• Anonym (25 år)

Blödande livmodertapp

Var till gynekologen idag och fick bekräftat blödningarna mina som kommer från livmodertappen inte hör till sjukdomsbilden med endometrios som jag fick diagnos på för drygt 3 år sen nu.
    Hon sa att det troligen var en inflammtion på livmoderhalsen som gör att jag blöder VÄLDIGT lätt därifrån. Jag har alltså blödit varje gång jag haft sex under de tre senaste åren och trott att det inte varit någon fara!! Hon tog papaprov och testade mej för klamydia..

Men det känns inte alls bra nu ;( Kommer detta förstöra våra barnplaner? Det kan ju förstås ingen veta förrän provsvaren kommer, men har någon annan haft samma symptom någon gång? Läste att det KAN komma blödningar från underlivet vid livmodercancer, även om det oftast är symptomfritt.

Någon som kan lugna mej innan min telefontid som är om EN MÅNAD?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 22:49
    Kan tillägga att hon upptäckte att jag hade svamp.. :/ Vilket jag inte märkt själv, eftersom jag inte haft nå uppenbara symptom. Svamp och inflammerad livmoderhals alltså, låter som en lyckad comb, eller hur?

Och för de som tänker komma med moralkakor, jag har haft fast pojkvän i två år, så ja springer inte runt...

• Svar på tråden Blödande livmodertapp
  • Anonym (lilla jag)

För ett halvår sedan skrev jag en liknande tråd om blödande livmodertapp och kände då total panik. Är det cancer och hur kommer det påverka ens barnplaner? Fick tid till gyn där jag fick totalt tre antibiotikakurer varav den sista kuren var dubbel pga misstänkt infektion. Dock fortsatte jag att blöda ändå. De tog flera cellprov och gjorde även ett kolposkopi för att undersöka livmodertappen i detalj. Och vad fann de? Ingenting! Min livmodertapp är helt enkelt lättblödande. Hade dessa problem under ett helt år innan jag sökte hjälp. Och i samband med sista antibiotikakuren blev jag dessutom gravid (på första försöket!).

Min gynekolog sa att tycker jag blödningarna är jobbiga kan man bränna bort en bit på tappen, då kan de upphöra. En vän till mig hade liknande problem och fick då bränna bort en bit. Hennes blödningar har helt försvunnit.

Den stora nackdelen med att ha en lättblödande livmodertapp är att den blir ännu mer lättblödande när man är gravid. Så mycket oro jag känt dessa veckor har jag nog aldrig känt, och jag är dessutom bara i v 12 än så länge.

Men vänta in provsvaren för klamydia samt cellprovet för att helt utesluta dem, men den vanligaste orsaken till blödningar är faktiskt en lättblödande livmodertapp.

• Anonym (25 år)

Åh, så det kan faktiskt vara så "lindrigt"? Tack för ditt svar! Nu kommer jag vara mkt lugnare tills jag vet "på riktigt", men det låter ju faktiskt helt vettigt med tanke på hur länge jag haft det såhär utan förhöjda infektionsvärden. Tack!

• Anonym (lilla jag)

Det var så lite så. Jag själv var helt hysterisk i våras och satt och googlade på blödningar och det enda som man hittade var ju givetvis cancer. Kram på dig och lycka till!

Svar på tråden Blödande livmodertapp