• MrsJones

Hur gör man välling?

Ja, det låter kanske som en konstig fråga, men det är så att jag bor i Usa och här finns inte välling. Jag funderar därför på om man kanske skulle kunna laga välling själv. Men vad ska man ha i? Vad är välling gjort på? Är det någon som vet hur man kan göra sin egen välling?

Min son är förvisso bara 4,5 månad, så jag hade ju inte tänkt börja med det på ett tag än, men man ska ju hitta ingredienser och så också.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur gör man välling?
  • Lovasraramamma

menar du välling som vuxna oxå kan äta? kanske din mamma vet? man kan ju göra mannagrynsgröt som välling. eller köpa just vällingpulver för vuxna. men annars vet jag inte. känner du ingen i sverige som kan skicka vällingpulver för barn åt dej? lite nu å då.

• Peztis

Har för mig att jag läst att man inte ska göra sin välling själv...

Kan du inte beställa? Det vore ju något för IKEA att sälja, de säljer ju tydligen annan mat...

• Peztis

Sempers hemsida:

Jag ska bosätta mig utomlands. Hur får jag tag i välling?

Det går inte att köpa välling utomlands, men det går att beställa via NK:s Saluhall på telefonnummer 08-545 281 70.

Innehåll
    Avsaltat vasslepulver, skummjölkspulver, veg. olja (palm, raps, solros), siktat havremjöl, havremjöl, maltodextrin, vetestärkelse, mineralämnen (kalcium, järn, zink), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra).

• MrsJones

Lovasraramamma: Nä, inte välling för vuxna. Bara barn. Och visst kunde min mamma skicka, men jag tycker det känns lite onödigt om man kanske kunde göra egen.

Peztis: Oj, varför skulle man inte kunna göra egen? IKEA idén var bra. Det borde de tänka på...

• Peztis

Antagligen så säger de det för att de vill sälja... eftersom det är så speciellt svenskt.

• MrsJones

Peztis: Tack, det där får jag kolla upp.

• ulrica

Välling man köper är bla järnberikad så gör man själv så bör man nog ha i lite järnrika frukter också, ex torkade aprikoser. Så funkar det i alla fall med gröt, det är därför "alla" rekommenderar den köpta istället för den hemgjorda...

• Naimiez

Hittar bara www.allergisidan.com/valling.htm samt:

För det riktigt små barnen finns ersättningar att få på recept och med en strikt diet för mamman brukar även det gå bra att amma.

Denna välling är för de större och som frukostvälling även tänkt för vuxna.

1) Havremustvälling: Havremust utan mjölk finns att köpa och vid tillagningen används någon ersättning, istället för receptets föreskrivna mjölk.

2) Havrevälling: 1 ½ dl. havregryn läggs i blöt i 3 dl. mjölkersättning, en stund. De vispas sedan lite så de går sönder. Detta kokas några minuter. Kastrullen tas av plattan och mer ersättning tillsätts tills lagom konsistens.

3) Korngrynsvälling: 4 port.
    1 ½ dl. korngrynsköljs och blötläggs i 1 ½ dl. vatten över natten. Mixa korngrynen till slät puré. Rör ut purén i ersättning, tillsätt kanel(1 stång)och anis(½ krm.) Låt koka på svag värme 10 min.
    Tillsätt 1 ½ dl. russin, fikon el. plommon i bitar, koka ytterligare några min. Smaka av med lite citronsaft.

• ulrica

www.na.se/mat&dryck/visa_recept.asp?intId=219
    hade havrevälling med frukt (man får dra ner på saltet, receptet är ju för vuxna).

• Peztis

Jag såg på ett paket gröt jag hade hemma (tror märket hette EKO el liknande) att man kunde sätta till några skedar grötpulver till mjölkersättningen så att det blev välling.

Detta borde väl funka med de flesta grötar?

• Lilith74

Jag har samma fråga! Hur lagar man egen välling? Jag bor också utomlands... Och när jag läser innehållsförteckningen härovan så vill jag ännu mer laga egen välling, trodde aldrig det var så mycket konstigheter i välling! Palmolja och diglycerider... urk... bra länkar!

Svar på tråden Hur gör man välling?