• Anonym (orolig)

Rätt till a-kassa eller inte? (gärna ngn som arbetar på AF eller a-kassan)

Jag är orolig för om min sambo kommer vara berättigad till a-kassa eller inte, OM han blir arbetslös.

Läget nu är att min sambo har haft en visstidsanställning på 6 mån som går ut i månadsskiftet januari/februari -09, och som inte kommer att förlängas. Innan dess hade min sambo en visstidsanställning på 1 år, inom en annan branch. Denna anställning avslutades sista juni -08, dvs han var arbetslös fr o m 1 juli i år. (Innan dess var han tillsvidareanställd på ett annat jobb i flera år.)

Men vi visste att min sambo skulle börja arbeta på det nuvarande jobbet fr o m 3 aug -08 (de behövde ej folk innan dess pga semesterstängt)). Därför sökte min sambo inga andra jobb under glappet mellan 1 juli och 3 aug, han var inte heller inskriven på AF då. Utan han tog "semester", eftersom förra arbetsgivaren betalade ut 1 månads semesterersättning.

Nu är jag orolig att han eventuellt inte skulle vara berättigad till ersättning vid arbetslöshet, pga detta glapp 1 juli till 3 aug.
    I nuläget söker sambon arbeten, samt har sökt in till Komvux. Men vi vet ju inte hur det blir än...

Är det någon som vet hur a-kassan resonerar vid en sådan här situation? Ser gärna att någon anställd vid Arbetsförmedlingen eller någon a-kassa kan svara?

Tack alla som orkar läsa och svara, har en sån stor klump av oror i magen...

• Svar på tråden Rätt till a-kassa eller inte? (gärna ngn som arbetar på AF eller a-kassan)
  • Anonym

Om du ser att någon från AF eller akssan svarar är de inte bättre att ringa till dem och fråga?

Sen tror jag faktiskt han blir berettigad akssa då han hade semester under de glappen.

• Ziggystardust

Är han med i a-kassan? Har han varit med i a-kassan hela tiden? Om han varit med i a-kassan hela tiden borde han få ersättning.

• Anonym (orolig)

Eftersom jag kom på det här precis nu och är så jäkla orolig så hoppades jag på svar snabbt, istället för att behöva ringa imorgon...
    Alla som kan något får gärna svara, men jag antar att de som arbetar inom området vet mest.

Jag hoppas ju att man kan räkna den månaden som semester eftersom han fick semesterersättning, men jag är orolig att det inte räknas som det eftersom det inte var semsterdagar han tog ut.

• Anonym (orolig)

Han har varit med i a-kassan i över 1 år nu (hela tiden, i ett sträck alltså). Han bytte a-kassa när han bytte arbete i somras, men med övergångsbevis så det blev inget glapp emellan i a-kassorna iaf.

• Anonym

han måste ha vart med i akassa minst ett år.. oavsätt hur han jobbat.. annars ingen ersättning

• Anonym (orolig)

i ett streck, menar jag nog...

• Ziggystardust

Du kan ringa AF kundtjänst idag, de har öppet även på helger. Jag tror inte det spelar någon roll att han var ledig en månad så länge han har varit medlem i a-kassan tillräckligt länge och jobbat tillräckligt mycket sammanlagt för att kunna få ersättning.

Jag jobbar inte på AF längre så jag är inte så uppdaterad, var ca 3 år sedan jag jobbade där.

• Anonym (orolig)

Till anonym:
    Men det har han.
    Men hur räknas glappet? Han varken arbetade eller var arbetssökande under den månaden. Men vi fick ju besked redan i juni att han skulle få börja arbeta 3 aug och då verkade det onödigt att söka annat jobb under 1 månad (speciellt när han fick ut semesterersättning för 1 månad..).

• Anonym (orolig)

Ziggystardust:
    Har de öppet idag, tack snälla Jag var så säker att det är stängt på helgen att jag inte ens kollade upp det.

