• Empo

Grönt bajs?

Lilleman har nu i 2 dagar bajsat jätteofta och det är grönt!
    Vad beror det på?

Har läst att man (jag) har för lite näring i mjölken, stämmer det?
    Jag helammar och han är 2 månader.

• Svar på tråden Grönt bajs?
  • Psychobilly

Han är så pass liten och då skiftar bajset färg jätte ofta.
    kan också vara att han är lite förkyld. Småbarns förkylningar sätter sig ofta i magen och då kan bajset bli lite konstigt, ändra färg och antingen bli mer rinnande eller kanske lite hårdare. Tycker inte du ska bekymmra dig än!

• LaJohannan

min lilleman har bajsat grönt i två veckor... fråga på gbv, hon sa att det kan vara så, att det tom finns vissa barn som bara bajsar grönt när dom e små... Han har lite gulbruna bajsar oxå nu, det skrftar=)

• Joje

Grönt bajs kan också tyda på en förkylning eller annan infektion tex maginfektion. Eller så kan det bara vara så att maten gått lite fort genom tarmen.

Bebisbajs kan ha många olika färger och konsistenser och ändå vara helt normalt!

♥ Liam 17/4-07 & Linn 12/7-08 ♥
  • JOJS

Infektion eller så har bebis inte fått i sig tillräckligt av den feta mjölken. Glöm inte att börja amma med det bröst du slutade amma med

• Nanna75

Jag sökte precis efter svar om det, eftersom min lilla också hade extra grönt bajs igår. Och då hittade jag att det kan bero på att man inte låter barnet amma klart och släppa bröstet självmant. Och jag fick nog erkänna att det blev så igår. Bytte sida när jag trodde att det var ok. Och då får de inte i sig eftermjölken.

• JGumsa

Precis! Var likadant för min lilla. Om de får i sig för mkt av den söta mjölken som kommer först och inte ammar "klart" eller så länge på bröstet så får de ej i sig den feta mjölken och då blir bajset-grönt! Har också att göra med deras galla. Kan också få grönt bajs av att mamma druckit kaffe, ätit choklad sägs det.

• Empo

Han ammar upp till 20-30 minuter på varje bröst, varje gång, så det är de nog inte.
    har aldrig hört att man ska börja amma på de bröst man slutade?! jag fick höra precis tvärtom på bb!

• JOJS
    Empo skrev 2008-11-18 13:36:09 följande:
    Han ammar upp till 20-30 minuter på varje bröst, varje gång, så det är de nog inte. har aldrig hört att man ska börja amma på de bröst man slutade?! jag fick höra precis tvärtom på bb!
    Det är just då som barnet får i sig mer av den sockriga inte så feta mjölken om man ammar det bröst man inte ammade sist. Det fylls ju på och när du ammat båda brösten och kanske det vänstra sist så ligger det fetare mjölken närmare eftersom bebis redan sugit ut så mycket av den "vattninga" mjölken.

Kan hända att det ändrats nu dom senaste 2 åren men jag fick det rådet båda gångerna på BB (03 och 06) Och för min del så låter det logiskt.

Men som sagt, man vet ju bäst själv
  • Vimlaspindel

Min 3½ månaders bajsar också grönt, hon har gjort det de senaste 2-3 veckorna så det känns inte som att ett virus kan sitta i så länge? Ibland är det dock gult också. Det som skiljer sig mot er övriga är att jag inte ammar utan hon får ersättning och då är det ju inte någon skillnad på mjölken. Någon som hört något om det?

• JOJS

Grönt bajs Vicky Pigott säger: 'Om din bebis avföring är grön och lite skummande kan det vara så att den får i sig för mycket laktos (mjölksocker), vilket kan hända om han eller hon ammar ofta men inte får i sig tillräckligt av den fetare eftermjölken så att mättnadskänslan ökar. Det kan också orsakas av för mycket eller för lite mat, eller av en infektion.

Hittade det på denna sidan

http://se.babycenter.com/baby/dailycare/yourbabyspoo/#2

Vimlaspindel - Jag har nog inte hört att en bebis som får ersättning får grönt bajs. Har hon fått ersättning sedan lång tid tillbaka? Kan kanske vara att magen inte är van vid ersättningen än. Jag vet absolut inte utan spekulerar bara

Svar på tråden Grönt bajs?