min 3 veckors bebis äter hela tiden!
Är det Ok att ge bröstet så mycket som 1 gång i timmen? är så rädd att hon ska få ont i magen av all mat!
Är det fler som har bebisar som vill äta ofta?
Är det Ok att ge bröstet så mycket som 1 gång i timmen? är så rädd att hon ska få ont i magen av all mat!
Är det fler som har bebisar som vill äta ofta?
Min lille hängde vid bröstet i princip dygnet runt de första månaderna. Han hade lite gaser och så ibland, men inte värre än vanligt. Grät ex aldrig och fick ingen kolik.
Min tjej åt betydligt oftare än så i den åldern och hon äter fortfarande ca 1g/h och hon är 5 månader nu - hon vill helt enkelt ligga vid bröstet ofta och är nöjd och belåten med det, så då får det bli så.
Det kan kännas som att det tar mycket tid just nu, men rätt som det är så är amningstiden över och man förundras över hur fort tiden gick - hux,flux är dom tretton år!
min lilltjej har sånna tillväxtfaser titt som tätt, hon får magknip på kvällarna. men vi kör med miniformdroppar för de mesta..för o underlätta magknipet.. min bvcsköterska tyckte inte jag skulle oroa mig när hon vill äta hela tiden o att magknipet komer lägga sig sen när hon är lite större o kurvan viker av lite..min lilltjej växer så mkt så det är inte så konstigt sa hon att hon får magknip... det är jobbigt o sedom ha ont men man får testa allt som gör dom nöjda o tillslut hittar man det o det lugnar ner sig o sen somnar hon o på natten äter hon utan magknip..
Helt normalt, låt barnet bestämma sin takt själv...
Minifom heter det, utan R, sök på www.fass.se så tror jag det står där.
Ja det är helt ok att amma så ofta som bebisen vill
Dom får inte magknip utav att amma tätt det är sånt som dom trodde förr när man inte visste lika mycket om amning som nu. För att förr så fanns inte så mycket amningsforskning som idag
Det är helt normalt att en sån liten bebis som du har vill amma varje timme och ibland flera gånger i timmen tillochmed
Det är inte farligt att amma även om bebisen har magknip. För att sugandet är lugnande och bröstmjölken innehåller smärtstillande ämnen.
Här är en bra länk:
www.helsingborgslasarett.se/patienterochanhoriga/sjukdomarradgivning/graviditetforlossningefterforlossning/efterforlossningen/gratulerartillbarnbarnet.4.2ac9829d108e7756ad5800011183.html
RÖKNING
Om man väljer att röka så är det bättre att amma än att låta bli. Låter bakvänt men faktum är att amningsen skyddande egenskaper mot mammans (eller pappans) rökning överväger den negativa biten att barnet för i sig gifter i mjölken. Så om du röker är det bra om du försöker amma.
ALKOHOL
Mjölken får samma alkoholhalt som mammas blod. Dvs om du är packad och har typ 2 promille i blodet så innehåller mjölken 2 promille alkohol, med andra ord så gott som ingenting. Jämför med en folköl som innehåller 3,5 PROCENT. Att ta ett glas vin är alltså ingen fara alls. Däremot är det olämpligt att ta hand om barn om man är berusad men det är en annan femma.
hej! känner igen mig!
min dotter kunde äta var 5 minut ibland:)hn höll på så tills hon va ca 3.5 månad! men jag kämpade på och till slut så blev det mer "normalt" typ varannan var tredje timma:)