• Tecken

Surt fördärvad? Surt förvärvad?

Skulle skriva detta uttryck för en stund sedan, fick lite panik - gah, vad heter det?

Vilket av dessa två använder du, och varför?

Jag är alltså inte intresserad av länkar till Det Rätta Uttrycket, utan vill veta vilket uttryck ni här på FL använder.

• Svar på tråden Surt fördärvad? Surt förvärvad?
  • Fille Fjonkan

Surt förvärvad.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • lurv

Surt förvärvad är det jag använder, det är ju att man har fått jobba hårt för att få något. Surt fördärvad har jag aldrig hört.

• Tecken

Jag har hört båda, därav min förvirring.

• Shadilly

förvärvad=något man skaffat sig

fördärvad=förstörd

Så surt förvärvad.

Condemnant qui non intelligent
  • Tecken

Shadilly: Jo, jag vet vad orden betyder för sig - men jag har hört båda varianterna. Orden kanske får en annan betydelse i ett idiom?

• miss kitty

"Surt förvärvad" säger jag (om pengar exv). Är rätt säker på att "surt fördärvad" inte är något vedertaget utan en felaktig användning av det första uttrycket.

Om vad skulle man säga surt fördärvad? gammal ost?

• Tecken

Det är det som är så märkligt, när jag Googlar på "surt fördärvad" så får jag mååånga träffar... Är det här en sån därn "dra alla över en kant"-grej kanske?

• miss kitty

Det är nog jättevanligt att folk säger fel på just det här uttrycket så man kan inte alltid lita på "många träffar på google". Men du kan ju på kul jämföra med om du googlar på surt förvärvad. Det borde ju rimligen ge fler träffar...

Om man vill jämföra två uttryck mot varandra så har google tagit fram www.googlefight.com som gör det åt en.
    rätt skoj!

• MaijaO

Surt förvärvad använder jag. Alltså att det kostat mer än det smakat. Att man kämpat hårt för något ganska obetydligt.

Surt fördärvat måste ju vara regnskadade kalkhus? Fördärvat genom syra.

• Tecken

miss kitty: Självklart är jag medveten om att Google inte är en tillförlitlig källa - men den ger ju en fingervisning om att många säger/skriver fel.

• miss kitty

jo precis, jag brukar också kolla upp ord och uttryck på google. Men visst fick du väl fler träffar på "surt förvärvad"?

• Tecken

Surt förvärvade: 26 300

Surt fördärvade: 776

Men nu känner jag att tråden tappar fokus, nu glider den in på "vad är mest rätt" - och det är inte det som är syftet med tråden.

Vilka är de människor som säger/skriver "surt fördärvad"?

• miss kitty

aha, jag misstolkade dig, trodde du ville veta vad folk oftast sa.

Svar på tråden Surt fördärvad? Surt förvärvad?