tulltan

Det låter väldigt konstigt. Har jobba mycket som timvikarie på dagis och har inte stött på det du beskriver inom någon verksamhet.
    Blåskatarr..? Hmm, tja, kanske om man är under 2 år och sitter still i en gunga under en längre stund. Men det kan väl barnen lika gärna råka ut för om de sitter still i sandlådan mitt i vintern?

• Mejokana

De tar bort dem här med, i Motala iallafall där jag jobbade. Tror det var för olycksrisken, det blir ganska halt vid gungorna.

• snart 5

På vårat dagis hängde de upp gungorna för att sanden under blir blöt, hårt packad och när det fryser blir det stenhårt. Inte kul att ramla på då. Innan de tar ned gungorna igen på våren gräver de upp i sanden ordentligt så att den ska bli mjuk igen.

• Pilla70

hör tar de oxå bort dem, skulle tro att det delvis är för att om det blir halt under dem på vintern är et lätt att både barn och personal halkar och får gungor på sig.
    sen att det blir kallt för de minsta när de gungar.
    när de bara sitter still.
    sen blir det ju destom roligare när de tas fram igen på våren

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • norgesessan

oj, trodde det var fär att ssanden frös till och blev hård...(som är till för att skydda barnen). HAr inte varit med om att gungor tas bort inför vintern...
    och för blåskatarr????

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • sajsoj

Vi bor absolut inte långt norrut. Brukar inte ha mycket vinter ens, och gungorna är vanliga av bildäck. Där vi bodde förut ca 12 mil söderut gungades det året om :)
    Har aldrig hört om någon som blivit sjuk av att gunga på vintern.
    Alltså det är ju ingen stor grej men jag tyckte bara att lät så löjligt...typ barnen kanske inte ska få åka pulka heller (pulkan blir ju jättekall)

• kikelikan
    Svar på #5
    Det är samma sak här där jag bor. Men att sitta i en gunga på vintern är kallt. Vinden blir ju kall när man gungar fram och tillbaka.

snart 5 skrev 2008-11-15 22:34:46 följande:
    På vårat dagis hängde de upp gungorna för att sanden under blir blöt, hårt packad och när det fryser blir det stenhårt. Inte kul att ramla på då. Innan de tar ned gungorna igen på våren gräver de upp i sanden ordentligt så att den ska bli mjuk igen.
  • sajsoj

Ahhh...våran fröken kanske har missuppfattat det hela! Låter väldigt mycket rimligare om orsaken är att sanden fryser och det blir hårt och halt så att barnen kan skade sig. Det är ju så att jag kan hålla med om det!
    Hade låtit mycket bättre om hon hade sagt det, tycker jag och inte skyllt på blåskatarr...

Svar på tråden Får barnen gunga på vintern på era dagis?