• Ninno

Järnvärdet sjunker trots järntabletter!! Hjälp!!

Mitt järnvärde har sjunkit sen förra gången jag var hos BM. Det låg på 101 då och idag låg det på 99!! Trots att jag ätit fyra Hemofer om dagen sen senast! Vad kan detta bero på? Behöver jag ännu mer tillskott??

• Svar på tråden Järnvärdet sjunker trots järntabletter!! Hjälp!!
  • JA77

Du menar inte blodvärdet/hemglobinvärdet?

• Ninno
    JA77 skrev 2008-11-18 00:13:14 följande:
    Du menar inte blodvärdet/hemglobinvärdet?
    hmm jo, det kanske är det jag menar hehe. Vad är det för skillnad?
  • JA77

Järnvärde är ett mått på järnet i kroppen, hemoglobinvärdet, Hb(d.v.s. "blodvärde"), är ett mått på antal röda blodkroppar. Järn behövs för de rda blodkropparnas bildning.

101 till 99 är ingen stor skillnad.

• Skusan

Prova kapseö Niferex ett tag och se om hb stiger? Ät blodpudding och drick juice, undvik kaffe, te och mjölkprodukter. Broccoli och persilja är bra med .

• Ninno
    Skusan skrev 2008-11-18 00:18:43 följande:
    Prova kapseö Niferex ett tag och se om hb stiger? Ät blodpudding och drick juice, undvik kaffe, te och mjölkprodukter. Broccoli och persilja är bra med .
    tack! :)
  • Katarina76

Skusan har bra råd, se ovan.

Du har lågt värde, men det har inte sjunkit så farligt snabbt.

Hemofer är ett lågdos preparat som man tar om man inte tål Niferex som är ett högdospreparat. Du får bara i dig 4*9=36 gram järn med Hemofer. De som äter Niferex ligger äter minst 100g järn.

Diskutera med din BM om att byta preparat-

• dallas

Passa på och vräk i dig apelsiner och clementiner (dom är billiga och JÄTTEGODA nu) Ananas, kiwi ja, det finns massor med bra frukter (och grönsaker) att äta + ta järntabletter så skall du se att värdet ökar!!

v.34...
  • Syster Fi

Om man står ut med smaken så kan det vara effektivt att kompletera med Blutsaft.

• Dollars matte

Förtydligar lite de bra svar du redan har fått:
    Tänk på hur/när du tar tabletterna. Minst två timmar före och efter järntablettintag ska man undvika mjölkprodukter, annan kalciumrik mat, kaffe och te. Det hindrar järnupptaget rejält och gör tabletten egentligen helt obrukbar. Ta den däremot gärna tillsammans med c-vitamin i form av frukt eller juice. Och försök gärna få i dig mer järn via kosten, tex rött kött och broccoli.

Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
  • emsss1987

Mitt har med gått ner trots järntabletter. Hos bm förra veckan låg det på 88 :O Vilket va väldigt orosfyllt...

• Singha01

Ät blodpudding eller annat järnrik mat. Nötkött är också super.

Jonathan....det är en ära att få vara din mamma.....
  • Trasdockan08

Mitt värde sjönk med Niferex och jag fick då byta till duroferon, vilket har hjälpt upp mitt värde nu. Bra tips ovan! Ta tabletten tillsamans med brus c-vitamin om du inte får i dig c-vitamin via en clementin eller liknande då du tar tabletten.

Fick tips i en annan tråd om att förutom undvika mjölk, fiber och kaffe två timmar innan och efter intaget, att dessutom skära ner på kolsyrade drycker som hon påstod kunde sänka blodvärdet. Sen om det är ren trams eller hjälper låter jag vara osagt! Skrattande

Gör inget idag som du kan göra imorgon,o blir det ingen morgondag,vad spelar det då för roll?
  • MajaK

Ät torkade aprikoser som lite mellanmål, innehåller mängder med järn och c-vitamin samtidigt!

• Triple Trouble

kan tipsa om det enda som funkade på mig, hade ett hb som låg allt från 77 till 100, åt järntabletter 3 st om dagen i två år, hände jota!

Köpte Godmorgons juice med järn och folsyra, drack ett glad om dagen, inom två veckor hade jag ett hb på 114! helt otroligt, så testa, tro mig det borde funka även på dig

• ompa

Mitt tips är om man gillar musli på filen så köp hirsflingor och blanda ner i muslin. Väldigt gott och järnrikt.

• snöbebis

Lågt hb kan även bero på annan brist än järn. Brist på B12/Folat kan också ge lågt hb

• Mimmi P
    snöbebis skrev 2008-11-18 16:35:53 följande:
    Lågt hb kan även bero på annan brist än järn. Brist på B12/Folat kan också ge lågt hb
    Så har det varit för mig, det verkar som att jag måste äta B12 i kombination med järntabletter för att hålla hb-värdet uppe, hade problem med det redan innan graviditeten och de tillfällen jag bara ätit järntabletter har värdet varit oförändrat eller sjunkit men när jag kombinerat det med B12 så har det stigit.
  • JA77

Jag tycker inte att du ska mixa ihop ett hopkok själv. Utred stället varför ditt blodvärde är lågt!! Ett lågt blodvärde kan ha flera orsaker.

• kärålajn

Hände samma med mig.

Körde på ACO Kvinna, Blutsaft och tomater. :)

ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
Svar på tråden Järnvärdet sjunker trots järntabletter!! Hjälp!!