• Sweetie80

Nytt VUL idag, vätska i livmodern... orolig

Idag var jag på ny kontroll. Jag var ju där i torsdags och det där hormonprovet låg då på 3900, nu idag fyra dagar senare låg det på en bit över 13000. Hinnsäcken hade växt nio millimeter nu då sen i torsdags (då var den 2 mm, nu är den 1,1 cm)

Enligt henne var detta två bra indikationer på en bra graviditet. Hon tror dock att jag har haft ägglossning senare än vad jag trott och att jag inte alls är i vecka 6 utan snarare i vecka 4 eller 5. Detta pga hinnsäckens storlek.

Men, det som verkar oroa dem där på gyn mest är att jag har vätska i livmodern. Den fanns där i torsdags och så även idag. Hon menade på att det kan vara negativt och sa till mig flera gånger att jag skulle komma in så fort jag börjar blöda eller får ont. Hon ville att jag skulle komma igen på torsdag, men det ville inte jag. Det hinner ju inte bli så mycket skillnad på bara ett par dagar så jag tyckte gott att vi kan vänta till på måndag. Det gick hon med på om jag lovade återigen att höra av mig vid ev blödning eller ont.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka eller tro? Jag brukar känna av min ägglossning rätt väl och jag är ganska säker på att min graviditet startade den 22/10.

Cystan jag hade sa hon var helt normal, att man ofta får såna tidigt i graviditeten.

Men nån som har vart med om nåt liknande, hur har utgången blivit?

isee: Jag vet ju att du hade vätska och det har ju gått bra ändå. Men det var vid bäckenbotten va? Innefattar det inuti livmodern? (Är inte så bra på anatomi)

• Svar på tråden Nytt VUL idag, vätska i livmodern... orolig
  • isee

Hej igen jo.
    Jag hade vätska i buken. Syns som en svart fläck över livmodern på vul:et. Jag tror att det är samma du har eftersom dom även tyckte du skulle komma in om du fick ont eller började blöda.
    Dom gav mig två orsaker,
    1. Missfall som blödit ut i buk istället för mellan benen.
    2. Utomkvedshavandeskap (det vanligaste vid vätska i buken)

Men som sagt, eftersom det var så tidigt så sa läkaren nu i efterhand att vätskan är normal efter ägglossningen. Dom såg den både i v. 4+0 samt v. 5+0. I v. 6+0 så var den borta. Likaså cystorna. Men istället fanns där en liten böna :)

• isee

Tror du kan andas ut lite. Ditt hcg stiger bra och hinnsäcken växer ju :) Och eftersom dom hittar en hinnsäck så har ju knappast utomkveds ;)

• Malis81

Men det kan ju ta ett tag innan ägget fäster! Jag blev bakflyttad tio dgr min förra grav trots att jag visste exakt när jag haft ä-l och det var enda gången vi hade sex omkring den tiden. Hade en nidis och enl den stämde det exakt m nya tiden. Tror säkert allt är bra. O som isee skriver så var ju vätskan borta på henne e två veckor och så är det tydligen ganska vanligt m vätska e ä-l. Håller tummarna för dig!

• Snattan

jag hade oxå vätska, och min BM sa att det kan bero att det var två embryo från början men blev inget med den andra. Är i v 11 nu och bebis mår bra fortfarande.

• Isalel

Mitt första VUL syntes ingen hinnsäck utan bara vätska i livmodern, 2 dagar senare syntes hinnsäcken och mitt sista nu i förra veckan så var vätskan borta och då hade hinnsäcken växt och i den fanns nu en gulesäck också...ska tillbaks nästa torsdag för att se om det landat nå foster också :)
    Är tillbakaflyttad nästan två veckor från sista mensen så hur det gått till vette fåglarna..

• Sweetie80

Skönt att läsa era erfarenheter. Kanske nojjigt men man blir ju orolig, de här hormonerna gör ju inte saken bättre. Vad gråter jag för? Säg nåt jag INTE gråter för istället...

Jag skrev ett svar innan men det kom tydligen bort i cyberrymden.

Där spånade jag i alla fall på isee's ena alternativ där, ett missfall som blödit ut i buken. Månaden innan denna så fick jag svagt positivt på flera tester, men enbart med morgonurin. Två dagar efter förväntad mens så kom färskt blod, inte så där "hinnaktig" som den vanliga mensen brukar se ut. Dessutom luktade den annorlunda *äckelvarning*

Jag gjorde i alla fall ett cb digital några dagar efter blödningen som bara höll i sig i två dagar! (Min vanliga mens brukar vara 5-7 dgr.)Och i alla fall, det testet visade negativt, så jag tänkte att det vart fel på de andra testerna, också eftersom de visade så svagt.

Nu börjar jag undra om det var ett missfall som inte blödde ut helt. Sen kan det ju också vart som så att det kanske var två embryon?

Sen det här med tiden, tänkte inte på att det kan ta tid för ägget att fästa också.

Känner mig lite lugnare nu, tack vare er :) Tack!

• isee
    Sweetie80 skrev 2008-11-17 19:32:55 följande:
    Skönt att läsa era erfarenheter. Kanske nojjigt men man blir ju orolig, de här hormonerna gör ju inte saken bättre. Vad gråter jag för? Säg nåt jag INTE gråter för istället... Jag skrev ett svar innan men det kom tydligen bort i cyberrymden.Där spånade jag i alla fall på isee's ena alternativ där, ett missfall som blödit ut i buken. Månaden innan denna så fick jag svagt positivt på flera tester, men enbart med morgonurin. Två dagar efter förväntad mens så kom färskt blod, inte så där "hinnaktig" som den vanliga mensen brukar se ut. Dessutom luktade den annorlunda *äckelvarning*Jag gjorde i alla fall ett cb digital några dagar efter blödningen som bara höll i sig i två dagar! (Min vanliga mens brukar vara 5-7 dgr.)Och i alla fall, det testet visade negativt, så jag tänkte att det vart fel på de andra testerna, också eftersom de visade så svagt. Nu börjar jag undra om det var ett missfall som inte blödde ut helt. Sen kan det ju också vart som så att det kanske var två embryon? Sen det här med tiden, tänkte inte på att det kan ta tid för ägget att fästa också.Känner mig lite lugnare nu, tack vare er :) Tack!
    MEEEEN, att få blod i buken vid ett ev. missfall som blödit "fel". Då ska du ha ont, vääääldigt ONT! Så det tror jag inte :) Allt går nog bra ska du se! Jag var också jätte orolig i början när jag var i din situation, var ju trots allt bara några veckor sen... Men det går nog bra för dig med! :)
  • Sweetie80

Okej :) Vad skönt, för ont har jag inte haft. Inte mer än den vanliga växtverken i alla fall... Jag ska försöka sansa mig lite och sluta spekulera :D

• isee

Ja oroa dig inte. Det där låter helt normalt :)
    Vi sitter nog med små snart båda två :)

Svar på tråden Nytt VUL idag, vätska i livmodern... orolig