• m80

Hur många kalorier förbränner man på en promenad?

På en halvtimmes och en timmes?

• Svar på tråden Hur många kalorier förbränner man på en promenad?
  • längtar efter familj

Det beror på hur fort man går. Men en rask promenad (fortfarande så man kan prata med någon) på 1 timme förbränner ca 150 kcal..

• m80

Okej... TACK så mycket för att du orkade svara =)

• Raka Pungen

Det beror på hur mycket du väger och hur långt och snabbt du går under den timmen/halvtimmen.

• längtar efter familj
    Raka Pungen skrev 2008-11-16 17:17:10 följande:
    Det beror på hur mycket du väger och hur långt och snabbt du går under den timmen/halvtimmen.
    Ja, det är helt sant. Var just inne och beräknade på en viktsajt.. 1 timme i 4 km/h om man har ett bmi på 23 och är ca 30 år, då förbränner man ca 180 kcal.
  • m80

Men 4km/h då går man ganska långsamt ändå? Jag går iaf 6 km på en timme vet jag. Men jag kanske ska räkna att förbränna ca 200 kalorier då!

• Nikitastar

Sen så beror det ju en hel del på vilken kondition du har i grunden... För vissa är det väldigt ansträngande att gå i "normal" takt medans vissa knappt påverkas alls...
    Och ju mer ansträngande det är, desto mer kalorier förbränns ju.

• Raka Pungen
    Nikitastar skrev 2008-11-16 18:40:25 följande:
    Sen så beror det ju en hel del på vilken kondition du har i grunden... För vissa är det väldigt ansträngande att gå i "normal" takt medans vissa knappt påverkas alls... Och ju mer ansträngande det är, desto mer kalorier förbränns ju.
    näe, mängden kalorier du förbränner beror på hur stor massa (din vikt) som förflyttas en viss sträcka. Är man tyngre så förbränner man mer, oavsett hur bra eller dålig kondis man har.

Är du en kort, otränad tjockis på 80kg som ska gå en kilometer så förbränner du inte mer än vad en lång vältränad man på 80kg gör, även om du blir andfådd som fan medan han knappt märker av att han gått sträckan.
  • Raka Pungen

Eller, det är väl snarare så att det är till din fördel att vara tränad när det gäller att röra på sig eftersom muskler förbränner mer än vad fett gör..

Så nej, du förbränner inte mer bara för att du har sämre kondis och blir ansträngd väldigt lätt.

• Nikitastar

Då spelar det alltså ingen roll om man går sakta som fan eller springer? Det är ju ändå samma massa som flyttas samma sträcka...

• Raka Pungen

Om du går sakta som fan i en timme så rör du dig inte lika långt som om du springer i en timme, och att jag tror inte många har tid att gå långsamt i 5 timmar för att få sin vardagsmotion.

Men det är rätt enkel fysik som sagt.

• Ms Leia

Jag går 7 km/h och 30 min förbränner 200 kcal ca.

• Sari 436

1 timmes gång och 200 calorier

Svar på tråden Hur många kalorier förbränner man på en promenad?