• Anonym (Jobbar på.)

Hej.

Glappet spelar ingen roll. De beräknar hans ersättning från de sista jobbet han haft.

• Anonym (orolig)

Jobbar på:
    Jag har inte hunnit ringa än. Ok så det räcker med att de tittar 6 mån tillbaka då? Fått för mig att det var 12 mån....
    Tack för svaret, nu känns det lite bättre

Nu hoppas jag bara att sambon kan få ett annat jobb innan dess, så vi slipper detta öht. Jag blir så nojjig.

• Anonym (Jobbar på.)

Du kan vara lugn. Han är berättigad till a-kassan. Nu ahr jag inte varit på jobbet ett tag, pga mammaledighet, o med ny regering, så kan dom ha ändrat lite på sättet dom räknar ut dagsersättningen på, men pengar får han iallafall. Tänk på att skicka in papperna, så fort som möjligt. Det är låååååånf handläggningstid!

Lycka Till..

Anonym (orolig) skrev 2008-11-16 16:01:07 följande:

Jobbar på:Jag har inte hunnit ringa än. Ok så det räcker med att de tittar 6 mån tillbaka då? Fått för mig att det var 12 mån....Tack för svaret, nu känns det lite bättre Nu hoppas jag bara att sambon kan få ett annat jobb innan dess, så vi slipper detta öht. Jag blir så nojjig.
  • Anonym (s)

för att bli berättigad ersättning ska man ha varit med i a-kassan i ett år, och ska ha jobbat i 6 mån (ett visst antal timmar/mån, vet ej hur många timmar)

så om han nu har arbetat helt i 6 mån så har han rätt till ersättning!!!

• Anonym (orolig)

Tack för all hjälp, jag är glad, lättad och tacksam

Men... har en lite fråga kvar till "Jobbar på " eller någon annan som vet:
    Skicka in papprena i tid, vad menas med det? Redan innan sambons anställning har avslutats? Ringer man då till a-kassan och ber dem skicka ut kassakort?

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2008-11-19 22:54:58 följande:
    Tack för all hjälp, jag är glad, lättad och tacksam Men... har en lite fråga kvar till "Jobbar på " eller någon annan som vet:Skicka in papprena i tid, vad menas med det? Redan innan sambons anställning har avslutats? Ringer man då till a-kassan och ber dem skicka ut kassakort?
    Om han blir arbetsslös då ska han gå och anmäla sig på Af första arbetslösa dagen.Ex om han slutar jobba 25 januari dska han till AF 26-e januari. Det är AF som anmäler till a kassa. Man måste vara inskriven på AF för att få a-kassa. Det är viktigt att han anmäler sig första arbetslösa dagen.
  • Anonym (orolig)

Ok, skickar a-kassan automatiskt ut kassakorten då, när han är anmäld på AF?

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2008-11-19 23:14:33 följande:
    Ok, skickar a-kassan automatiskt ut kassakorten då, när han är anmäld på AF?
    Han kommer att få veta allt när han anmäler sig på AF men det viktigaste är att han gör det första arbetslösa dagen för att inte förlora ersättning. Hoppas att han hittar nytt jobb och slipper detta.
  • Anonym

Jag jobbar med detta o så fort han är arbetslös skall ha ställa sig som sökande på AF.

Man vill då få in vad han har gjort de senaste 12 månaderna innan arbetslösheten. De dagar han inte har gjort något utan var utan ersättning skriver han själv ett intyg att han var hemma. Där han har arbetat begär han o få arbetsgivarintyg från de arbetsgivarna. Från AF får han en blankett som heter Anmälan om arbetslöshet o den skall han själv fylla i. Kassakort kommer sedan ut till honom automatiskt när han ställt sig som sökande.
    Så de lilla glappet han hade skall inte spela någon roll.

Svar på tråden Rätt till a-kassa eller inte? (gärna ngn som arbetar på AF eller a-kassan)