Inlägg från: Hani A |Visa alla inlägg
  • Hani A

Är Sydstatsflaggan rasistisk?

Är sydstatsflaggan rasistisk?
    Jag undrar pga man ofta ser rasister eller nazister ha sådan flagga på sina tröjor m.m men den finns också i vanliga affärer t.ex såg jag den i en skoaffär.

Vad tycker ni? ser ni sydstatsflaggan som rasistisk?
    Jag ser den som det, men jag vet inte om den är det igentligen.

• Svar på tråden Är Sydstatsflaggan rasistisk?
  • Hani A

Ja, jag har också sett raggare ha den, men då har jag tänkt att dom nog är lite rasistiska.
    Eller är jag fördomsfull nu?

• Hani A

Miss Cee

Okej, så sannolikt så är det så att om en svensk har en sådan flagga på tröjan så är det för att visa sina åsikter om slavar eftersom att han som helsvensk inte kan vara stolt över sitt ursprung som sydstatare.

Manson Dust

Nej själva flaggan kanske inte är rasistisk men om t.ex Ku Klux Klan använder sig av den som en symbol så kan den ju uppfattas som rasistisk.

• Hani A

Kajsan

Nej självklart inte, jag gillar också svenska flaggan såklart vi bor ju i Sverige.

Nattsaga

Ja, det är kanske som Miss Cee skrev att dom kanske gillar den bara för att den är Amerikansk.

• Hani A

Tintomara

Okej, används den som en rasistisk symbol i USA?

• Hani A

Re Rant

Jag vet att dom är rasister pga att jag vet några som är rasister och har sådana tröjor och märken på jackan och även på TV har man ju sett att nazister har sådana flaggor och t.ex KKK.

• Hani A

Miss Cee

Jag förstår vad du menar.
    Men om det var tvärtom att Sverige var känt för att ha viljat ha kvar slaveriet och någon i USA gick runt med en Svensk flagga då hade jag nog tänkt att den personen har samma åsikt även om inte Svenska flaggan i sig står för det.

• Hani A

Tintomara

Okej då stämmer det så som jag trodde då.

• Hani A

Numberone

Jag anklagar inte någon, det är ju därför jag frågar här för att jag inte var säker på betydelsen.
    Angående det med svenska flaggan så tycker jag inte det är något konstigt eller rasisitiskt eftersom vi bor i sverige, självklart får man vara stolt över sitt land.

• Hani A

Numberone

Ja, det som jag trodde var att de flesta som har den flaggan på sig har mer eller mindre rasistiska åsikter.
    Inte alla utan de flesta, och att det sen finns andra som har den av andra orsaker t.ex raggare som en del har flaggan bara för att den är Amerikansk.

Sen håller jag med dig om att det ibland är överdrivet att man är rasist om man har svenska flaggan, jag tycker det är självklart att man ska få hänga upp svenska flaggan om man vill det.

Svar på tråden Är Sydstatsflaggan rasistisk?