• Anonym

hur snabbt kan man få läkartid vid utmattningssdepression?

Jag har kommit ganska långt i min "utmattning" och kraschar vilken dag som helst in i väggen. Jag orkar knappt stå på benen längre, sover inte om nätterna utan ligger vaken flera timmar, yrselattacker, glömmer väldigt simpla saker och tappar ord mitt i meningar, får såna hemska migränanfall och har migrän varje dag, gråter för ingenting och jämt trött.. spelar ingen roll hur mycket jag sover, orkar inte träffa människor, är ett jäkla nervvrak och på dåligt humör jämt, klarar inte av höga ljud för då skär det i huvudet på mig och jag får utbrott.

Jag orkar inte med detta längre. Jobbar heltid, två små barn och ska vara "fru duktig" vara alla till lags och aldrig klaga, men nu går det inte längre. Gör jag inget nu så kraschar jag=(((

Jag ska ringa läkaren i morgon och känner att jag behöver komma dit SNABBT... tror ni det finns möjlighet att få komma dit samma dag om jag förklarar hur läget är?

• Svar på tråden hur snabbt kan man få läkartid vid utmattningssdepression?
  • Anonym

ingen som vet??

• Anonym

Det är jättesvårt att säga, det beror på hur hög belastning de har, men inom en vecka är du garanterad att får träffa läkare enligt vårdgarantin.

Skulle det vara så att du inte får tid på en gång men känner att du inte orkar vänta så kan du också vända dig till psykakuten, dit kan du åka direkt utan att ringa i förväg och de har öppet dygnet runt.

Lycka till och hoppas att du får hjälp snabbt så att du mår bättre.

• Anonym

jag har lite jobbigt med vad jag ska säga på jobbet bara:(
    Jag vill inte berätta för dom förrens jag varit hos läkaren. har en väldigt jobbig arbetssituation.. eller har inte företagshälsovården psykologer eller läkare man kanske kan få träffa snabbare?

• Drage

Var noga med att se till att du får hjälp med din stresshantering och inte enbart blir sjukskriven. Det krävs rehabilitering för att du ska kunna återhämta dig bra. Annars risken mycket stor att du fastnar i samma mönster igen så snart du är tillbaka från sjusrivningen...

Lycka till!

• Anonym

ja jag kommer propsa på att få prata med någon.. detta har varat så länge, men nu är det väldigt nära katastrof för min kropp och mig så nu måste jag ta tag i detta..

• Anonym

Hur har det gått för dig TS?
    När jag kraschade så fick jag tid på Vc två dagar senare. Men det var för att akuttiderna ( tiderna man kan få samma dag) bara är 15 minuters besök, de tyckte jag behövde en längre tid.

• fruis

Jag fick komma samma dag och då mådde jag som du gör nu. Jag började samtalet med helt vanlig neutral röst och bad om en tid för att jag höll på att stressa ihjäl mig. När sköterskan frågade vilka symptom jag hade började jag bara storböla i telefonen istället varpå hon krasst konstaterade "du behöver ju en tid snabbt, eller hur?"

Det var en helt oväntad reaktion från min sida eftersom jag aldrig gråter inför folk men jag var verkligen helt slut och orkade inget mer. Jag grät igen när jag talade med läkaren och jag grät ytterligare en gång den dagen när jag försökte prata med min chef.

Jag hoppas att du har fått en tid nu och får hjälp. Jag var sjukskriven i sju månader och mådde fruktansvärt dåligt under den tiden. Hjärnstress och utmattning är hemska tillstånd. Det enda positiva är att det går att bli bra!

• Sooofiiia

Jag fick komma två timmar efter jag ringde..

• Anonym

fruis: exakt så blev det för mig. Ringde min chef i morse och när hon frågade hur det är så bröt jag i hop. Jag storbölade och va så ärlig jag bara kunde. Det va sååå skönt att bara få spy ut hur jäkla dåligt man verkligen mår. När man hållt ansikte så länge.

När jag ringde vc så brast det igen... berättade att jag va helt sönderstressad och mår skitdåligt... hon sa då att: ja du kan få en tid vid 13 här i dag... vilken befrielse..

Orkar bara inte må så här mer... man har bara ett liv och det ska bli skönt att komma upp i från botten för värre kan det f*n inte bli.

• fruis

Vad skönt att du fått en tid idag! Jag har aldrig fått annat än förståelse och stöd från läkare och FK och den hjälpen jag har fått har hjälpt mig tillbaka till livet. Jag har fått återfall men inte så allvarliga som den första gången då jag var helt orkeslös i flera månader.

Förutom den fysiska återhämtningen måste man även ändra inställning mentalt vilket är ett hästjobb. Jag hade aldrig klarat det utan hjälp tror jag. Det handlar så mycket om att hitta tillbaka till sig själv som individ. Vad behöver JAG, vad vill JAG osv. Man har åsidosatt sig själv under så lång tid att man kanske inte ens kan svara på de här frågorna till en början.

Lycka till! Jag känner med dig och vet att det är svårt men också att man kan bli bra igen. Jag har en kompis som har arbetat med långtidssjukskrivna utbrända och hon berättade för mig att många när de började bli bättre sade att utmattningen ändå är det bästa som har hänt dem eftersom det ledde till utveckling och förbättring i slutändan. Hoppas det blir så för dig också så småningom.

Svar på tråden hur snabbt kan man få läkartid vid utmattningssdepression?