• MrsQuitaz

Jag lyckas ALDRIG med sockerkaka! HJÄLP

Jag älskar att baka och trots att jag inte lyckas göra sockerkaka så gör jag det ändå, men nu har jag fått nog och behöver hjälp! Mina sockerkakor jäser fint i ugnen men strax innan jag ska ta ut den så sjunker den ihop men mest i mitten och bildar en grop... hur ska jag undvika detta?

ska tillägga att jag inte äger en visp och vispar för hand och att jag för det mesta har äpplen som toppning eller rör i småbitar av choklad i smeten.

hoppas någon kan hjälpa mig!

tack på förhand

• Svar på tråden Jag lyckas ALDRIG med sockerkaka! HJÄLP
  • Nyfiken gul

vad använder du för recept?

vissa recept skiljer sig åt nämligen och det blir en milsvidds skillnad på sockerkaka och sockerkaka ibland...

men första tanken är när jag läser är följande:

Du vispar socker o ägg för dåligt. Det ska vara fluffigt och skummigt o nästan helt vitt när det är färdigvispat.

Du slarvar med mätning av mjöl - du ska hälla ner mjölet i måttet och inte tjoff ner i påsen med hela handen.

Fel värme i ugnen. Läs i en kokbok vilket recept du ska ha.

Håll ugnsluckan stängd. Man behöver inte öppna i tid och otid förrän kakan ska tas ut.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Melike

då kanske du tar ut den ur ugnen för tidigt... tänk på att vispa ägg o socker poröst, det ska nästan va vitt. lite jobbigare när man vispar för hand.

• Emma07

hmm, vispar du ägget riktigt poröst ska det inte sjunka ihop.
    har råkat ut för det nån enstaka gång men då har sockerkakan inte riktigt varit färdig.¨

har aldig topping på mina sockerkakor.
    kan det vara det som är problemet? prova utan.....

• MrsQuitaz

ok ska prova att vispa det helt vitt, det brukar bli sådär cremevitt när jag vispat klart men det kanske inte räcker så?

jag trycker alltid ner handen i påsen med dl måttet och får upp den mängd jag behöver och så ner i bunken med äggen, kanske ska jag ändra det också.

jag tycker dte är gott med saker i kakan, blir inte enkel o tråkig på det sättet

ungsluckan är stängd tills sista 10 min då jag ser omd en e klar, 175 grader i 45 min står de i mitt recept? någon som har ett annat recept som funkar bättre?

3ägg
    3dl mjöl
    3dl socker
    1tsk vaniljsocker
    1tsk bakpluver
    1dl mjölk
    175g smör

• Lilla Mimsan

Jag misslyckas i princip aldrig men då gör jag lite annorlunda. än dig. Jag har 3 tsk vaniljsocker, 3 tsk bakpulver sen kör jag med kopp ( men ändå runt 1 dl/kopp)
    vatten istället för mjölk och 100g smör.
    Smälter smöret och häller i vattnet och låter det koka upp.
    Sen ställer jag in sockerkakan längst ner i kall ugn. Sätter den på 180 grader i ca 50-55 min.

• MrsQuitaz

Lilla Mimsan skrev 2008-11-16 20:04:04 följande:

Jag misslyckas i princip aldrig men då gör jag lite annorlunda. än dig. Jag har 3 tsk vaniljsocker, 3 tsk bakpulver sen kör jag med kopp ( men ändå runt 1 dl/kopp)vatten istället för mjölk och 100g smör.Smälter smöret och häller i vattnet och låter det koka upp.Sen ställer jag in sockerkakan längst ner i kall ugn. Sätter den på 180 grader i ca 50-55 min.
    jasså 3 tsk av varje torr ingrediens, ska provas!

vatten och smör som kokar samman, det var väldigt nytt för mig och ska testa detta också.

att kakan ska in i ugnen längst utan värme har jag heller aldrig hört, "jäser" inte kakan då innan värmen kommer igång med tanke på att vatten+smöret är varmt när det hälls i kakan?
  • Lilla Mimsan
    MrsQuitaz skrev 2008-11-16 20:07:17 följande:
    Lilla Mimsan skrev 2008-11-16 20:04:04 följande: jasså 3 tsk av varje torr ingrediens, ska provas!vatten och smör som kokar samman, det var väldigt nytt för mig och ska testa detta också. att kakan ska in i ugnen längst utan värme har jag heller aldrig hört, "jäser" inte kakan då innan värmen kommer igång med tanke på att vatten+smöret är varmt när det hälls i kakan?
    Ingen aning men det funkar.
    Förut när vi inte hade inbyggd ugn så brukade jag putta till på hela spisen för då såg man om det "skvalpade" i sockerkakan. Inte hårt men lite.
  • MrsQuitaz

tack alla för tipset, ska baka en imorgon och hoppas att den blir bra för jag hade tänkt ta med den till svärmor =)

• theresejohansson

Prova detta recept!
    Inget bakpulver alls :)

Vispa 3 ägg, 3 dl socker.
    Rör i 3 dl vetemjöl samt 150 g smält svalnat margarin.

Smörj och bröa en form, ställ in i KALL ugn och vrid graderna till 150.
    När lampan slocknar låter du kakan vara inne i 30 minuter.

Detta är ett väldigt gammalt recept men som e helt klart godkänt :D
    Lycka till!

• 969803

Jag häller alltid mjölet i ett litermått för att få rätt mängd. För annars är det lätt att man "packar ihop" för mycket. Sedan lägger jag bakpulvret och vaniljsockret i mjölet och rör om (fast det kanske du gör.)
    Annars så är det viktigaste att vispa LÄNGE, fast det har ju flera redan skrivit .

Svar på tråden Jag lyckas ALDRIG med sockerkaka! HJÄLP