• Dorro85

Hur länge fick ni vara kvar på sjukan?

Hej!
    Fick världens vackraste prematur för 5 veckor sen :)
    Hon föddes i vecka 28 och skulle varit i vecka 33 nu.
    Någon mer som fött runt den tiden? Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?

Hon låg exakt 4 veckor på intensivvården, men blev sedan flyttat till tillväxten. Vill bara hem nu...

Men som sagt... hur länge fick ni stanna?

• Svar på tråden Hur länge fick ni vara kvar på sjukan?
  • I have a kid

Freja född i vecka 29+4 fick vara från 15 juni- 15 augusti. Men före hemfärd så har man först dagpermisioner några dagar nångra timmar. Och sen nattpermisioner några nätter sen kopplas hon upp på ctg å sover på neo en sissta natt innan utskrivning,

men det är så olika för alla det där med utskrivning . Offtas är det ett krav på att barnet ska väga minst 3kg och kunna äta själv antingen via amning, eller flaska. Dom kan skicka hem med sond men det är ovanligt på ett så pass friskt barn.

va stor mimmi har blivit va skönt att allt går så bra för er =)

kram/HAnna

• Vinter04

Jag fick också v.29+4. Vi låg inne från 15 april till 10 juni. Självklart hade vi permisioner av olika slag innan vi fick åka hem. Idag kan jag banna mig själv litegrann för att jag inte njöt mer av den tiden. Tiden på neo är jobbig och man vill bara hem när lillen börjat växa till sig. Ni ligger nog i halvtid just nu. Hoppas allt går bra för er.

Styrkekramar från oss

• Dorro85
    Svar på #2
    jag tror inte vi får permissioner dock... vi bor ändå 8 mil från sjukhuset vi ligger på... blir även jobbigt att åka fram o tillbaka o kanske inte så bra att utsätta henne för jobbiga bilresor... jag vet inte :/
  • kicka84

Vår dotter föddes i v25+5, blev på sjukhuset i Umeå 6veckor, sedan 8veckor på vårt hemsjukhus. Totalt 14veckor på sjukhuset.
    Vi har också 8mil från sjukhuset och hem, så vi beslöt oss för att inte ta någon tim/dygn och natt-permis. väntade istället till vi fick en hel helgpermis just för att det inte skulle bli jobbigt för gumman att åka så lång för att vara några timmar hemma. fredag-mån var det tänkt, men det blev istället fre-tis. Hade kontakt med sjukhuset via telefon under dessa dagar, och när vi kom ner på sjukhuset på tisdagen blev vi utskrivna:)

Det är som sagt var jobbigt att vara på sjukhus så länge, så kom ihåg att ta hand om varandra också.

• knäppisen

Min lillkille (född v 29+0) stannade i dryga 5 v på sjukhuset, sen hade vi hemsjukvård lika länge så utskrivning skedde nästan exakt på hans BF. Vi fick hemsjukvård när han var stabil i andningen och kunde äta ett mål mat själv per dygn. Hemsjukvården kom varannan dag och de vägde, mätte o tog de prover som skulle tas. Utskriven blev han när han inte behövde sonden längre.

• Dorro85
    kicka84 skrev 2008-11-17 12:47:06 följande:
    Vår dotter föddes i v25+5, blev på sjukhuset i Umeå 6veckor, sedan 8veckor på vårt hemsjukhus. Totalt 14veckor på sjukhuset. Vi har också 8mil från sjukhuset och hem, så vi beslöt oss för att inte ta någon tim/dygn och natt-permis. väntade istället till vi fick en hel helgpermis just för att det inte skulle bli jobbigt för gumman att åka så lång för att vara några timmar hemma. fredag-mån var det tänkt, men det blev istället fre-tis. Hade kontakt med sjukhuset via telefon under dessa dagar, och när vi kom ner på sjukhuset på tisdagen blev vi utskrivna:)Det är som sagt var jobbigt att vara på sjukhus så länge, så kom ihåg att ta hand om varandra också.
    oj, 14 veckor lät väldigt länge... hoppas vi inte behöver vara där så länge :/ känns så trist och deprimerande.
  • Dorro85
    knäppisen skrev 2008-11-17 12:49:21 följande:
    Min lillkille (född v 29+0) stannade i dryga 5 v på sjukhuset, sen hade vi hemsjukvård lika länge så utskrivning skedde nästan exakt på hans BF. Vi fick hemsjukvård när han var stabil i andningen och kunde äta ett mål mat själv per dygn. Hemsjukvården kom varannan dag och de vägde, mätte o tog de prover som skulle tas. Utskriven blev han när han inte behövde sonden längre.
    vi kommer inte kunna ha hemsjukvård, i och med att den enda neo-avdelningen ligger 8 mil ifrån där vi bor... så förmodligen kommer det inte kunna lösas... :(
  • I have a kid

3Idag 11:17 | ID: 38405177
    Dorro85

men då ni får ha permissioner så är hon så pass stabil att det borde gå bra vet dom som haft 8 mil till närmsta neo men endå fått permisar DET ÄR JU ERAT BARN ni får bestämma det.

• Mylingen

Vi kom hem med B (f 27+1) efter 7 veckor, men det var tydligen tidigt som attan. Sen hade vi hemsjukvård 3 veckor, vilket innebar att de kom och tittade till oss 2 - 3 ggr per vecka och skrev av våra dagliga vägningar (vi hade våg hemma) och räknade respen... Kändes som att jag hade kunnat ringa in det, men men.

• kicka84
    Dorro85 skrev 2008-11-17 14:30:39 följande:
    oj, 14 veckor lät väldigt länge... hoppas vi inte behöver vara där så länge :/ känns så trist och deprimerande.

kommer nog hem tidigare ni hoppas ja´. vår lilla tös gick igenom många komplikationer, hjärnbödningar, apneér och en massa annat strul. också var hon ju tidigare född än er lilla tjej.

Svar på tråden Hur länge fick ni vara kvar på sjukan?