• MrsQuitaz

Jag lyckas ALDRIG med sockerkaka! HJÄLP

Jag älskar att baka och trots att jag inte lyckas göra sockerkaka så gör jag det ändå, men nu har jag fått nog och behöver hjälp! Mina sockerkakor jäser fint i ugnen men strax innan jag ska ta ut den så sjunker den ihop men mest i mitten och bildar en grop... hur ska jag undvika detta?

ska tillägga att jag inte äger en visp och vispar för hand och att jag för det mesta har äpplen som toppning eller rör i småbitar av choklad i smeten.

hoppas någon kan hjälpa mig!

tack på förhand

• Svar på tråden Jag lyckas ALDRIG med sockerkaka! HJÄLP
  • mimmi 1

jag brukar alltid göra två när jag ändå håller på... det rymms en rund och en avlång form i min ugn.. så, ja, jag dubblar, och det blir bra

• MrsQuitaz

mimmi 1 skrev 2008-11-17 20:23:46 följande:

jag brukar alltid göra två när jag ändå håller på... det rymms en rund och en avlång form i min ugn.. så, ja, jag dubblar, och det blir bra
    tackar
  • myntizen

Mjölet ska bara vändas i, inte vispas! Men det har du nog redan blivit tipsad om!

• MrsQuitaz
    myntizen skrev 2008-11-17 20:48:43 följande:
    Mjölet ska bara vändas i, inte vispas! Men det har du nog redan blivit tipsad om!
    nej det viste jag inte, men jag har ingen visp så jag gör det för hand och då blir det automatiskt så att jag vänder i mjölet.

orkade inte göra två satser, blir för tung för min hand att vispa =( får göra en till imorgon som jag o min man kan njuta av. hoppas den i ugnen blir bra för den ska till svärmor imorgon bitti.

hade kakao och chokladbitar i så den blir lite roligare, om det går vägen ska de bli som en stor brownie typ
  • MrsQuitaz

hej allihopa!

ville bara medela att jag återigen misslyckats med min kaka. den sjönk ihop i mitten precis innan den blev klar i ungen och ännu er när jag tagit ut den. vi åt den ändå och god var den men ful som attans. smakade lite strävt också, hade jag kanske för mycket bakpulver?

tack för all hjälp, får försöka tills jag får till det, hoppas det blir snart :D

• Nyfiken gul

har du kollat datumet på mjölet?

jag bakade banankaka häromdagen och det blev en hopsjunken degklump efter den blev klar - förklaringen var att mjölet hade gått ut i datum.

kolla även att det är rätt ugnstemperatur i din ugn. alla ugnar skiljer sig åt - man får höja o sänka temperaturen för att få bästa resultat.  så även om din ugn säger 175 grader är det inte säkert att det är den temperaturen inne i ugnen...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • MrsQuitaz

Nyfiken gul skrev 2008-11-18 22:43:49 följande:

har du kollat datumet på mjölet?jag bakade banankaka häromdagen och det blev en hopsjunken degklump efter den blev klar - förklaringen var att mjölet hade gått ut i datum. kolla även att det är rätt ugnstemperatur i din ugn. alla ugnar skiljer sig åt - man får höja o sänka temperaturen för att få bästa resultat.  så även om din ugn säger 175 grader är det inte säkert att det är den temperaturen inne i ugnen...
    mjölets datum har inte gått ut, fick faktiskt gå coh kolla eftersom jag inte tänkt på det.

ugnen däremot är knepig, ställer den på 175grader men det kan ju vara 180 eller tom 165. ställer kakan längst ner med värme både underifrån och uppifrån. gud vilken sak för en kakas skull
  • Juniphé

Hmm... Enda gången som mina sockerkakor "sjunker ihop" är när dom:
    1) Bakas i en rund "tårtform" (springform) istället för en äkta sockerkaksform med hål i mitten. Tror att det beror på att enbart vetemjöl som stärkelse gör smeten för "tung". Gräddas smeten i en sockerkaksform så sprids värmen bättre och dessutom blir kakan mkt finare.
    2) Tas ut ur ugnen för tidigt. Jag vet att min kaka är klar när den börjat släppa från kanten, dvs att man ser att ytterkanterna drar sig inåt.

Sockerkaksform: http://www.cas.varmdo.se/ld/sockerkaksform.gif
    Tårtform: http://www.mixmix.se/bilder/husgerad/13190_405_s.jpg

Och du... äger du ingen visp? Rör du runt med en sked då eller? Nästa gång du går till ICA så tycker jag att du ska köpa dig en ballongvisp.

• Nyfiken gul
    Juniphé skrev 2008-11-18 23:21:14 följande:
    Hmm... Enda gången som mina sockerkakor "sjunker ihop" är när dom:1) Bakas i en rund "tårtform" (springform) istället för en äkta sockerkaksform med hål i mitten. Tror att det beror på att enbart vetemjöl som stärkelse gör smeten för "tung". Gräddas smeten i en sockerkaksform så sprids värmen bättre och dessutom blir kakan mkt finare.2) Tas ut ur ugnen för tidigt. Jag vet att min kaka är klar när den börjat släppa från kanten, dvs att man ser att ytterkanterna drar sig inåt.Sockerkaksform: www.cas.varmdo.se/ld/sockerkaksform.gifTårtform: www.mixmix.se/bilder/husgerad/13190_405_s.jpgOch du... äger du ingen visp? Rör du runt med en sked då eller? Nästa gång du går till ICA så tycker jag att du ska köpa dig en ballongvisp.
    lessen men mina sockerkakor kan sjunka ihop oavsett vilken form jag använder. 
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Juniphé

Vill bara tillägga... Alla konstiga ***la tips om inget bakpulver, kallt smör osv är bara humbug. Sockerkaka är bland det enklaste du kan baka. "häll mjölet i decilitermåttet istället för att skopa upp det" Hahahaha! Jag skrattar så jag storknar åt alla tokiga knep.

