Inlägg från: Miss Cee |Visa alla inlägg
  • Miss Cee

Är Sydstatsflaggan rasistisk?

Jo, det är väl så att många rasistiska (ku KLux klan och annat) i USA ofta använder sig av just sydstatsflaggan. De markerar att de är just sydstatare och det har ju en historisk betydelse eftersom kriget mellan nord och syd amerika till stor del handlade om att sydstaterna ville ha kvar slaveriet, och att nord ansåg att detta var fel. Genom att vifta med sydstatsflaggan så visar man då att man minsann håller på syds "historiska åsikt o´m svarta" .

men för andra så är ju sydstatsflaggan bara ett historiskt minne att vara stolt över sitt ursprung, precis som att Skåne har en egen flagga osv.

Varför raggare har en sådan vet jag inte riktigt. Kan inte tänka mig att de skulle vara mer rasistiska än andra. Men raggare brukar ju ha "amerikanska symboler" så då kan nog den sydstatska flaggan slinka med på samma sätt som den vanliga amerikanska flaggan, utan att den som har dem har en tanke på att det skulle vara något rasistiskt, utan helt enkelt amerikanskt.

Det är vad jag tror.

• Miss Cee

Måste nog förtydliga mig lite.

För det första så är naturligtvis inte flagga i sig en nazi symbol, lika lite som den svenska flaggan är det. Men jag menar att rasister i USA gärna tar till sydstatsflaggan, på samma sätt som rasister i Sverige försöker lägga beslag på vår flagga. men flaggan i sig är ju inte rasistisk på det sätt som tex. hakkorsflaggan på 1940-talet var (och är).

Jag menar, precis som Tintomara, att det nog är skillnad på hur man ska se det i USA och här i Sverige. Man får nog räkna med att en person i USA är mera medveten om vad flaggan står för och _kan_ associeras med, även om det naturligtvis finns de där som gillar den utan att vara rasister. Men jag skulle tro att merparten av de som har en sydstasflagga i Sverige _inte_ har den som någon form av rasistisk rekvisita, utan helt enkelt tycker att det är en annan variant av amerikansk flagga. Så utgå absolut _inte_ från att en svensk med sydstatsflagga är rasist.

• Miss Cee

Jo, det förstår jag, skulle nog tänka så också. Men för egen del så har livet ibland visat att "Folk" oftast inte vet saker som man tycker är mera allmänt kännt. Så jag tror att de flesta som har en sydstatsflagga i Sverige inte har en aning om vad den står för, eller hur folk kan tolka den.

Svar på tråden Är Sydstatsflaggan rasistisk?