• mukko

vad gör ni med era 7 veckors bebisar?

alltså det jag undrar är, när era små älsklingar är vakna och inte ammar vad gör ni då för att stimulera dem?

när min lilla dotter är vaken brukar vi gå runt i lägenheten, titta på nån leksak, prata med henne, sjunger en sång, lyssnar på musik å dansarmed henne...

fler förslag tack!

• Svar på tråden vad gör ni med era 7 veckors bebisar?
  • Queen70

Det är väl det man gör med så små, och så mycket mycket kroppskontakt och smekningar såklart :)
    Det bästa som finns i den åldern är ju att få titta riktigt mycket och länge på mammas och pappas ansikten också...

• Kajsan

Gör? Så små barn behöver ju inte aktiveras.
    När hon var 7 veckor låg hon mest och rullade på sin filt, eller skrattade åt oss.
    Typ.

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • TrasDockanLer

Min son behöver aktiveras hela tiden då han är vaken, annars så skriker han bara.
    Jag vill också veta vad man mer kan göra...

*~*Heike är mitt allt*~*
  • Vår stora lillbebis

Men vadå "så små barn behöver inte aktiveras"?? Jag håller med TrasDockanLer-vår son har aldrig nöjt sig med att bara ligga på en filt utan ska aktiveras så jag vill också gärna ha tips

• Kajsan
    ahn skrev 2008-11-17 08:31:57 följande:
    Men vadå "så små barn behöver inte aktiveras"?? Jag håller med TrasDockanLer-vår son har aldrig nöjt sig med att bara ligga på en filt utan ska aktiveras så jag vill också gärna ha tips
    Ok... ja jag vet inte vad det skulle vara.
    Så små barn brukar nöja sig med att titta på mamma eller pappa.
    och självklart ligger hon ju inte bara där, hon rullar omkring och upptäcker världen
  • Kajsan
    TrasDockanLer skrev 2008-11-17 08:21:38 följande:
    Min son behöver aktiveras hela tiden då han är vaken, annars så skriker han bara. Jag vill också veta vad man mer kan göra...
    Men nui har kollat så han är ok då?Det låter ju inte alls bra
  • Blåklockan79

Min dotter behövdes också underhållas hela tiden tyckte jag, tills jag insåg att hon nog sov för lite. Så flera promenader i barnvagnen så att hon sov mer, så är hon hur nöjd som helst med att ligga och leka på en filt i gymmet, eller i sängen eller i mitt knä. Visst, man får flytta på henne rätt ofta, men man kan lämna henne ett tag numera och gå på toa, laga mat eller likande
    Så testa att få dem att sova mer, så kankse de behöver mindre underhållning?

• TrasDockanLer
    Kajsan skrev 2008-11-17 11:57:52 följande:
    Men nui har kollat så han är ok då?Det låter ju inte alls bra
    Det är inget fel på han, utan han är bara så nyfiken på allt och vill vara med på allt, men så får det inte vara samma skaer hela tiden. I dag har jag fått gå ner på stan för att handla mer lekseker som han kan se och röra och allt de... Han blir lätt uttråkad på saker...
    *~*Heike är mitt allt*~*
  • TrasDockanLer
    Blåklockan79 skrev 2008-11-17 13:14:57 följande:
    Min dotter behövdes också underhållas hela tiden tyckte jag, tills jag insåg att hon nog sov för lite. Så flera promenader i barnvagnen så att hon sov mer, så är hon hur nöjd som helst med att ligga och leka på en filt i gymmet, eller i sängen eller i mitt knä. Visst, man får flytta på henne rätt ofta, men man kan lämna henne ett tag numera och gå på toa, laga mat eller likande Så testa att få dem att sova mer, så kankse de behöver mindre underhållning?
    Ja jag har också tänkt på de, men efter att jag har testat de så har jag insett att det int eär de som är problemet, utan han vill bara att man ska göra allt med han...
    *~*Heike är mitt allt*~*
  • Kajsan
    TrasDockanLer skrev 2008-11-17 13:37:51 följande:
    Det är inget fel på han, utan han är bara så nyfiken på allt och vill vara med på allt, men så får det inte vara samma skaer hela tiden. I dag har jag fått gå ner på stan för att handla mer lekseker som han kan se och röra och allt de... Han blir lätt uttråkad på saker...
    Ja, men ha med honom på allt så, så han får se vad ni gör, med en sele så kan han ju vara med mär ni lagar mat, städar, whatever.
    Att 7 veckors behöver en massa leksaker och speciella sysselsättningar tror jag inte en sekund på Fundersam
  • TrasDockanLer
    Kajsan skrev 2008-11-17 15:57:30 följande:
    Ja, men ha med honom på allt så, så han får se vad ni gör, med en sele så kan han ju vara med mär ni lagar mat, städar, whatever.Att 7 veckors behöver en massa leksaker och speciella sysselsättningar tror jag inte en sekund på
    Han tycker inte om att sitta i sjalen nu längre....
    *~*Heike är mitt allt*~*
  • mumsfillibabba

Min tjej är ofta nöjd med att ligga i soffan, under gymet eller på skötbordet under figurer som hänger och bara titta sig omkring. Vi bor litet så allt är i samma rum.

Ibland gnäller hon till och vill bli buren lite, eller hålla hand ett tag, sen kan man gå därifrån ett tag till.

Ibland trivs hon att sitta eller ligga i mitt knä och titta runt.

• Tuijis

Vår lille har också stunder då han ska underhållas annars blir han gnällig och skrikig. Vi får gå runt med honom i lägenhetn så han får titta på allt men sen blir han utråkad efter en stund igen och skriker och då får vi hitta på nåt annat och så fortsätter det..men visst ibland kan han ligga för sig själv och roa sig själv

• Tuijis

Hur mycket sover era 7 veckors förresten??

• Rudies

Min son ligger helst på rygg på en filt och tittar på sina händer. Det kan hålla honom sysselsatt jättelänge. :) När han blir less sätter jag honom i babysitten. Där kan han också sitta ett bra tag och titta på händerna och fötterna.

Blir han uttråkad räcker det med att man pratar lite med honom så håller han låda länge och jollrar på. Han blir rätt less om han blir buren för mycket, vill hellre kunna sprattla och stärka på armar och ben.

Väldigt lättroad med andra ord och gnäller/grinar i stort sett aldrig om han inte är hungrig eller trött.

När han är trött somnar han alltid i sin egen säng, behöver nästan aldrig sövas. Bara han får nappen är han nöjd. Han sover på nätterna från 22-09 med två uppehåll för amning. På dagen sover han några timmar i sträck, han somnar när vi går ut på promenad och sover sedan vidare i vagnen när vi kommit in. Eller så åker vi in till stan och fikar och då sover han också.

Sen tar han väl sig nån kort lur på dagen här och var, hämtar krafterna lite för att sedan fortsätta sitt jollrande och utforskande av kroppen. :)

Svar på tråden vad gör ni med era 7 veckors bebisar?