Vispa ägg och socker poröst, häll i de torra ingredienserna och vispa igen. I med det smälta smöret o mjölken. vispa. Häll i smörad form och grädda tills du kan se att kakan börjar släppa kanterna. Då - då kan du peta med sticka.

• Juniphé
    Nyfiken gul skrev 2008-11-18 23:25:20 följande:
    lessen men mina sockerkakor kan sjunka ihop oavsett vilken form jag använder. 
    MMmm, kan ju bero på att den inte är färdiggrädad?... Ev ojämnt fördelad ugnsvärme.
  • mamitobella

jag andvänder oxå bara vanlig visp, vispa socker o ägg pösigt blanda sen i mjöl o bakpulverblandningen o mjölk o smöret tillsammans vispa lätt tills allt är blandat ,om du ska ha äpplen i så kan du lägga dom i botten innan smeten hälls över. ett tipps du kan andvända en 3 dl vispgrädde i stället för smör o mjölk. kan vara så att du kan behöva längre tid i ugnen. Jag går alldrig på tiden utan i stället på hur kakan ser ut o känns.

• MrsQuitaz
    Juniphé skrev 2008-11-18 23:21:14 följande:
    Hmm... Enda gången som mina sockerkakor "sjunker ihop" är när dom:1) Bakas i en rund "tårtform" (springform) istället för en äkta sockerkaksform med hål i mitten. Tror att det beror på att enbart vetemjöl som stärkelse gör smeten för "tung". Gräddas smeten i en sockerkaksform så sprids värmen bättre och dessutom blir kakan mkt finare.2) Tas ut ur ugnen för tidigt. Jag vet att min kaka är klar när den börjat släppa från kanten, dvs att man ser att ytterkanterna drar sig inåt.Sockerkaksform: www.cas.varmdo.se/ld/sockerkaksform.gifTårtform: www.mixmix.se/bilder/husgerad/13190_405_s.jpgOch du... äger du ingen visp? Rör du runt med en sked då eller? Nästa gång du går till ICA så tycker jag att du ska köpa dig en ballongvisp.
    jag har en ballongvisp men ingen elvisp och det kanske gör att äggen nte är tillräckligt luftiga.

jag använde en tårtform denna gång och den sjönk. har använt en avlång form också, då sjunker den inte lika mycket. borde kanske köpa en riktig sockerkaksform.
  • annzah

Jag gör alltid Saftig Sockerkaka från Vår Kokbok och har hittills aldrig misslyckats - går bra till muffins med!

Tyvärr har jag lyckats glömma min anteckningsbok med receptet hemma, men jag tror att det är 2 ägg, 2 dl socker, 3 dl vetemjöl, 1½ tsk bakpulver, 1 3/4 dl mjölk och 50 g smör.

Smält smöret och häll i mjölken i det varma smöret. Vispa ägg och socker poröst och vispa in i äggblandningen. Tillsätt de torra ingredienserna och eventuell smaksättning (man kan ha i lite vad man vill, vaniljsocker, citronsaft/skal, kakao etc.) och grädda i 40 minuter ungefär på 175°(mindre för muffins).

Som sagt kan jag ha fel på något mått (jag är osäker på bakpulvret), gradtal eller tid men det finns säkert någon som kan verifiera uppgifterna ;)

• Skimra
    annzah skrev 2008-11-19 10:37:49 följande:
    Jag gör alltid Saftig Sockerkaka från Vår Kokbok och har hittills aldrig misslyckats - går bra till muffins med! Tyvärr har jag lyckats glömma min anteckningsbok med receptet hemma, men jag tror att det är 2 ägg, 2 dl socker, 3 dl vetemjöl, 1½ tsk bakpulver, 1 3/4 dl mjölk och 50 g smör. Smält smöret och häll i mjölken i det varma smöret. Vispa ägg och socker poröst och vispa in i äggblandningen. Tillsätt de torra ingredienserna och eventuell smaksättning (man kan ha i lite vad man vill, vaniljsocker, citronsaft/skal, kakao etc.) och grädda i 40 minuter ungefär på 175°(mindre för muffins). Som sagt kan jag ha fel på något mått (jag är osäker på bakpulvret), gradtal eller tid men det finns säkert någon som kan verifiera uppgifterna ;)
    Jag använder exakt samma recept och har i heller aldrig misslyckats. Men precis som i länken du skickade ska det vara 1 1/4 dl mjölk.
    ღ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ღ
  • theresejohansson
    Svar på #30
    haha!
    Det funkar faktiskt att baka sockerkaka utan bakpulver :)
    Prova det receptet jag tipsade om så får du väl se :D
  • MrsQuitaz

har försökt igen några gånger men inte lyckats! den sjunker i mitten och blir torr =(

• Tös

Öppna inte luckan förrens du skall ta ut den. Du kan genom luckan se om den är klar. Har den släppt från kanten är den klar.

Svar på tråden Jag lyckas ALDRIG med sockerkaka! HJÄLP