• Sirelisse

Tips på julklapp till svärmor

Har ni något tips på vad jag/vi kan ge svärmor i julklapp?
    Hon är 53 år. Önskar sig ingenting. Har inga hobbies eller intressen.
    Hon har 5 barn varav 2 har egna familjer med barn, jag och hennes son väntar vårt första barn, en dotter som lever ensam och en 15-årig dotter som bor hemma.
    Det kan vara en present från oss alla eller bara från mig och min man.
    Hon gillar inte spa, teater, upplevelser, resor eller äventyr. Jag tar tacksamt emot alla möjliga tips då detta är en svår nöt att knäcka

• Svar på tråden Tips på julklapp till svärmor
  • Åzzy

En bok kanske eller middag ute med er?

Jag ska ge min svärmor en kalender med bilder på sonen, men det kan ju bli svårt om er lilla inte är född ännu:)

• Nyfiken gul

lite av det min svärmor fått genom åren:

Ljudbok

Cd-skiva med favoritartist

Konsert-dvd men favoritartist

En korg med saker för ett hemma-spa som tvålar, svampar, fotfil, lyxiga tvålar, badsalt, badskum, handduk

väggklocka till köket

pizzatallrikar

en blommig hammare och skruvmejsel

trädgårdsredskap

glögg-set

fondeu-gryta

böcker av favoritförfattaren

prenemeration på diverse tidningar

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Sirelisse

Åzzy:
    Mitt förslag var att ge en kalender med bilder på hennes alla 5 barn och dess familjer men det förstördes då den ene sonen absolut vill ge en kalender med bara hans barn i.
    Bok är svårt då hon inte läser svenska så bra, hon är inte född i sverige, och det är ruskigt svårt att hitta nån på hennes språk, man kan beställa men då är det krångligt om hon har läst den.

Har du nåt mer förslag?

• Sirelisse

Nyfiken Gul:
    Ljudbok kanske funkar för henne, det var en bra idé.Tack
    Övriga vet jag att hon tyvärr kommer att rata. Hon är liksom inte som oss andra....

• FixarFrasse

.....en enkel biljett till Grönland..?

(nej förlåt; det är ju inte MIN svärmor!)

• Nyfiken gul

fler tips:

En varm filt

Tofflor

Prydnadskuddar till soffan

Mat äter hon väl? Köp en korg o fyll den med vanlig enkel mat som kaffe, frukt, skorpor, bröd, marmelad, ost osv...

En flaska vin

Handarbetar hon? Kanske garn och stickor?

• enny signatur

spelar hon ? målar hon försök hitta en hobbie :)

• Sirelisse

FixarFrasse:
    en enkel biljett till Grönland ligger lätt på min 1:a plats, är tyvärr rädd att maken åker och hämtar tillbaka henne.....

Nyfiken Gul:
    Varm filt var en bra idé eftersom hon har reumatism så den skulle hon säkert använda. Tofflor med.
    Matkorg funkar däremot inte, har prövat det.

Wickz:
    Har försökt i jul efter jul nu under flera år att hitta en hobbie till henne men utan att lyckas.

Juni70:
    Kristallidén tar jag med mig när det blir dags för bröllop, tyvärr gillar inte svärmor kristall, vet inte varför

• Nyfiken gul

gillar hon att se på tv??

kanske en dvd-box med filmer eller nån spännande serie kan passa?? Finns ju även en massa boxar med gamla godingar i både serier/såpor och gamla filmer att köpa...

• Sirelisse

Nyfiken Gul:
    Jorå nog gillar hon tv men vill bara titta på kanaler från sitt eget hemland...

• Bridgett

En vetekudde, kanske, alltså en sådan som man värmer och lägger på t ex axlarna.

• Limelady

Kan ni inte helt enkelt komma överens med henne att ni slutar köpa julklapp åt henne, vad är vitsen med det när hon inte önskar sig något/ni har så svårt att komma på något att köpa??

• Esthery

lägger denna i mina favoriter.. har också svårt att hitta klappar till svärmor :)

• Nyfiken gul
    Sirelisse skrev 2008-11-17 20:28:42 följande:
    Nyfiken Gul:Jorå nog gillar hon tv men vill bara titta på kanaler från sitt eget hemland...
    Oki...

Då är mitt tips att gå ihop och lägga kontanter i ett kuvert så får hon själv köpa det hon önskar sig.
  • Sirelisse

Tack för alla tips.
    3 Saker som jag tror fungerar som julklapp till svärmor i jul är:

-Varm filt
    -Tofflor
    -Digital fotoram där vi lägger in flera bilder från hennes hemland och hennes syskon som bor i andra världsdelar

Presenter som fungerat bra tidigare jular;
    -Inramad förstoring av bild på hennes 5 barn
    -Resa till Los Angeles där hennes ena syster bor
    -Växthus till balkongen där hon odlar sina kryddor

• LISALISA

presentkort i någon klädesbutik eller någon annat ställe, kanske? kan hon ju köpa vad hon vill ha, det är inte lätt att komma på nått, sitter själv å försöker lista ut nått bra.

• 3bm

Det låter ju som att ni kan vara många som går ihop om en julklapp. Då kan man ju köpa något lite dyrare, utan att var och en måste lägga ut så mycket själva. Tanken med denna utläggning är att ni då kunde ge en dyrare present som skulle kunna underlätta livet för svärmor. Vi gör just så i år och har bestämt att vi skall ge en Ergrapido - dammsugare från Electrolux. Kanske kan det vara av intresse eller någon annan sådan kapitalvara som gör livet lite enklare.

• Sirelisse

LadyF:
    Dammsugare har hon också fått nåt år, jag tycker det var en bra present till henne.

Nu är det bestämt iallafall. Det blir nytt köksporslin som vi alla köper gemensamt. Glas, tallrikar, assietter, kaffekoppar etc. Det som hon har är lite gammalt och slitet och räcker inte när alla barn och barnbarn kommer samtidigt så jag tror nog att hon kommer att bli glad.

Andra bra förslag var:
    Innetofflor som man värmer i micron, håller värmen 2tim
    Hjärtformad stekpanna
    Gryningssimulator, så att man väcks till gryningsljus
    Sun Jar, spara sol i burk (låter kul, hoppas att det funkar)

• Pillan79

jag har haft samma problem med min mor vad jag ska ha köpt till henne...Men idag kom jag på det.

Hon tycker ju om att läsa veckotidningar som allers,allas mm.
    Så jag skickade efter en prenumeration på allers åt henne. så hon kommer att få 10 nummer att läsa ett tag

Svar på tråden Tips på julklapp till svärmor