• MariaN

Vad ger dig rätt att säga neger?

Jag har funderat på en grej..
    Många anser att det inte är något fel med ordet neger.
    Ok, det kan jag förstå. (det ha alltid hetat negerboll osv)

Men nu är det ju så att det finns människor som faktiskt tar illa upp om man kallar dem för neger/använder detta ord.
    Varför kan man inte bara säga nåt annat? svart människa, chokladboll?

Varför är det så fruktansvärt viktigt för er att säga neger så att ni struntar i hur andra människor känner?

(det spelar ingen roll om ni tycker att detta är ett neutralt ord som inte är nedlåtande, så länge folk tar illa upp är det inget bra ord. och kom inte och jämför med finska pinnar)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 10:22
    intressant att höra era åsikter.

vore spännande att höra mer om det jag verkligen frågar:

ni som säger neger - varför gör ni det?

skit i att benämna ordet eller att jämföra med andra ord.

• Svar på tråden Vad ger dig rätt att säga neger?
  • MissCA

Jag tror att man blir mer förnedrad om nån kommer fram o kallar en svart människa för chokladboll..
    Neger har funnits med i alla tider, även negrer använder ju de ordet.

• minignagarn

...men att vi vita blir kallade för "svenne" det är det aldrig nån som tar upp.. hmm. Och nej, jag är ingen rasist, tvärtom.. blir bara så trött på att dt är alltid så synd om de svarta människorna, det kanske finns vita som tar illa upp vid ordet svenne mm, men det är det ingen som bryr sig om, för det är ju så synd om dem som kallar oss så........

• Spartacus
    MissCA skrev 2008-11-18 09:28:03 följande:
    Jag tror att man blir mer förnedrad om nån kommer fram o kallar en svart människa för chokladboll..Neger har funnits med i alla tider, även negrer använder ju de ordet.
    ? nu är det väl inte människan man kallar negerboll!!

det har funnits aga,rasism,sexism osv alltid också, DÄRFÖR är det okej då eller?
  • Birgitta2

Men ts, vem tusan säger chokladboll till en färgad person

MariaN skrev 2008-11-18 09:21:28 följande:
    Varför kan man inte bara säga nåt annat? svart människa, chokladboll?Varför är det så fruktansvärt viktigt för er att säga neger så att ni struntar i hur andra människor känner?(
    Så du anser inte chokladboll är nedsättande?
  • Hera78
    MissCA skrev 2008-11-18 09:28:03 följande:
    Jag tror att man blir mer förnedrad om nån kommer fram o kallar en svart människa för chokladboll..Neger har funnits med i alla tider, även negrer använder ju de ordet.
    Nu var det ju inte så TS menade... hon menade att man säger svart (eller färgad) människa istället för neger och chokladboll istället för negerboll...

Håller till fullo med TS, jag personligen avskyr verkligen ordet neger och förvånas över de som fortsätter använda ordet trots att de vet att mängder av personer tar illa vid sig! För mig är det respektlöst.
  • FixarFrasse

öööh, ordet är ju t o m OK enligt SA? Var det åtmintone 2008-09-24.

Att använda ordet som sådant är väl ingen fara, det är väl sammanhanget som eventuellt kan bli kränkande.
    Men det kan det ju vara av andra helt oskyldiga ord, t ex "Hej din Bulle" kan ju upplevas sm kränkande...?

• Hera78
    Birgitta2 skrev 2008-11-18 09:33:56 följande:
    Men ts, vem tusan säger chokladboll till en färgad person Så du anser inte chokladboll är nedsättande?
    Läs TS igen (och mitt inlägg här ovan) så förstår du kanske vad TS menade... ingenstans står det att en människa ska kallas chokladboll! Det trodde jag var rätt självklart...

Så nej, chokladboll är inte nedsättande, det sägs inte till en person utan om ett bakverk...
  • Hervor 1

Att jämför ordet "neger" med "svenne" tycker jag är rätt missvisande.. Svenne är inte tillnärmelsevis ett så värdeladdat ord som neger. Det har liksom aldrig i historien (mig veterligen) varit fult att vara vit.. Så.. skällsord för vita blir ändock generellt inte lika allvarligt eftersom man som ljushyad alltid haft fördelar just för att man var - vit.

• lövet2

Många upplever det kränkande att bli kallad tjocka. Trots det säger jag att grannens katt är tjock, jag kallar mig själv tjock under graviditeterna, och min man är en tjockskalle i bland.
    Om vissa människor uppfattar vissa ord som kränkande, så betyder det för min del att jag aldrig skulle drömma om att använda de orden för att kränka dem, men jag använder orden i andra sammanhang.

• Caranlachiel

Tja... Själva ordet härstammar ju från latinets niger som betyder svart. Så själva ordet tycker jag egentligen inte är nedsättande utan ett bra beskrivande ord av svart människa. Däremot har det ju historiskt sett används på ett nedsättande sätt, och det klingar fortfarande illa och är negativt laddar för många människor. Jag tycker man kan välja ett annat ord just eftersom många tar illa upp och missförstår innebörden.

Dock är ju inte neger samma sak som nigger. Nigger är ju det ordet som verkligen är negativt laddat.

Håller även med minignagarn om att ordet svenne används på ett väldigt nedsättande vis av många. Det är ett ord jag verkligen inte tycker om heller.

Vecka 23 - and counting! (BF 21 mars)
Svar på tråden Vad ger dig rätt att säga neger?