Inlägg från: stardream |Visa alla inlägg
  • stardream

Varför "hostar" min katt?

Har en "huskatt" som har hostat sedan två månder tillbaka. Det kommer och går, men i vanliga fall så hostar han kanske tre ggr om dagen. Han verkar inte vara så besvärad av det efteråt. När han hostar böjer han ned huvudet mot golvet och det låter som han vill få ut något.

Han äter, dricker, leker, slickar sig och mår bra i övrigt, så jag har inte konataktat vetrinär. Han är ute och springer, och äter gräs. Kan det vara något grästrå som irriterar honom kanske?

Någon som vet vad det kan vara? Kan jag göra något åt det?

• Svar på tråden Varför "hostar" min katt?
  • stardream

Fru annmi skrev 2008-11-19 22:26:27 följande:

Tror oxå på Hårboll,ge kissen lite matolja & massera strupen nästa ggr den hostar..MjauuLycka Till!
    Ska jag ge honom matolja? går det bra med olivolja?
  • stardream
    LuMa skrev 2008-11-19 22:27:17 följande:
    Avmaskad är han antar jag?
    Nja, nu när jag tänker efter så har jag faktiskt slarvat med det på senare tid. Brukar ge honom frontline vet sånna där man droppar i nacken på honom. Kan det vara mask??
  • stardream

blå fisk skrev 2008-11-19 22:30:22 följande:

Katter kan få hosta om de har spolmask, de hostar upp äggen som de sedan sväljer ner igen (inte så najs). När blev katten avmaskad senast? Kan ju var en idé att ge en avmaskningskur annars.
    Kommer faktiskt inte ihåg när jag maskade av honom senast, men det var nog i sommaras någon gång. Ska testa med att ge honom avmaskningsmedel, så fort jag har införskaffat nytt..
  • stardream
    Kattägd skrev 2008-11-20 10:56:00 följande:
    Böra med avmaskning, masken kan vandra upp till lungorna och orsaka hostningar. Är det inte bättre efter några dagar så boka en tid till veterinären, det kan vara något allvarligare. Vill inte skrämma dig nu, men jag har en katt som hostade under en veckas tid, jag trodde det var en hårboll eller mask med det gick inte över och han hade gått ner i vikt så vi åkte in och tog prover och röntgenbilder, det visade sig att han hade lunginflammation vilket de trodde att var orsakat av ett hjärtfel(kan bildas vätska i lungorna av det som blir lunginflammation) så vi fick åka till ett djursjukhus och göra ultraljud av hjärtat och det visade sig att det inte var helt normalt. Idag ska vi åka in igen och ta nya bilder på lungorna för att se att allt är bra. Han hostar fortfarande till ibland, men det är inte varje dag och han har gått upp i vikt.
    Ush! stackars kisse...
    Men min katt äter med mycket god aptit, och han går snarae upp i vikt är ner nu när det är så kallt och han inte vill vara ute och springa lika mycket...
Svar på tråden Varför "hostar" min katt?