• Tvåbarnsmor

Vilken ögonfärg dominerar?

Jag har grön/blå ögon och sambon min har blåa ögon, vilka är dominanta? Finns det en möjlighet att den kanske får bruna?
    hehe, då skulle han allt bli bra misstänksam! :P

• Svar på tråden Vilken ögonfärg dominerar?
  • Lilla Smilla

Jag har blå ögon och min man melerade (är omöjligt att bestämma färg på dem!). Vår son har melerade. Det är lika svårt att bestämma färg på sonens ögon, som på min mans.

Ditt barn bör inte få bruna ögon eftersom det ska krävas brunt anlag för bruna ögon. Men vi får ofta frågan om vår son har bruna ögon, så det är väl upp till betraktaren att avgöra färgen. Men om man ska följa vad jag lärde mig på högstadiebiologin: Nej, ditt barn kan inte få bruna ögon.

• Tvåbarnsmor
    Svar på #1
    Hehe okej, vi satt nämligen och diskuterade det häromdagen och han såg lite fundersam ut när jag sa att det skulle vara roligt om den hade bruna ögon. Haha! :D
  • Lilla Smilla

Jag har förövrigt hört att gröna ögon beror på en mutation. Sen om det stämmer och om mutationen är dominant, det vet jag inte.

• En glad tjej

Ett par jag känner som har blå ögon båda två har brunögda barn. Det ligger i släkten. Barnen borde inte kunna bli brunögda men har blivit det ändå, de har trotsat alla bilolgilagar hehe!

• Vilja81

Ja och brunt ska ju då var dominant men mina gudbarn har båda blåa ögon trots att pappan är brunögd.....

• NovJenny

Grön färg är dominant mot blå, men det betyder ju inte att ditt barn inte får blåa ögon då du också kan bära på en blå gen.

• NovJenny
    Vilja81 skrev 2008-11-18 10:57:57 följande:
    Ja och brunt ska ju då var dominant men mina gudbarn har båda blåa ögon trots att pappan är brunögd.....
    Ja, men pappan kan ju bära på en blå gen även om han är brunögd. Inget konstigt att han fick blåögda barn...
  • Tvåbarnsmor

Spännande och se vem h*n är lik, ögon, näsa, mun, ansikte. :D Någon mer som längtar tills man får kika på den lill*?:D

Svar på tråden Vilken ögonfärg dominerar?