• Nennie

Hjälp oss! Någon Luleåbo?? :)

Vi behöver hjääälp!
    Vi planerar att flytta till Luleå men har ingen koll på vart man ska bosätta sig, alltså i vilket område!

Någon som har nåt tips på vart man ska bo och vart man absolut inte ska bo??

Vi har en dotter på tre år och jobbar på syskon, så det får ju gärna vara någorlunda lungt och familjevänligt :)

• Svar på tråden Hjälp oss! Någon Luleåbo?? :)
  • aktuelle

kallkällan är fint. bland lägenheterna är det bara gångvägar så det är tyst och skönt :) Bodde där förut, även bott på malmudden, det också helt okej, men det är barnvänligare på kallkällan. På hertsön är det lätt att få lägenhet och numera finns det en jättefin lekpark borta vid bäver (gnagaradresserna) ;) vad finns det att välja på? Porsön är väl sisådär, massa studenter och flera av lägenheterna har trapp i lägenheten= jobbigt om man har småttingar och vagn.

Kallkällan är överlägset tystast och säkrast geomed att det mestadels är gångvägar :)

• aktuelle

hyra eller köpa? Hus eller lägenhet förressten?

• aktuelle

gammelstan - gränderna.. nja, mycket skummisar..

• aktuelle

sunderbyn är barnvänligt, men längre från stan, ca 1,5 mil, men bra med bussar. Mjölkudden är väl inte direkt bäst för barn..

• Nennie

Hyra i första hand i alla fall.
    Vi vill börja med att lära känna staden och se om det är där vi kommer att stanna.

Hur är det med Mjölkudden då?

• imsel

Jag har bott i luleå, först på hertsön (typ längst bort) på morkullegränd.
    Sen på Tunastigen, oxå nästan längst bort (om man tänker från stan)
    Jag har trivts på båda.
    Vi flyttade från hertsön för att sambon jobbade på ett ställe vid tuna, och vi hade ingen bil.
    Annars hade vi nog stannat på hertsön, för det var ett jättebra område.
    Där finns ju en del skolor och förskolor, och både lägenheter och villor/radhus.
    Så jag hade velat bo på hertsön om jag hade barn.

Vet tyvärr inget om de andra områdena.
    Hertsön är ju lätt att få lägenhet på iaf.

• aktuelle

tyvärr är det knökfullt på dagisen på hertsön för tillfället, men det måste väl kommunen se till att lösa inom en snaar framtid. Flera renoveras just nu..

• Mcmajjsan

Jag gillar juh hertsön =D

Bf 081230
  • aktuelle

jag är själv uppvuxen i sunderbyn, men bor nu på hertsön. Tycker hertsön har oförtjänt dåligt rykte, blivit riktigt bra när de byggt lekparker :)

• Nennie

Okej! Hör mkt bra om hertsön här nu och blir lite förvånad faktiskt.
    Har hört mkt skit.... Som du aktuelle säger.
    Att man inte kan ha sina bilar på parkeringen mm mm.

Svar på tråden Hjälp oss! Någon Luleåbo?? :)