Inlägg från: ludenben |Visa alla inlägg
  • ludenben

EyeQ

eftersom det inte är biverkningar så finns det ju inganackdelar (mer än om barnet inte gillar det då)
    Eye-q är läkarrekommenderat mot särskilt adhdproblematik och koncentrationssvårigheter. Den har genomgått stora studier som visar på samband mellan dessa två saker och brist på omega 3. Givetvis kan man ge den utan att ha den problematiken, men eftersom den är rekommenderad särskilt för det och är ganska dyr så kanske man inte behöver just den om  det inte är dessa problemen utan bara omega 3 man vill åt. Då skulle jag satsat på tex eskimå kids som är billigare.

• ludenben

nja, tror inte att de har samma balans mellan DHA och EPA. alla dessa oljor har olika balanser av dessa två fettsyrorna och eye-q är rätt sammansatt för just ADHD. Vill man åt andra problem tex leder eller hjärta är det annat märke på olja. Eskimåkids finns på apoteket, vilket innebär att den fått socialstyrelsens godkännande.
    Nej, att de skulle vara mindre sjuka har jag varken märkt eller hört. Min son är sjuk för jämnan. Inte allvarligt men förkyld. Han var förra vintersäsången sjuk från dec till juli... över 1/2år och han har ätit oljan 1,5 år... nu har han vart förkyld större delen av hösten.

storhumlan skrev 2008-11-19 15:21:38 följande:
    Eskimå Är det samma "uppbyggnad" som EyeQ? Har även höört att barnen ska vara mindre sjuka iom att dom äter EyeQ stämmer det??
  • ludenben
    Svar på #4
    pikasol finns med på apoteket, den kostar mindre än eye-q och även den rekommenderad av läkare
  • ludenben

grymt den effekten fick ju inte vi... sonen har med den diagnosen. Eller egentligen heter den ADHD+dcd eftersom damp inte är en officiell diagnos trots att många läkare fortfarande använder namnet. Men skit samma, jag använder namnet själv för det beskrivet problemen bäst Det var lite OT men men... det var i allafall roligt att höra att ni fått sådan bra effekt. Vi kombinerar den med concerta men vad gott att ni inte behöver det för fungerar naturliga grejer är det det självklart bästa.

blackbetty skrev 2008-11-19 22:24:30 följande:
    tycker eyeQ beskrivs bäst som mirakel på flaska! min son har fått det regelbundet sedan han var tre år och jag såg resultat på två veckor.han blev lugn och kunde koncentrera sig och fick inte alls samma vredesutbrott.han hade damp symtom som nästan helt försvann.(vi har damp i släkten så detta är inga lösa fördommar)
  • ludenben

ja det är tur att det finns så de kan leva ett liv som alla andra...

blackbetty skrev 2008-11-19 22:32:44 följande:
    ja jo jag håller med dig ludenben. concertan är bra min man åt det under en period.tur att det finns medeciner,för barnens skull. min svåger äter något som innehåller stormhatt och jättenattljusolja och det funkar för honom. kommer inte ihåg vad den hette men det finns på naturapotek.
  • ludenben

tänk på att det tar ca 12 veckor innan det ger full effekt. De första 12 veckorna ska man köra stor dos, sen i fortsättningen den mindre. Dosering står angivet på flaskan/burken så det är enkelt att ge rätt mängd

storhumlan skrev 2008-11-20 08:06:13 följande:
    ludenben & blackbetty Vad intresant att läsa om ert. intresant att det kan vara så olika. Jag ska köpa EyeQ idag då jag åker och handlar. Det ska bli spännade att se hur det fungerar här hemma.
  • ludenben

ja just det, det är den dosen. Önskar lycka till och hoppas på att ni når det resultat ni hoppas på

storhumlan skrev 2008-11-20 14:34:05 följande:
    Jag har köpt en burk med 360 kapslar i dag. Det står att dom första 12 veckorna ska man ta 6 tabletter om dagen sen gå ner till 2. Det ska bli spännade detta och se.
  • ludenben

De finns i tuggbara kapslar med som man kan välja om man vill tugga dom eller svälja med vatten. Lite mindre kladdigt än flytande och vi fick aldrig med det sista flytande dropparna som blev kvar i mätkoppen

Leica skrev 2008-11-20 16:12:50 följande:
    Jo men det tror jag det är faktiskt. Såg att du valt kapslar. Min son tar den flytande då det dels är så många kapslar man behöver äta i början och då hn har svårt med tabletter/kapslar överhuvudtaget.
  • ludenben

det är det bästa att dela upp det för läkaren sa att kroppen tar upp det bättre om man gör som ni, 3 på morgon och 3 på kvällen.

storhumlan skrev 2008-11-20 16:37:12 följande:
    Tog kapslar eftersom hon kan svälja utan problem. Sen behövde man inte ta alla 6 på engång. Hon tar 3 till frukost och 3 till middag på kvällen. Det var en stor pris skillnad. Dessa 360 st kostade 649 kr.
  • ludenben

ja den är äcklig.. sonen äter den dock utan att knorra

storhumlan skrev 2008-11-20 16:37:58 följande:
    Fick smaka sådan tuggis.. Fyy jag rös i hela kroppen.
Svar på tråden EyeQ