• Pums

Ni som gjort bäckenmätning med röntgen, hur går det till?

Hej!

Undrar hur det går till när man mäter bäckenet med röntgen? S
    ka få göra det själv efter att genomgått en förlossning för ca en månad sedan med akut kejsarsnitt.
    Snittet gjordes inte pga av bäckenet utan för att jag hade för svaga värkar som gjorde att jag inte öppnade mig utan stannade på sju cm.

Läkaren som gjorde snittet vill nu utreda om jag har för litet bäcken för att föda vaginalt om jag får fler barn. De kunde tydligen "se" om man ligger på "gränsfall" när de går in andra vägen och plockar ut bebisen.

Så jag undrar lite hur det går till? Berätta gärna era egna erfarenheter ni som gjort samma sak och vad resultatet blev.

Glad

Blivit mamma till en underbar pojke 2008-10-14
  • Svar på tråden Ni som gjort bäckenmätning med röntgen, hur går det till?
  • lurv

Jag fick göra en bäckenmätning när jag väntade min andra dotter, första dottern förlöstes med katastrofsnitt. Då fick jag klä av mej på underkroppen och sedan hålla fast en pinne typ en blompinne mellan benen medan dom tog röntgenbilderna. Det var allt som hände för mej. Kan ju tänkas att det görs annorlunda idag, jag gjorde min bäckenmätning för 22 år sedan

• Loopington

Du får ha på dig trosorna och ligga på rygg och så tas det en eller ett par bilder. När bilderna är tagna så mäts vissa punkter på dem. Blompinne mellan benen känner jag inte till, det är ingenting som stoppas upp nånstans iallafall!!

• Loopington

Jag har alltså inte gjort det själv, men jag har jobbat som röntgensjuksköterska men det var några år sen.

• Pums
    Svar på #2
    Loopington skrev 2008-11-18 16:09:33 följande:
    Du får ha på dig trosorna och ligga på rygg och så tas det en eller ett par bilder. När bilderna är tagna så mäts vissa punkter på dem. Blompinne mellan benen känner jag inte till, det är ingenting som stoppas upp nånstans iallafall!!
    När får man svaret då?
  • lurv
    Loopington skrev 2008-11-18 16:09:33 följande:
    Den stoppades inte upp utan jag fick ha den mellan benen ungefär som när man sitter gränsle över något ;.)
  • Loopington
    Pums skrev 2008-11-18 16:13:38 följande:
    Svar på #2
    När får man svaret då?
    [/citat]

Det är nog olika, några dagar troligtvis.
    lurv skrev 2008-11-18 16:15:16 följande:
    [citat]
    Den stoppades inte upp utan jag fick ha den mellan benen ungefär som när man sitter gränsle över något ;.)
    Haha! Nej, jag förstod att de inte stoppade upp blompinnen Jag ville bara förtydliga så att TS inte skrämdes....
  • Pums

Inom vilka mått ska man vara då?
    Måste ju bero också på hur stort barnet är.
    Var ni för små?

• TinaLi

Jag var 31 cm i totalsumman och det var precis på gränsen tydligen. men jag klarade av en vaginal förlossning galant, märkte inte något alls.

När jag gick igenom bäckenröntgen några veckor innan förlossningen, så fick jag ta av mej helt på underkroppen. Så röntgade dom när jag läå på rygg och benen i "grodposition", och så röntgade dom när jag låg på höger sida och sen på vänster sida.
    Fick ha en platta under mej. och stöd mellan knäna när dom röntgade på sidorna.
    Tog en liten stund med varje "röntgenomgång". Fick sen sitta i väntrummet ca 30 min och fick sen svaret direkt.
    (tog svaret till min BM som kollade det och förklarade)

• Mejokana

Vill också veta Glad, den 1/12 ska jag göra min mätning

• Pums

Nån mer som gjort som vill berätta?

Svar på tråden Ni som gjort bäckenmätning med röntgen, hur går det till?