• Rullan21

Är Ekologiskt bra eller inte?

Jag pratade med en kompis som hade varit på en föreläsning ang. kost och hälsa. Där fick hon lära sig att det var bättre att äta tex. mjöl som inte är ekologiskt än mjöl som är det pga av att det finns svampangrepp och annat som är betydligt värre att få i sig än besprutning och sånt som är i vanligt.
    Jag hann inte prata med henne så mycket om det så jag har inte så mycket fakta att komma med men tänkte höra om någon av er känner till det?
    Det var även något om att de allra flesta hudvårdsprodukter var dåliga som tex. Dermanord (de var tydligen verkningslösa.....fast jag måste då säga att min hud blivit mycket bättre sedan jag började med Dermanord).
    Jag har ju efter mycket läsande om olika saker lärt mig att det finns många olika åsikter om kost, hälsa och hudvårdsprodukter så det beror ju alltid på vem man frågar
    men man man blir ju lite orolig att det kan vara så.
    Vad sjutton ska man välja för livsmedel för att kunna äta bra?

Jag har ingen aning om vem kvinnan var, om hon var partisk på något sätt men kanske någon fler hört talas om samma sak och vet mer.

• Svar på tråden Är Ekologiskt bra eller inte?
  • Barletta

Jag har hört samma sak om jordgubbar som med mjölet, har dock inte mer fakta så det vore intressant att höra om det är någon som vet...
    En annan sak jag funderar över när man går och handlar är om man skall välja närproducerat icke-ekologiskt eller ekologiska produkter tillverkade utomlands? Det ena bra för mig men inte för miljön (långa transporter), det andra tvärtom.

• Lena

Det är med svampangrepp är en av flera anti-ekologisk propaganda. Det finns inget som stödjer detta. Vår mat testas och skadlig mat får inte säljas.

Välj närproducerat efter säsong och gärna ekologiskt om du vill vara snäll mot miljön.

• Miim

Som jag har förstått det är det bättre att välja närproducerat än tex ekologiska frukter som fraktats kring halva jordklotet. Visst är ekologiskt bra i hälsosynpunkt men miljövinningen blir liten vid långa transporter.

To frag or not to frag, that is the question?
  • kaksmulan

Jag är övertygad om att det är mycket bättre för oss rent fysiskt att äta sånt som är så lite processerat som möjligt. Därför tycker jag att man ska välja ekologiska alternativ. Dock så tror jag att med lite sunt förnuft så kan man äta lika bra om man börjar använda de icke-ekologiska alternativen lite bättre. Till exempel så använder jag dinkelsikt i stället för vanligt vitt mjöl. Dinkel är mer proteinrikt än vanligt mjöl. Men vad gäller fiberhalt och även proteinhalt så kan man nog lika gärna köpa vanligt mjöl och sen blanda i tex vetekli i stället för att köpa fullkornsvetemjöl.

Rent generellt för miljön är det bättre om vi kunde övergå mer och mer till ekologiskt odlad mat. Mindre besprutning ger en bättre miljö totalt MEN samtidigt så fraktas till exempel ekologisk krav-mjölk genom hela landet per lastbil. Det är alltså inte så bra, då kan man lika gärna köpa vanlig mjölk som är lokalproducerad i stället. Samtidigt så är det bra om man köper ekomjölken för då visar man marknaden att det visst finns efterfrågan och vips så har det mer lokala mejeriet också börjat med ekomjölk. Det finns liksom två sidor av allt...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • kaksmulan
    Miim skrev 2008-11-18 11:16:44 följande:
    Som jag har förstått det är det bättre att välja närproducerat än tex ekologiska frukter som fraktats kring halva jordklotet. Visst är ekologiskt bra i hälsosynpunkt men miljövinningen blir liten vid långa transporter.
    Jag håller med. Att köpa lokalproducerat är alltid bäst. Köp kött från grannen som nyslaktat i stället för på Ica. Visst kan det vara dyrare men det är definitivt det bästa alternativet!
  • Lena
    kaksmulan skrev 2008-11-18 11:18:44 följande:
    Rent generellt för miljön är det bättre om vi kunde övergå mer och mer till ekologiskt odlad mat. Mindre besprutning ger en bättre miljö totalt MEN samtidigt så fraktas till exempel ekologisk krav-mjölk genom hela landet per lastbil. Det är alltså inte så bra, då kan man lika gärna köpa vanlig mjölk som är lokalproducerad i stället. Samtidigt så är det bra om man köper ekomjölken för då visar man marknaden att det visst finns efterfrågan och vips så har det mer lokala mejeriet också börjat med ekomjölk. Det finns liksom två sidor av allt...
    Problemet är att lokalproducerat är svårt att få tag i, även om man som jag bor i Göteborg där det är nära till stora jordbruksområden.
  • kaksmulan
    Lena skrev 2008-11-18 11:22:19 följande:
    Problemet är att lokalproducerat är svårt att få tag i, även om man som jag bor i Göteborg där det är nära till stora jordbruksområden.
    Jo, men lokalproducerat behöver ju inte betyda att det är från grannen. Det jag anser är bäst är det som har kortast transportsträcka hem till dig! (såvida inte man har lust att käka upp grannens katt då )
  • Rullan21

