• HannaS86

Tråden för oss äggdonatorer 7

Svar på #38
    Japp, precis :)
    Det är exakt samma procedur som IVF förutom att man inte får tillbaka äggen då. Och du borde ju redan ha alla prover klara =)
    Vet tyvärr inte hur mycket man får i ersättning hos dem.
  • HannaS86
    Svar på #41
    Jag fick veta om mottagarparen blivit gravida eller inte och hur många ägg de fått till frysen (men det frågade jag efter så barnmorskan kände väl sig tvungen att svara). Men sen får man ju inte reda på barnets kön osv.

På SU i Göteborg får man 4000:- i ersättning vilket täckte mina utgifter mer än väl.
  • HannaS86

Ior jag tror förresten inte det är så mycket mer du behöver veta iom att du redan gått igenom IVF-svängen :) Det jag var nyfiknast på var läkemedlen men de är du säkert proffs på vid det här laget ;)

GOD JUL allihop!

• HannaS86

Enligt mina beräkningar borde första paret få sitt i januari/februari nån gång men de på SU har inte sagt någon månad till mig. Andra och tredje paret borde få i juni tror jag. Sen kommer jag donera nästa gång i början av april så innebandysäsongen hinner ta slut först och min provanställning gå ut. Jag vill inte behöva vara borta från innebandyn eftersom jag är domare och tränare och jag vill inte vara borta från jobbet heller o jag vet inte om jag får fast anställning där jag har provanställning. Efter äggplocket vill jag helst bara ta det lugnt minst en vecka.

• HannaS86

Ja det är tillåtet. Du kan donera direkt till henne men helst vill de att man gör en korsdonation så att du donerar till ett av paren som står längst fram i kön och det paret du känner får "gå före" i kön och får ägg av en annan donator.

Jag har för mig att det är ungefär ett års väntetid för korsdonation men det kan nog vara kortare.

Detta stod i en artikel från GP (mars 2008)
    105 äggåterföringar med färska ägg har genomförts. Dessa har resulterat i 38 graviditeter och 25 födda barn plus sju pågående graviditeter. Det betyder att ungefär 36% lyckats fram tills dess på första försöket. Jag har 75% lyckade resultat, känns kul :)

Interrupted: Ja jag håller tummarna för dig, har också ett par som nyligen skulle fått tillbaka (redan fått tillbaka?) ett eller flera frysna embryon och jag har ingen aning om hur det gått. Är rädd att SU ska tycka att jag är jobbig o nyfiken om jag ringer och frågar om resultat flera gånger.

• HannaS86

Jag tror att åldersgränsen ligger på 35år. Vad det gäller donera om man fått upprepade missfall men inte vet vad det beror på vet jag inte, du får nog ringa närmaste äggdonationsavdelning och höra vad de säger. Var bor du? :)

• HannaS86
    Svar på #54
    Går det inte att åka till SU efter jobbet? Eller hur lång tid tar det att åka dit? Förstår att det känns avgörande, jag hade sån tur att jag jobbade på "den glömda avdelningen" medan jag gjorde mina donationer så det var ingen som märkte om man var borta en dag eller fler.. Chefen satt i Jönköping dessutom så han behövde inte få reda på det heller. Varför låter de dig inte göra utraljud på gyn?

Kuben: Hmm. Stockholm.. Då tror jag det blir Huddinge, nån annan som vet? Du kanske kan ringa dem och fråga annars var närmaste finns. Sen är jag inte säker på att det är 35, det kan ju vara några år äldre eller att de inte håller stenhårt på gränserna så länge äggen är bra.
  • HannaS86

Jag tror inte det finns någon i tråden som fått barn efter sin donation. Men man blir "som vanligt" direkt efteråt när man slutar med hormonerna. Äggstockarna blir normalstora, mensen som vanligt, man kan använda preventivmedel osv som vanligt så själva donationen påverkar inte ens egen fertilitet :)

• HannaS86
    Svar på #66
    Jag gör det för att jag kan. Låter kanske konstigt men om någon vill ha mina gener, varsågod. Det känns nästan som en plikt att hjälpa om man kan (självklart inte på ett betungande/negativt sätt). Jag vill gärna hjälpa andra och donerar blod och finns med i Tobiasregistret (stamceller). Då känns detta lika självklart, om jag kan ge någon lyckan att få barn så vill jag absolut göra det.

Sen om man vill se det vetenskapligt tycker jag såhär :)
    Vissa som inte vill donera säger argumentet att det känns som de lämnar ifrån sig sina barn. Jag respekterar deras åsikt men tycker inte att argumentet håller. Det är ändå bara en bunt gener, för att se det hela realistiskt. Alla människor har i stort sett nästan identisk genuppsättning, det som skiljer oss åt är "Nonsens-DNA:t" och det DNA som avgör vårt utseende. Kanske en viss del påverkar vår personlighet men det vet vi ju inte med dagens teknik. Vi ser likadana ut inuti. Jag känner inte att jag "ger bort" mitt barn. Om äggen inte kom till användning, donerades, skulle de förmodligen inte mognat alls med tanke på att man inte förbrukar de 400 000 ägganlag man har eller så skulle det bara kastats ur kroppen vid mens. Jag saknar dem inte det minsta utan är bara glad att någon annan fått nytta av något som jag har i överflöd =)
  • HannaS86

Ja men då borde det vara lugnt om du inte hade något som tyder på ägglossning. Sen även om du sprayar är det inte farligt vid ev. graviditet så om du tar ett gravtest i slutet av sprayningen, säg efter 14 dagar så borde du få svar.

• HannaS86

Perfekt :) Jag hängde i en annan tråd ett tag om IVF bara för jag tyckte det var intressant och där var det en som blev gravid under spraytiden och då fick jag reda på att sprayen inte var negativ för barnet och att hon plussade trots hormonerna ;) Men det var ju gött att det löste sig så bra.

• HannaS86

Jag kör tyvärr inte förrän i april nästa gång. Btw Mjölk, tråden stängs om 8 dagar *hint hint*

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 7