• YOUnMe

Litter Kwitter

Detta verkar ju absolut vara för bra för att vara sant!
    För er som inte vet vad jag pratar om finns en länk ni kan läsa lite på.

www.etrendstore.se/default.aspx

Men är det någon härinne som använt en litter kwitter och som faktiskt fått sin katt att gå på toaletten?
    Hur lång tid tig det? Va det omständigt?

Funderar starkt på att skaffa en men vill gärna höra lite kommentarer om den först.

• Svar på tråden Litter Kwitter
  • köttbullelydnad

Åh, himmel vilket pris! Nu har ju inte vi katt, men tror ändå inte att jag hade lagt så mycket pengar på nåt som man ändå måste rengöra lika ofta som en kattlåda

• Smultronblomma
    Svar på #1
    Vi tränade våra katter med Litterkwitter. Tog rätt länge och är rätt bökigt innan man får dem att förstå. Men nu går det som en dans och de verkar uppskatta att lukten försvinner direkt. Tog typ 5 månader att träna dem. Nu har de gått på vår vanliga toalettring i snart ett år och vi har sålt litterkwittern. Man tjänar snabbt in pengarna på all kattsand man slipper köpa och släpa hem!

Extra skönt att slippa rensa kattlåda nu när mna är gravid!
  • YOUnMe
    Svar på #2
    Hur gammal var er katter när ni började träna dem? Har hört att det tar längre tid om dem är äldre än 5-6år gammla. Kanske är individuellt från katt till katt.

Gillar verkligen idé med att slippa ha kattlådan. Och som du säger måste det ju underlätta massor när man är gravid. Min sambo är lite klen när det gäller kattlådan så det är jag som får byta och trixa hela tiden och det vill man ju inte göra den dagen man är gravid.
    Min katt är dessutom lite kinkig med lådan...Gillar inte om det luktar och så så därför måste jag byta sand var 6'e dag och det blir en del pengar på kattsand.
  • YOUnMe
    Svar på #1
    Håller helt klart med dig att det kostar en slant. Men poängen är ju sen att man inte ska behöva varken kattlåda eller kattsand utan att kissemisse går direkt på vanliga toan. Och som jag sa så måste vi byta sand var 6'e dag så då kostar sanden ungefär 300kr/månaden vilket blir massor på ett helt år.
  • YOUnMe
    Svar på #2
    En fråga till.... Brukade era katter krafsa mycket i sanden när ni hade låda? Min kan spendera flera minuter med att täcka över ordentligt så blir nervös för att hon ska skvätta sand över hela badrummet under träningstiden. Hur blev det för er? Eller är det så att dem inte krafsar lika mycket när dem inte känner av lukten av det kanske.... Men det är ju inte förrns steg 2 det kan börja ske.
  • Smultronblomma
    Svar på #5
    Den ena katten grävde aldrig då vi hade låda. Den andra katten grävde mycket och gick även då och då och kontrollerade lådan och grävde över den andra kattens behov om det behövdes.

Nu då de går på vår vanliga toalett så krafsar den ena lite på ringen efter att han gjort sina behov i vattnet och den andra hoppar bara ner direkt efter.

Den ena katten var 2år och den andra 1 år då vi började träna dem. Jag kan dock säga att det är r i k t i g jobbigt under tiden man tränar dem innan de förstår vad man vill. Både du och din sambo måste vara medvetna om det redan innan eftersom det blir jobbigt för alla i hemmet. Men då man är färdig är det så underbart och verkligen värt det! Tänk att aldrig mer behöva rensa en kattlåda! Skulle helt klart tycka det var värt att göra om det om det krävdes!
  • Smultronblomma
    Svar på #6
    De skätter sand över hela badrummet under första halvan av träningstiden. Fick gå och sopa flera gånger per dag. Man bör byta till papperströ innan man börjar träna.
  • YOUnMe
    Svar på #7
    Ok, bara att acceptera om man vill slippa lådan i framtiden.
    Varför bör man byta till papperströ? Skvätter mindre kan jag tänka mig, men det skulle väl funka med vanlig sand också?
  • NeA 84

vilken grej....
    funderar defenitivt på att prova detta!
    enda är ju om det är så jobbigt å bökigt som ni beskrev...vi ska få valp nu. så då blir de ju extra "bökigt"...hmmFundersam

• NeA 84

HUR sitter den fast i toan??
    har inte fattat de..är den jobbig å ta bort när man själv ska på toa?

Smultronblomma skrev 2008-11-18 15:40:02 följande:
    Svar på #6De skätter sand över hela badrummet under första halvan av träningstiden. Fick gå och sopa flera gånger per dag. Man bör byta till papperströ innan man börjar träna.
  • köttbullelydnad

NeA 84 skrev 2008-11-19 22:25:07 följande:

vilken grej....funderar defenitivt på att prova detta! enda är ju om det är så jobbigt å bökigt som ni beskrev...vi ska få valp nu. så då blir de ju extra "bökigt"...hmm
    Fast... Valpen går ju inte på "låda"
  • bodica

Hm våran ene herre är 12 år och det där man säger om hundar det gäller även honom, men vår ungeherre på 9 veckor han kanske skulle kunna lära sig att använda toan.

• medea08
    bodica skrev 2008-11-20 00:19:29 följande:
    Hm våran ene herre är 12 år och det där man säger om hundar det gäller även honom, men vår ungeherre på 9 veckor han kanske skulle kunna lära sig att använda toan.
    9 veckor?
  • NeA 84

nä..men den ska ut stup i ett....å så samtidigt försöka få katten å gå på toa...jo de blir nog lite bökigt..

köttbullelydnad skrev 2008-11-20 00:08:57 följande:
    NeA 84 skrev 2008-11-19 22:25:07 följande: Fast... Valpen går ju inte på "låda"
  • köttbullelydnad

NeA 84 skrev 2008-11-20 09:19:44 följande:

nä..men den ska ut stup i ett....å så samtidigt försöka få katten å gå på toa...jo de blir nog lite bökigt..
    Ni får ge dem mat olika klockslag så att de går olika tider
  • medea08
    bodica skrev 2008-11-20 22:16:53 följande:
    Svar på #13Kattmamman dog.
    Okej.
Svar på tråden Litter Kwitter