• Anonym

Utbildning i tjänsten - räknas restid som arbetstid?

Jag jobbar inom offentlig förvaltning och har blivit erbjuden en utbildning i tjänsten som jag tackat ja till. Min arbetsplats är där jag bor men utbildningen kommer hållas på en annan ort som ligger 5 mil härifrån. Företaget ersätter mig för resekostnaden men det har kommit upp en fråga, nämligen om restiden till och från utbildningen får räknas in i min totala arbetstid eller ej? Har ingen egen bil utan kommer åka kollektivt.

Är nyanställd på företaget så det känns lite dumt att fråga någon kollega men självklart gör jag det om jag måste, tänkte bara höra med er här om det finns några generella regler runt detta? Väljer att vara anonym i fall någon här inne jobbar på samma ställe. Tack så mycket för hjälpen på förhand!

• Svar på tråden Utbildning i tjänsten - räknas restid som arbetstid?
  • Anonym

Ingen som vet något?

• Kjell2

Kolla ditt kollekivavtal och anställningsavtal. Restid brukar regleras där. Varierar en del från avtal till avtal.

I mitt kollektivavtal ersätts restid, till kurser, kunder odyl. med en lägre timpenning om den sker utanför ordinare arbetstid. Då har jag iofs rätt att sova, läsa eller t ex se på film.

Men då jag i mitt anställningsavtal har förhandlat bort restidsersättning får jag ändå ingeting.

/Kjell

Svar på tråden Utbildning i tjänsten - räknas restid som arbetstid?