Hur många kalorier förbränner man på en promenad?
På en halvtimmes och en timmes?
På en halvtimmes och en timmes?
Det beror på hur fort man går. Men en rask promenad (fortfarande så man kan prata med någon) på 1 timme förbränner ca 150 kcal..
Okej... TACK så mycket för att du orkade svara =)
Det beror på hur mycket du väger och hur långt och snabbt du går under den timmen/halvtimmen.
Men 4km/h då går man ganska långsamt ändå? Jag går iaf 6 km på en timme vet jag. Men jag kanske ska räkna att förbränna ca 200 kalorier då!
Sen så beror det ju en hel del på vilken kondition du har i grunden... För vissa är det väldigt ansträngande att gå i "normal" takt medans vissa knappt påverkas alls...
Och ju mer ansträngande det är, desto mer kalorier förbränns ju.
Eller, det är väl snarare så att det är till din fördel att vara tränad när det gäller att röra på sig eftersom muskler förbränner mer än vad fett gör..
Så nej, du förbränner inte mer bara för att du har sämre kondis och blir ansträngd väldigt lätt.
Då spelar det alltså ingen roll om man går sakta som fan eller springer? Det är ju ändå samma massa som flyttas samma sträcka...
Om du går sakta som fan i en timme så rör du dig inte lika långt som om du springer i en timme, och att jag tror inte många har tid att gå långsamt i 5 timmar för att få sin vardagsmotion.
Men det är rätt enkel fysik som sagt.
Jag går 7 km/h och 30 min förbränner 200 kcal ca.
1 timmes gång och 200 calorier