• Kärleksbarn

75% arbete motsvarar hur många timmar i veckan?

Hej

Måste få lite hjälp hur man räknar ut en tjänst på 75%. Hur många antalet timmar i veckan motsvarar det? Och hur många timmar per månad blir det?

Nån som kan hjälpa?

Tack!

• Svar på tråden 75% arbete motsvarar hur många timmar i veckan?
  • 4barnsMom

Ja, det blir ju liiite mer på månaden, jag räknade på 4 veckor..

Samuel-97 Elin-00 Elias-06 Saga-07
  • Micke
    Kärleksbarn skrev 2008-11-17 21:43:25 följande:
    Fått jobb som personlig assistent! Micke hur får du det till 132h/Mån Jag räknar då 30x4=120 men jag kanske tänker fel? Puffar i tråden igen...
    Ja om det nu vara så att varje månad var 4 veckor lång. Då skulle ett år vara 4*12 veckor långt också = 48 veckor.

Nu är ju ett år 52 veckor långt, vilket innebär ca 22 arbetsdagar per månad. Därav ca 132 timmar.
  • Hundtok

Plocka fram en kalender så kan du kolla hur många vardagar det är på en månad. Då ser du att det är fler än bara 20 vardagar i månaden...

Inte korkad, du har nog bara lite otur när du tänker...

Kärleksbarn skrev 2008-11-17 21:48:57 följande:
    Räknar man i detta fall 5 dagar=1 vecka eller räknar man 7 dagar som en vanlig vecka Kan inte detta alls blir toigt hur jag än vänder o vrider på det Försöker räkna ut inkomsten Nu framställs jag väl fram som en idiot
  • 4barnsMom

Vad har du för lön att gå efter?

Har du bara koll på timlönen så får du väl ta ett schema och räkna timmar på

Men sen ska du lägga till all ob.. Drygt...

• Butterscotch

Jag kan väl gå lite till överdrift:

Ett normalt arbetsår har 251 möjliga arbetsdagar (ej helger och röda dagar, klämdagar etc). Om man jobbar heltid innebär detta 2008 timmar eller i genomsnitt 167 timmar per månad. För en 75% tjänst alltså 125 timmar per månad.

Men. Man måste göra avdrag för semester, sjukdom etc också. Vi brukar räkna med 1650 timmar per år för en heltidsanställd = 137,5 timmar i snitt per månad. 75% av detta = 103 timmar per månad.

• 4barnsMom

Men de flesta vårdställen har inte 40 timmarsvecka....

TS vet du vad ni går på? För oftast om man har skiftgång så har man lägre timmar/vecka för att orka och hinna få dygnsvilan....

• Micke
    Butterscotch skrev 2008-11-17 21:51:49 följande:
    Jag kan väl gå lite till överdrift: Ett normalt arbetsår har 251 möjliga arbetsdagar (ej helger och röda dagar, klämdagar etc). Om man jobbar heltid innebär detta 2008 timmar eller i genomsnitt 167 timmar per månad. För en 75% tjänst alltså 125 timmar per månad. Men. Man måste göra avdrag för semester, sjukdom etc också. Vi brukar räkna med 1650 timmar per år för en heltidsanställd = 137,5 timmar i snitt per månad. 75% av detta = 103 timmar per månad.
    Nu räknar du tokigt. Du räknar ju att man tar ut semester varje månad och således jobbar lika mkt varje månad, hela året. Så gör ingen.
  • Hundtok

Fast semester är ju nåt man jobbar in och även om man är på semester så räknas denna tid in som arbetad tid.

• Butterscotch
    Micke skrev 2008-11-17 22:00:20 följande:
    Nu räknar du tokigt. Du räknar ju att man tar ut semester varje månad och således jobbar lika mkt varje månad, hela året. Så gör ingen.
    Nej, jag räknar med 5-6 veckors semester totalt per år, hur man tar ut semestern är ointressant. Avdraget görs alltså mot de 2008 timmarna. Och så drar man av lite till för sjukdom och lite annat. Kanske är att ta i med max 1650 per år, där ingår nog utbildning också, så lite kan man räkna upp den siffran. Men kontentan är densamma. Vissa månader jobbar man mer, och vissa mindre, men i snitt över året blir det ungefär så som jag skrev.
  • Butterscotch
    Butterscotch skrev 2008-11-17 22:48:32 följande:
    Nej, jag räknar med 5-6 veckors semester totalt per år, hur man tar ut semestern är ointressant. Avdraget görs alltså mot de 2008 timmarna. Och så drar man av lite till för sjukdom och lite annat. Kanske är att ta i med max 1650 per år, där ingår nog utbildning också, så lite kan man räkna upp den siffran. Men kontentan är densamma. Vissa månader jobbar man mer, och vissa mindre, men i snitt över året blir det ungefär så som jag skrev.
    Tillägger att om man aldrig någonsin är sjuk eller vabbar eller är borta från jobbet av någon annan anledning så kan man förstås räkna med de 125 timmarna per månad för en 75% tjänst. Man får ju betalt även under semestern.
  • Rokka Jill

Det är så olika. Jag jobbar intensivt i en period och är ledig en.
    Jag skulle jobbat denna helgen och varit ledig HELA denna veckan.

• Micke
    Butterscotch skrev 2008-11-17 22:48:32 följande:
    Ja men din veckoarbetstid är 2008/52 dvs ca 38 timmar. Är du sjuk, vabar, har semester etc så förändras inte detta.

Så din siffra på 103 timmar för den som jobbar 75% må vara den tid som man faktiskt utför ett arbete, men det är ju inte den siffran du använder när du anger vilken månadsarbetstid du har. Och det var väl det TS efterfrågade?
  • Butterscotch
    Micke skrev 2008-11-17 23:02:37 följande:
    Ja men din veckoarbetstid är 2008/52 dvs ca 38 timmar. Är du sjuk, vabar, har semester etc så förändras inte detta. Så din siffra på 103 timmar för den som jobbar 75% må vara den tid som man faktiskt utför ett arbete, men det är ju inte den siffran du använder när du anger vilken månadsarbetstid du har. Och det var väl det TS efterfrågade?
    Kanske fel av mig, men jag tolkade frågan som att arbetet var på timbasis (eftersom timmar per vecka och timmar per månad tydligen var viktigt att ha koll på) och att ts ville veta på ett ungefär hur mycket hon skulle tjäna. Och då hjälper det ju inte att maximal arbetstid är X timmar om man bara kommer att jobba Y timmar på årsbasis. Inte kul att spräcka budgeten för att man räknat för högt, menar jag.

Men det kanske inte alls var det som var avsikten med frågan i ts.
  • mee79

27,75 h/vecka med 37 h arbetsvecka. (som vi har i vården oftast) alltså cA 120 H/MÅNAD..

• Fuad Areb

Måste få lite hjälp hur man räknar ut en tjänst på 75%. Hur många antalet timmar i veckan motsvarar det? Och hur många timmar per månad blir det?

Nån som kan hjälpa?

Tack!

Svar på tråden 75% arbete motsvarar hur många timmar i veckan?