Ragdoll VS Helig Birma
Står i valet och kvalet mellan dessa två raserna.Någon som har erfarenhet utav dom samt hur bra dom går ihop med hund och barn. Är dom avlade som "innekatt" eller hur låter ni era leva??
Finns att läsa ganska bra på de olika rasringarna samt på SVERAKS hemsida.
Båda är trevliga katter som är bra med barn o trivs inne.
Själv har jag fyra Birmor och föder även upp i liten skala så jag är partisk.
Mina katter är inne då jag anser att de är alldeles för dyrabara för att släppas ut...på alla vis då.
Vi går på prommisar i sele o koppel istället o det gillar två av våra fyra kissar.
Jag har både en birma och en ragdoll som är mitt allt. De är såå goa båda två men min ragdoll är lite mer sällskaplig och följer med mig överallt i huset. Är lite mer gosig.
Min birma är otroligt lugn och snäll men ingen knäkatt som ragdollen är. Hon är ändå väldigt tillgiven och trevlig
Det är två helt otroligt mysiga raser. Båda är väldigt lugna och goa men köper jag någonsin en katt till kommer det bli en ragdoll. Som en del brukar säga..."En gång ragdoll, alltid ragdoll".
Glömde skriva att båda raserna går jättebra ihop med barn och är otroligt tålmodiga. Nästan lite väl menlösa ibland tycker jag. De skulle nog behöva säga ifrån lite mer för sin egen skull.
Jag släpper ut våra katter i en kattgård vi har eller också är de ute i koppel eller långband på gården om vi är med.
Det bästa är att besöka uppfödare för de båda raserna, då får du se hur deras katter är och "provkela" på riktigt ;)
Jag är väl också partisk för jag har en ragdoll. Innan jag lärde känna den rasen var jag helt såld på just helig birma, men jag personligen tycker ragdollen är mycket mysigare. Fungerar väldigt bra ihop med barn och andra djur.
Ragdollen är som "gjord" för att ha som innekatt, har ett otroligt lungt temprament, som passar för en innekatt. Sen brukar rasen ofta uppfattas som väldigt tillitsfulla och lite godtrogan vilket kanske inte är de bästa förutsättningarn om man vill ha en utekatt, då många männsikor som rör sig ute i samhällerå inte är djurvänner, kan katten lätt råka illa ut
pälsen är inte speciellt svårskött på ragdollen, tor det även är det samma på birman då de har samma hårtyp, semilånghår. Den behövs inte borstas vare dag, jag gör det minst en gång i vecka, kan även göra det lite oftare.
JAg upplever inte att våran ragdoll fäller jättemycket hår, jag bortar hennes päls ofta i stället och får på de viset bort en massa löst hår som annars skulle hamna i soffan ocg dyl.
Men visst fäller de hår, det ska jag inte förneka, mest upplever jag att det är runt våren, men då bortar jag henne också väldigt mycket.
Hur det står till med birman vet jag inte riktigt men skulle gissa att de är rätt lika där
Vi har två ragdolls. De är helt underbara, som små hundar som följer överallt och sitter gärna i knät och gosar.
Päsen är lättskött, inte mycket tovor, däremot fäller de ju otroligt mycket (men det gör väl de flesta katter).
Vi valde ragdoll för att ha den som innekatt, men ibland går de ut i trädgården och busar (självklart inhägnat).
Jag kan rekommendera ragdoll mycket varmt.
Vi har en helig birma. Världens mysigaste. Älskar att ligga i knät när man tittar på tv:n. Hon är väldigt social. Sitter jag vid datorn så sitter hon brevid och tittar.
Sitter jag och äter sitter hon bredvid=)
Hon är mer social än mina bondkatter. Hon älskar att ta en promenad i trädgården. Utan koppel. Hon tassar försiktigt fram=)
Men jag har hört bara bra saker om ragdoll. Jag tror att du blir lika nöjd vilken du än väljer. Du kanske skulle slå till och skaffa en av var=)
Både min ragdoll och birma har otroligt lättskött päls. Borstar kanske en gång i veckan och de har aldrig haft några tovor. Deras pälsar blev fantastiska sedan jag började med Royal canings foder Hair & skin. Det är stor skillnad mot tidigare och de fäller inte alls så mycket hår heller längre.