• konkelbär

Stämmer det att man bara kan få studielån i 40 veckor för gymnasiestudier?

Som rubriken lyder.

Hörde idag av en bekant att man endast kan få studiemedel i 40 veckor när man pluggar på gymnasienivå, vilket är 2 år.

Hur fungerar det då om man ska läsa hela gymnasiet (minst 2,5år)? Hur ska man klara sig?

• Svar på tråden Stämmer det att man bara kan få studielån i 40 veckor för gymnasiestudier?
  • Morbid Mistress

All sådan info finns på CSns hemsida.

Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • Morbid Mistress

CSN menar jag

• ThisIsMe

40 veckor är ett år. Och nej, man kan få betydligt längre. Det kan dock vara så att man bara kan få för 40 veckor om man redan har ett slutbetyg. Men som sagt, allt står på CSN.se.

• konkelbär

Men nu får ju jag panik. Jag har ju inte läst gymnasiet alls :( hur ska jag kunna fixa det om jag inte kan få studiemedel?

• konkelbär

Det som står på hemsidan är väldigt luddigt, iallafall för mig. Jag förstår inte alls.

• Fling

Man kan söka för ett år i taget, eller 2 terminer i taget rättare sagt.. Man söker inte CSN för hela studietiden utan man får söka om vid årsskift har jag för mig.

Du kan kolla på hemsidan för mer info.

Jag började studera i februari i år, och sökte terminvis, vår/höst.. vi slutar i mars -09 och nu måste jag söka om lånet för nästa år.. Men vi hade tur så skolan fixar det, men vi måste fylla i papper och skicka tillbaka bara

• Morbid Mistress
    konkelbär skrev 2008-11-18 20:54:56 följande:
    Men nu får ju jag panik. Jag har ju inte läst gymnasiet alls :( hur ska jag kunna fixa det om jag inte kan få studiemedel?
    csn.se/2.128/2.319/2.330/2.508/1.1032
  • ThisIsMe
    konkelbär skrev 2008-11-18 20:54:56 följande:
    Som jag skrev så kan du få längre än 40 veckor.
  • Tilde89

Du har treårig gymnasieutbildning eller motsvarande får man 80 veckor csn
    Du har inte treårig gymnasieutbildning eller motsvarande får man 120 veckor

Det är om man ska läsa på grundskolenivå men har färdigt grunskolan som man får 40 veckors csn.

Du kan få studiemedel i högst 240 veckor för studier på eftergymnasiala utbildningar på heltid.

• vita stenen

Nä som redan skrivits du får för hela tiden.

Jag har inte gått gymnastiet alls och läser nu på komvux. Är inne på min femte termin, ska läsa en till och då får jag mitt slutbetyg. Då har jag totalt fått bidrag för 97 veckor, har alltså 23 veckor kvar att få bidrag för om jag känner för det.

Svar på tråden Stämmer det att man bara kan få studielån i 40 veckor för gymnasiestudier?