Jo jag tror också att det är bäst för miljön om man äter närproducerat och ekologiskt men vad är bäst för hälsan, det tycker jag är minst lika viktigt.

• Miim

I dag på Oprha tog de faktiskt upp eko mat!
    Där fick man tipset att byta ut de livsmedel man äter mest mot eko.
    Man hade dessutom ett recept på "rengöringsmedel" för frukt/grönt (vatten/ättika/bakpulver+några droppar av nått jag inte kommer ihåg som man sprutade på frukten, lät ligga i 10 minuter och sköljde av. Genom att använda detta försvann de mesta besprutningsmedel som annars finns på fruken.

To frag or not to frag, that is the question?
  • kaksmulan
    Rullan21 skrev 2008-11-18 12:00:00 följande:
    Jo jag tror också att det är bäst för miljön om man äter närproducerat och ekologiskt men vad är bäst för hälsan, det tycker jag är minst lika viktigt.
    Ur hälsosynpunkt måste det vara bättre att äta ekologiskt. Alla tillsatser och miljögifter som sätts till maten är riktigt riktigt hemska för oss. Ta bara alla otäcka E-ämnen som E621, natriumglutamat. Att vi helt allvarligt äter produkter med sådant i är ganska ofattbart när det är direkt farligt! (själv är jag inte bättre även om jag medvetet försöker välja bort allt med tillsatser).

Om det finns ett bra sätt att få bort besprutning (som tex genom att tvätta frukt och grönsaker med en blandning som Miim beskrivit) så är det ju jättebra. Dock smakar ju ekologiska grönsaker och frukter mycket bättre så jag väljer ändå dessa...
  • Eisa
    kaksmulan skrev 2008-11-18 12:22:03 följande:
    Ur hälsosynpunkt måste det vara bättre att äta ekologiskt. Alla tillsatser och miljögifter som sätts till maten är riktigt riktigt hemska för oss. Ta bara alla otäcka E-ämnen som E621, natriumglutamat. Att vi helt allvarligt äter produkter med sådant i är ganska ofattbart när det är direkt farligt! (själv är jag inte bättre även om jag medvetet försöker välja bort allt med tillsatser). Om det finns ett bra sätt att få bort besprutning (som tex genom att tvätta frukt och grönsaker med en blandning som Miim beskrivit) så är det ju jättebra. Dock smakar ju ekologiska grönsaker och frukter mycket bättre så jag väljer ändå dessa...
    Samma här. Mycket godare.
  • Rullan21

Är det någon som vet vad det är för blandning Miim pratar om, vad det är för ingredienser?

Jag måste ta reda på mer om den där föreläsningen känner jag.

• Lena
    Rullan21 skrev 2008-11-18 12:00:00 följande:
    ekologiskt är aldrig sämre för hälsan men det är inte entydigt bevisat att det är bättre för hälsan även om vissa studier visar att ekologiska livsmedel innehåller mer vitaminer och mineraler.
  • kaksmulan
    Svar på #13
    Helt sant! Det som skulle vara bättre då är ju att man slipper besprutningsmedlen men dessa kan man ju eventuellt tvätta bort...
Svar på tråden Är Ekologiskt bra eller inte?