• bumse2

Saffransbiscotti

Jag har fått saffransbiscotti idag av en kompis och de ligger i en tättslutande glassbunke men jag vill inte äta de nu utan jag skulle vilja spara dem till vår sons dop som är den 6/12, håller de sig till dess eller måste jag baka egna längre fram?

Emma 020123, Linus 080917
  • Svar på tråden Saffransbiscotti
  • Vics

ja du det är ju lite så med biscotti att de kan mjukna av att ligga, men sist värmde jag dom lite i ugnen o då blev de knapriga igen...typ som att man torkar om dom...men bara en kort stund på 125 gr kanske inte länge

så du får väl chansa...smaka o ev torka på dom om de känns "mjuka"

biscotti man köper är ju knallhårda, de jag bakat med mandel har varit "frasigare" o inte lika stenhårda som köpes...

de du fått är dom stenhårda eller mer som möra skorpor??

• Vics

torra kakor brukar ju hålla bra i skåpet..tänk bara på hur länge biscotti kan ligga i matbutikerna innan de äts...

• Mjäll

Förvara dem torrt så tror jag att de håller fint. Jag bakade såna förra året och hade dem på en plåt i underugnen, typ under hela december, och de var lika goda hela tiden. En gång glömde jag dem dock och satte igång underugnen, då luktade det nybakat igen, hehe.

• bumse2

Tack för snabba svar

Vics skrev 2008-11-19 18:04:16 följande:
    ja du det är ju lite så med biscotti att de kan mjukna av att ligga, men sist värmde jag dom lite i ugnen o då blev de knapriga igen...typ som att man torkar om dom...men bara en kort stund på 125 gr kanske inte längeså du får väl chansa...smaka o ev torka på dom om de känns "mjuka"biscotti man köper är ju knallhårda, de jag bakat med mandel har varit "frasigare" o inte lika stenhårda som köpes...de du fått är dom stenhårda eller mer som möra skorpor??
    De är inte stenhårda precis, kunde inte låta bli att smaka på en.

Jag chansar nog och smakar på de någon dag innan och bakar isåfall nya om de behövs.
    Emma 020123, Linus 080917
Svar på tråden Saffransbiscotti