Rätt till a-kassa eller inte? (gärna ngn som arbetar på AF eller a-kassan)
Jag är orolig för om min sambo kommer vara berättigad till a-kassa eller inte, OM han blir arbetslös.
Läget nu är att min sambo har haft en visstidsanställning på 6 mån som går ut i månadsskiftet januari/februari -09, och som inte kommer att förlängas. Innan dess hade min sambo en visstidsanställning på 1 år, inom en annan branch. Denna anställning avslutades sista juni -08, dvs han var arbetslös fr o m 1 juli i år. (Innan dess var han tillsvidareanställd på ett annat jobb i flera år.)
Men vi visste att min sambo skulle börja arbeta på det nuvarande jobbet fr o m 3 aug -08 (de behövde ej folk innan dess pga semesterstängt)). Därför sökte min sambo inga andra jobb under glappet mellan 1 juli och 3 aug, han var inte heller inskriven på AF då. Utan han tog "semester", eftersom förra arbetsgivaren betalade ut 1 månads semesterersättning.
Nu är jag orolig att han eventuellt inte skulle vara berättigad till ersättning vid arbetslöshet, pga detta glapp 1 juli till 3 aug.
I nuläget söker sambon arbeten, samt har sökt in till Komvux. Men vi vet ju inte hur det blir än...
Är det någon som vet hur a-kassan resonerar vid en sådan här situation? Ser gärna att någon anställd vid Arbetsförmedlingen eller någon a-kassa kan svara?
Tack alla som orkar läsa och svara, har en sån stor klump av oror i magen...