när börja med gröt och pure ===???
Freja är 5 månader
korrigerat 2 månader och 3 veckor
när började ni med pure gröt?? kan vi börja med det ??
vad är smakportioner ??
Freja är 5 månader
korrigerat 2 månader och 3 veckor
när började ni med pure gröt?? kan vi börja med det ??
vad är smakportioner ??
Om du inte vet vad smakportioner är så kanske du borde fråga din BVC sköterska om råd?
Jag vet inte hur det fungerar med prematurer, men i vanliga fall råder man ju att börja med smakportioner ( ca en tsk med en smak, vanligtvis mosad potatis blandat med modersmjölk/ersättning ) vid 6 månader.
Så du kan nog gott vänta ett tag.
Kajsan
okej men neo läkaren var det som undrade om och varför vi inte börjat hon är ju 5 månader å vi har inte korrigerat alls på nå vaccinationer heller,
Vi började när sonen var 4 månader (har inte kunnat helamma utan gett tillägg från dag 1). Allt efter konsultation med BVC-sköterskan såklart.
3Idag 03:07 | ID: 38400229
Hannapanna72
okey har du ett prematurbarn ??
Man kan börja med smakisar när de är fyra månader. Mina vänner som har prematurbarn har börjat då också med klartecken från bvc och läkare.
Jag börajde när min lille var 6 månader okorr. Föddes i v.29. Idag är han 7 månader och äter ett mål gröt, ett mål fast föda (potatis, morot, palsternacka, broccoli, fruker etc..) och resten av målen är ersättning.
Jag pratade förresten med vänner som har prematurer och kände mig för i lillens beteende och det fick avgöra för att det var dags för smakisar. Pratade aldrig med bvc eller barn..
min son fick som vanligt smaka på allt när han var 4 månader, korrigerat 2 månader och 2 veckor. Det gick hur bra som helst. Men gröt fick han först vid 6 månader.
Kostråd för spädbarn:
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
vi började med smakisar för en vecka sen när alva var 6 månder ohc 4 månader korrigerat.. vår bvc sköterska tycket det var lite tidigt.. men det funkar bra.
verkar din lilla intresserad? det är ett bra tecken på att du ska börja med mat, om lillen verka r vilja ha det ni stoppar i er. Annars klarar dom sig till 6 månder lätt innan du behöver börja. vi har börjat med mild havregröt lite skedar på em...