• Anonym (.........)

delat barnbidrag

Barnbidraget går ju till mamman som vi alla vet...
    men när man har varannan vecka med 2 barn, finns det ingen chans att pappan kan få halva?
    För mamman festar bara upp pengarna (som det är sagt att hon ska köpa kläder för) så barnen har aldrig några kläder.
    GÅR det att få delat barnbidrag trots att mamman säger nej?

• Svar på tråden delat barnbidrag
  • Anonym

jag har iaf en bekant som har en son med en tjej. De har delat barnbidrag. Det går automatiskt in hälften på vardera kontot. barnet har de halva tiden var.

• Anonym

för att kunna få delat barnbidrag så måste BÅDA föräldrarna vara överens om det .

• Anonym

Du ska uppge till f kassan tror jag hur mkt barnet vistas hos varje förälder så delas det upp. Vägrar mamman så ta det till domstol, hon förlorar ju förståss. du har rätt till advokat i dessa ärenden genom hemförsäkring. om det måste gå så långt.

• Anonym (mamma mu)

Nej. Barnbidraget är bunden till mamman. Mamman måste godkänna att det betalas ut till pappan.

Anonym skrev 2008-11-18 13:12:58 följande:
    Du ska uppge till f kassan tror jag hur mkt barnet vistas hos varje förälder så delas det upp. Vägrar mamman så ta det till domstol, hon förlorar ju förståss. du har rätt till advokat i dessa ärenden genom hemförsäkring. om det måste gå så långt.
  • Anonym (mamma mu)

Japp. Tyvärr har jag det. I detta könsneutrala Sverige.

Anonym skrev 2008-11-18 13:15:35 följande:
    mamma mu har 100% RÄTT
  • Anonym (.........)

vart ju inte mycke klokare när alla säger olika :P

men jag har hört att det inte går att dela på om inte mamman godkänner det, ville mest ha det bekräftat...
    men det är ju helt sinnessjuk, varför ska hon ha över 2000 kr mer än pappan i månaden , när dom betalar exakt lika mycket?
    Dom delar på dagisavgift, försäkringar osv....

• Anonym (%)

Anonym (.........) skrev 2008-11-18 13:37:21 följande:

vart ju inte mycke klokare när alla säger olika :P men jag har hört att det inte går att dela på om inte mamman godkänner det, ville mest ha det bekräftat...men det är ju helt sinnessjuk, varför ska hon ha över 2000 kr mer än pappan i månaden , när dom betalar exakt lika mycket?Dom delar på dagisavgift, försäkringar osv....
    Det finns prejudicerande domar på att barnbidraget ska gå till mamman om inte mamman godkänner en delning. Så det är inte mycket att göra åt.

Hur ser ekonomin i övrigt ut? Har mamman och pappan ungefär lika stora löner och lika stora boendekostnader? Har någon av dem fler barn att försörja?
  • Anonym (förälder)
    Svar på #8
    Om barnen är folkbokförda hos mamman, kan du be kommunen skicka dagisräkningen dit. Jag har själv betalat vårt barns dagisavgift, trots att det är folkbokfört hos den andre föräldern. Så jag har helt nyligen varit i kontakt med kommunen här. Försäkringen kan du också be att försäkringsbolaget, skickar till den andre föräldern. De bryr sig inte om vem som betalar. Vill inte den andre föräldern betala dagis och försäkring, då får barnbidraget delas, annars är det bara att betala.
Svar på tråden delat barnbidrag