• Nennie

Hjälp oss! Någon Luleåbo?? :)

Vi behöver hjääälp!
    Vi planerar att flytta till Luleå men har ingen koll på vart man ska bosätta sig, alltså i vilket område!

Någon som har nåt tips på vart man ska bo och vart man absolut inte ska bo??

Vi har en dotter på tre år och jobbar på syskon, så det får ju gärna vara någorlunda lungt och familjevänligt :)

• Svar på tråden Hjälp oss! Någon Luleåbo?? :)
  • aktuelle

det har jag faktiskt aldrig hört, om bilarna alltså. Men dåligt rykte, det har det.. tycker inte det är dåligt iaf, vet inte om det är skillnad om man bor närmare centrum, jag bor längst bort, blåmesgränd..
    Vet däremot att man inte fått ha sina bilar ifred på porsön..

Nennie skrev 2008-11-17 11:37:22 följande:
    Okej! Hör mkt bra om hertsön här nu och blir lite förvånad faktiskt.Har hört mkt skit.... Som du aktuelle säger. Att man inte kan ha sina bilar på parkeringen mm mm.
  • Nennie

Men det låter ju bra! Att hertsön inte är så illa som man hört :P
    Det tråkiga med hertsön är att lägenheterna ser EXAKT ut som den vi bor i nu. Så det hade känts tråkigt att flytta dit.
    Men får väl se vart vi hamnar, blir flytt i början av nästa år i alla fall.

• aktuelle

på kallkällan renoverar de lägenheterna nu så då får man ju en fräsch och fin lägenhet, lägenheterna på lerbäcken är också fina och fräscha :)

Nennie skrev 2008-11-17 11:48:54 följande:
    Men det låter ju bra! Att hertsön inte är så illa som man hört :PDet tråkiga med hertsön är att lägenheterna ser EXAKT ut som den vi bor i nu. Så det hade känts tråkigt att flytta dit. Men får väl se vart vi hamnar, blir flytt i början av nästa år i alla fall.
  • Nennie

Okej :)tack för tipsen!
    Får försöka snappa åt mig en lägenhet på Kallkällarn då :)
    Du har ingen aning om hur länge man behöver ha stått i kö för att ha någon chans på dom?

• aktuelle

näe, vet inte nu, men det finns ju ute lägenheter på direktbokning ibland också, fanns en trea nu tex.. så det är att hålla ögonen öppna när det blir dags...
    www.lulebo.se

Nennie skrev 2008-11-17 11:57:30 följande:
    Okej :)tack för tipsen! Får försöka snappa åt mig en lägenhet på Kallkällarn då :)Du har ingen aning om hur länge man behöver ha stått i kö för att ha någon chans på dom?
  • Nennie

aa jo jag såg det jag också.
    har ju ögon öppna mest hela tiden :)
    Gäller bara att vara först på direktbokningarna då!
    annars har jag ju i alla fall två års kötid i ryggen.

• aktuelle

du får väl försöka haffa en på direktbokning, tror de brukar komma in vid nio på mornarna och om du inte gör det så får man alltid på hertsön :)

Nennie skrev 2008-11-17 11:59:27 följande:
    aa jo jag såg det jag också. har ju ögon öppna mest hela tiden :) Gäller bara att vara först på direktbokningarna då! annars har jag ju i alla fall två års kötid i ryggen.
  • imsel

Trodde oxå Hertsön skulle vara lite slumområde.
    Men..jag tyckte inte det var det, och jag bodde längt bort.
    Hade hellre velat bo lite närmare ica, alltså närmare mot stan.

Vet inte om dom har kvar konsumbutiken längt bort..

Men nog har jag sett..iaf en eller två bilar med pajjade rutor.
    Tyvärr, men jag vet inte om man kan komma undan det nånstans nästan.

På Hertsön är det ju inga problem att få lägenhet, gissar att ni ska ha 3:a eller en 4:a kanske. det finns det gott om. helst på direktshopen.

• aktuelle

konsum finn kvar, men nu är det "coop nära" :P

imsel skrev 2008-11-17 14:58:44 följande:
    Trodde oxå Hertsön skulle vara lite slumområde. Men..jag tyckte inte det var det, och jag bodde längt bort. Hade hellre velat bo lite närmare ica, alltså närmare mot stan. Vet inte om dom har kvar konsumbutiken längt bort.. Men nog har jag sett..iaf en eller två bilar med pajjade rutor. Tyvärr, men jag vet inte om man kan komma undan det nånstans nästan. På Hertsön är det ju inga problem att få lägenhet, gissar att ni ska ha 3:a eller en 4:a kanske. det finns det gott om. helst på direktshopen.
  • Knubbe12

Björkskatan tycker jag verkar trevligt...
    Sedan kommer det ju att byggas lägenheter nere vid södra hamn. Inte dumt att ha utsikt över havet...;o)

• Knubbe12

Oj, såg nu att ni var ute efter att hyra en lgh, och då kanske brf nere vid havet inte är intressant...
    Det finns fina bostadsområden alldeles i närheten av Luleå oxå, med bra kommunikationer (till Luleå centrum på 25 min), fina lgh och hus (till förmånligare priser och med lägre hyror), bra barnomsorg, nära till livsmedelsaffärer osv.

• aktuelle
    Knubbe12 skrev 2008-11-19 18:25:04 följande:
    Oj, såg nu att ni var ute efter att hyra en lgh, och då kanske brf nere vid havet inte är intressant... Det finns fina bostadsområden alldeles i närheten av Luleå oxå, med bra kommunikationer (till Luleå centrum på 25 min), fina lgh och hus (till förmånligare priser och med lägre hyror), bra barnomsorg, nära till livsmedelsaffärer osv.
    Vad för del av kommunen syftar du på?
  • MalinI

Om bilar och herstön så har det minskat en hel del. För ett par år sen hade de "garagevakter" som gick runt och skrämde bort tjuvar då det var mycket problem. Men det har lugnat ner sig nu. Fast vad jag har förstått så verkar det vara mer problem längst bort på hertsön, mot fågel adresserna?

Min pappa har bott på hertsön i säkert 20 år. Lite blandade adresser. Jag tycker det verkar bra. Bodde på mjölkudden och kallkällan som barn. Vet inte alls hur det är i dag. Har inte bott i Luleå på 20 år, men är där med jämna mellanrum iaf.

• aktuelle

Jag bor i hus på "fågeladress" :) har inte haft några problem :)

MalinI skrev 2008-11-21 07:31:58 följande:
    Om bilar och herstön så har det minskat en hel del. För ett par år sen hade de "garagevakter" som gick runt och skrämde bort tjuvar då det var mycket problem. Men det har lugnat ner sig nu. Fast vad jag har förstått så verkar det vara mer problem längst bort på hertsön, mot fågel adresserna? Min pappa har bott på hertsön i säkert 20 år. Lite blandade adresser. Jag tycker det verkar bra. Bodde på mjölkudden och kallkällan som barn. Vet inte alls hur det är i dag. Har inte bott i Luleå på 20 år, men är där med jämna mellanrum iaf.
  • MalinI
    aktuelle skrev 2008-11-21 14:33:09 följande:
    Jag bor i hus på "fågeladress" :) har inte haft några problem :)
    Oki. Jag har ingen aning. Bara ryktesväg Pappa har bott på blåmes och jag märkte inge då heller. Okej att jag bor i en förort till sthlm som inte har så bra rykte Allt är bättre än här
Svar på tråden Hjälp oss! Någon Luleåbo?? :)