• Anonym (Barn..)

Om jag som ensamstående kvinna vill inseminera mig, får jag underhållsstöd från FK?

Jag vill ha barn, NU.
    Har hört att det är prat om att även ensamstående ska få inseminera sig i Sverige, men det jag undrar då är om jag får underhållsstöd från FK då jag inte har någon pappa till barnet som kan betala det.
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Om jag som ensamstående kvinna vill inseminera mig, får jag underhållsstöd från FK?
  • Anonym

Eeh det hoppas jag verkligen att man inte får fast det skulle inte förvåna mig i det här bidragsgenerösa landet.Man skaffar väl inte barn för att få pengar?

• Anonym

Jag har hört att om man insemineras sig i Danmark - där det är tillåtet, så räckte det att man visade fakturan från kliniken för att faderskapsutredning skulle läggas ner och man fick bidragsförskott.

• Anonym

Ja, det får du!
    Självklart skaffar väl ingen barn för pengarna.
    De pengarna har alla rätt till som ensamstående och dom pengarna är ju till barnet.
    Jag var ganska rik utan barn, nu lever jag som ensamstående med underhållsbidrag och barnbidrag och har det absolut inte gott ställt.
    Barn kostar mycket mer än det.

• Anonym

Man får också underhållsbidrag om man adopterar som ensamstående.

• 1111

Ja det får du. Det är en rättighet barnet har, oavsett hur barnet har blivit till. Lycka till!!

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-17 19:37:03 följande:
    Ja, det får du!Självklart skaffar väl ingen barn för pengarna.De pengarna har alla rätt till som ensamstående och dom pengarna är ju till barnet.Jag var ganska rik utan barn, nu lever jag som ensamstående med underhållsbidrag och barnbidrag och har det absolut inte gott ställt.Barn kostar mycket mer än det.
    Min mamma som jobbar inom soc säger att om barnet inte har någon pappa som f-kassan kan kräva på pengarna sen så får man inget underhåll. Underhållet skainte komma från staten utan från pappan...
  • Anonym

Jag har barn utan pappa och ALLA har rätt till undehåll, det lägsta beloppet.

• Anonym

Din mamma har fel! Sorry men så är det.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-17 19:56:16 följande:
    Jag har barn utan pappa och ALLA har rätt till undehåll, det lägsta beloppet.
    Står det fader okänd i deras papper?
  • Anonym

Det står bara att faderskapsutredning är nedlagd.
    (har jag för mig, var ett tag sen)
    Lämnade intyg från kliniken.
    Sedan kom underhållsbidraget automatiskt, hade ingen aning om att jag kunde få det, och visste inte att det var därför jag var på faderskapsutredning.

Svar på tråden Om jag som ensamstående kvinna vill inseminera mig, får jag underhållsstöd från FK?