Inlägg från: storhumlan |Visa alla inlägg
  • storhumlan

EyeQ

Har funderat på detta med EyeQ som tydligen ska vara så bra.

Har ni det på era skolbarn?

Bra?

Vilka fördelarhar ni sett med EyeQ?

Dåligt?

Vilka nackdelar har ni sett?
    (Inte priset nu)

• Svar på tråden EyeQ
  • storhumlan
    ludenben skrev 2008-11-19 15:17:42 följande:
    eftersom det inte är biverkningar så finns det ju inganackdelar (mer än om barnet inte gillar det då)Eye-q är läkarrekommenderat mot särskilt adhdproblematik och koncentrationssvårigheter. Den har genomgått stora studier som visar på samband mellan dessa två saker och brist på omega 3. Givetvis kan man ge den utan att ha den problematiken, men eftersom den är rekommenderad särskilt för det och är ganska dyr så kanske man inte behöver just den om  det inte är dessa problemen utan bara omega 3 man vill åt. Då skulle jag satsat på tex eskimå kids som är billigare.
    Eskimå
    Är det samma "uppbyggnad" som EyeQ?
    Har även höört att barnen ska vara mindre sjuka iom att dom äter EyeQ stämmer det??
  • storhumlan
    ludenben skrev 2008-11-19 15:25:52 följande:
    nja, tror inte att de har samma balans mellan DHA och EPA. alla dessa oljor har olika balanser av dessa två fettsyrorna och eye-q är rätt sammansatt för just ADHD. Vill man åt andra problem tex leder eller hjärta är det annat märke på olja. Eskimåkids finns på apoteket, vilket innebär att den fått socialstyrelsens godkännande.Nej, att de skulle vara mindre sjuka har jag varken märkt eller hört. Min son är sjuk för jämnan. Inte allvarligt men förkyld. Han var förra vintersäsången sjuk från dec till juli... över 1/2år och han har ätit oljan 1,5 år... nu har han vart förkyld större delen av hösten.
    OK..
    Ska testa Esimå då.
  • storhumlan

ludenben & blackbetty

Vad intresant att läsa om ert.
    intresant att det kan vara så olika.

Jag ska köpa EyeQ idag då jag åker och handlar.

Det ska bli spännade att se hur det fungerar här hemma.

• storhumlan
    Leica skrev 2008-11-19 16:52:56 följande:
    Vi kör med Eye-Q sen ca 1,5 månad och jag tycker jag ser resultat i sonens koncentration så jag kör vidare.Men ibland vet man ju inte om det bara är mognad eller om det är Eye-Q'n.....
    Hoppas att det är både mognad och EyeQ som gör sitt.
    Det kanske är bra att dom går i varandra.
  • storhumlan
    ludenben skrev 2008-11-20 13:54:20 följande:
    tänk på att det tar ca 12 veckor innan det ger full effekt. De första 12 veckorna ska man köra stor dos, sen i fortsättningen den mindre. Dosering står angivet på flaskan/burken så det är enkelt att ge rätt mängd
    Jag har köpt en burk med 360 kapslar i dag.
    Det står att dom första 12 veckorna ska man ta 6 tabletter om dagen sen gå ner till 2.

Det ska bli spännade detta och se.
  • storhumlan
    Leica skrev 2008-11-20 16:12:50 följande:
    Jo men det tror jag det är faktiskt.Såg att du valt kapslar. Min son tar den flytande då det dels är så många kapslar man behöver äta i början och då hn har svårt med tabletter/kapslar överhuvudtaget.
    Tog kapslar eftersom hon kan svälja utan problem.

Sen behövde man inte ta alla 6 på engång.

Hon tar 3 till frukost och 3 till middag på kvällen.

Det var en stor pris skillnad.
    Dessa 360 st kostade 649 kr.
  • storhumlan
    ludenben skrev 2008-11-20 16:15:34 följande:
    De finns i tuggbara kapslar med som man kan välja om man vill tugga dom eller svälja med vatten. Lite mindre kladdigt än flytande och vi fick aldrig med det sista flytande dropparna som blev kvar i mätkoppen
    Fick smaka sådan tuggis..
    Fyy jag rös i hela kroppen.
  • storhumlan
    ludenben skrev 2008-11-20 16:38:41 följande:
    det är det bästa att dela upp det för läkaren sa att kroppen tar upp det bättre om man gör som ni, 3 på morgon och 3 på kvällen.
    Att trycka i dom 6 tabletter på engång låter inte så snällt heller tycker jag.

Detta fungerar bra.
  • storhumlan

Mor till 3 skrev 2008-11-20 18:16:35 följande:

Min 6-åring har tagit EyeQ i, ja hur länge kan det vara nu? Ialla fall, eftere nyår har han ätit det i 12 veckor. Tycker vi ser skillnad, han klarar att kontrollera impulser bättre, tycker inte att han är lika arg och flygig längre. Jag ger honom den flytande sorten, 15 ml om dagen. Vi tar hela dosen på kvällen, det är bara den rutinen vi har. Jag har betalat ca 250 kr för en flaska, och den håller ca 3 veckor på denna dosen. Då kommer den att hålla 3 ggr längre sen när vi går ned till 5 ml/dag! Tycker inte det är så himla dyrt, kan den hjälpa honom så är det värt det. Kan ju tilägga att han har ingen diagnos - än...
    Dyrt är det men ser man skillnad på sina barn så är det ju värt det.
    Har du testat tuggisarna?
    På typ hälsokosten brukar dom vara snälla så man får provsmaka.

Kan ju bli billigare.
    Min tjej sväljer utan problem.
    Hon har tagit tabletter sen hon var 4-4½ år.

Lycka till!
Svar på tråden EyeQ