• TipTop86

Sluta med blöja vid 1 år?

Nu är min pojke bara 6,5 månader än men jag började fundera på om det skulle vara möjligt att sluta med blöja redan vid 1 år eller när han börjar gå själv.. Är det nån som har testat det och lyckats? Hur gjorde ni? Eller är det för tidigt?

Det kändes så praktiskt att sluta medan man fortfarande är föräldraledig och hemma tillsammans och tekniskt sett borde det väl gå i och med att han själv kan gå till toaletten och visa att han behöver kissa och så.. Fast det känns ganska tidigt också eftersom många barn har blöja tills dom är 2 år tror jag..

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Svar på tråden Sluta med blöja vid 1 år?
  • viseversa

klart man kan sluta med blöja vid 1år.Man måste bara vara lyhörd för barnet och ha en toa i närheten hela tiden i början.Och en hal del torra kläder.jag har en bekant till familjen som fick sin dotter torr vid 1års ålder.men det krävdes mycket jobb.sen är det ju olika från barn till barn.men jag tror absolut det går om man verkligen försöker.I kina blir dom flesta barn blöjfria vid 4mån redan så visst är det möjligt.

• gosmamman

Min stortjej var torr vid 1,5 år och det är ganska tidigt. Min lilltjej har nyss blivit torr och det blev hon strax innan hon fyllde 2 och det är faktiskt också ganska tidigt om man jämför med de flesta jämnåriga vi känner.

Jag tror 1år är lite för tidigt att vara helt torr och även förvänta sig att dagis ska ha honom utan blöja.
    MEN mina barn har varit sk halvtorra vid den ålder så man kan ha kommit en bra bit på väg. Mina barn har kissat och bajsat ganska mycket på pottan vid ëtt års åldern men det har varit upp till mig att hålla koll på när dom verkat nödiga och hur länge sen det var dom gick på pottan osv dom har alltså inte varit redo att själva gå dit eller berätta att dom var nödiga men jag kunde hyffsat "läsa av dom" när det var dax. men om jag inte engagerade mig i när det var dax så gjorde dom i blöjan också men det engagemanget jag la ner ledde ju till att dom var torra relativt tidigt ändå och blöjkonsumtionen vart ju mycket lägre, billigare och ingen irriterad rumpa heller.

Kämpa på bara om du känner att du vill och orkar, det lönar sig i slutändan.

Hade jag inte börjat kämpa tidigt med mina så hade dom också haft blöja tills dom var 3år minst, skulle jag tro.

• mariemonroe

du kan ju prova ställa fram en potta o se om han vill prova.. men jag tror det är liite tidigt.. min son hade blöja tills han var 2,4 år.. och då ville han sluta själv..

• TipTop86

Tack för svaren! Det är då inte helt hopplöst iaf! =) Tanken var ju att jag skulle ha hela sommaren på mig och det borde väl vara lättare på sommaren då han inte behöver ha så mycket kläder på sig.. Jag får väl se om han verkar redo och om jag orkar för det borde vara värt det i slutändan!

Men hur ska man göra då? Är det bara att sätta han på pottan då och då eller? Hur lång tid kan det ta innan han är helt torr dagtid iaf om jag är helt engagerad hela tiden? Dagar, veckor, månader?

• mariemonroe

du får sätta dig på den själv o visa hur man gör ;)
    du ska ju inte göra något i den men du kan ju visa hur man sitter o så :P
    sen är det bara låta han springa runt naken, kommer det kiss på golvet så gör det ju det men då är det bara försöka igen..
    min son kissar jämt på golvet, han sätter sig ibland på pottan men gör aldrig nått i den.. men det kommer när det kommer :)

• viseversa

kan säga att min dotter har inte bajsat i blöjan sen hon var 7mån.Vi började sätta henne på pottan vid 7mån.Hon kissar ju i blöjan fortfarande.men när vi sätter henne på pottan på morgonen så kissar hon "morgonkisset" i den.Så hon har börjat att hålla sig tills hon kommer till pottan.Hon är 18mån.

• TipTop86

Okej men då kanske jag ska börja med pottan redan nu! Det kan ju vara värt att testa! Vi är ändå hemma mest hela tiden och har hur mycket tid som helst =) .. Ska bli roligt att se hur det går för han!

viseversa:
    Din dotter kissar inget på pottan på dagen?

• viseversa

jo hon kissar på pottan på dagen när vi är hemma.Men hon är inte togrr på länga vägar.Det mesta kommer i blöjan.och jag skulle tex inte kunna gå ut med henne utan att sätta på en blöja.Då skulle allt bli blött.Men har hon tillgång till potta så går hon på den.

TipTop86 skrev 2008-11-16 14:21:44 följande:
    Okej men då kanske jag ska börja med pottan redan nu! Det kan ju vara värt att testa! Vi är ändå hemma mest hela tiden och har hur mycket tid som helst =) .. Ska bli roligt att se hur det går för han!viseversa: Din dotter kissar inget på pottan på dagen?
  • gosmamman

Om sonen sovit och du känner att blöjan är torr så är det ett bra tillfälle att göra till vara att sätta sig på pottan och även klämma lite på blöjan då och då så vet du ju ungefär när du bytte kissblöja sist och är det ff torr efter en ganska lång stunds lek så kan man ju också prova och även låta barnet sitta på pottan när man sälv ska på toa.

Jag har alltid sett på mina barns ansiktsuttryck och kroppsspråk när dom ska bajsa och istället för att vänta ut dom med blöjan på sig så går man till pottan.

Det kan ta några veckor innan du får någon utdelning alls men det kan gå direkt också. Troligtvis så tar det några månader innan både du och sonen börjar få in "samspelet" i det hela.

Svar på tråden Sluta med blöja vid 1 år?