• Buffybot

Japan med ett spädbarn

Hej!

Är det någon som varit i Japan med en bebis?? Vi kommer eventuellt att åka dit när barnet är 4 månader (och stanna i ett halvår) eftersom min sambo ska plugga där. Men jag är jätteorolig, det är vårt första barn.

Är 4 månader för tidigt? Vi är ju båda ovana föräldrar. Och vet någon hur Japan är att ha småbarn i?

• Svar på tråden Japan med ett spädbarn
  • cyklat

vad jag förstår så finns det väldigt många människor i japan och däribland många 4 mån småbarn. varför skulle det inte gå bra?

• linda87

Så länge man kollar upp sjukvård och sånt som kan behövas till ett litet barn och er så ska det väl fungera

• Buffybot

Jo, jag fattar också att det finns folk med småbarn i Japan! Men vad jag undrar är om någon REST dit och har erfarenhet av det, tex kan ge råd som "tänk på att det inte finns engångsblöjor i Japan" eller att "det är förbjudet att amma offentligt i Tokyo" eller så.

Nån som vet?

• miriel

Kan rapportera i slutet av september. Vi kommer vara där i fem veckor nu i aug/sept, med en 1 åring och en 2 åring.

Jag tycker det låter spännande

• cyklat

ts
    förlåt om jag var lite krass, tyvärr har jag inte varit i japan, men i japan finns det säkert överflöd på allt en baby kan tänkas behöva och inte behöva. en sak tänkte jag på, att köra med barnvagn i storstädernas kollektivtrafik måste vara ogörligt, det går inte ens i london eller paris, hur ska det då vara i typ tokyo.
    lycka till!

• miriel

cyklat: Kan bara hålla med dig vad det gäller barnvagn i Tokyo.

Tunnelbanan är trång och har ofta varken hissar eller rulltrappa. Vi ska inte ha med vagn i huvudtaget utan planerar att bära barnen i sele (troligtvis blir det en Ergo och en Patapum) + varsin ringsjal för kortare turer.

Japan är ett land som bär, så vi får se hur vi får det att fungera utan vagn Vi har börjat bära mycket redan nu i Sverige och kan säga att det är himla smidigt att slippa vagnen, speciellt i stan.

Vad det gäller barnmat och dylikt så är det ju en helt annan kultur än vi har här, så välling kommer vi ta med (massor) maten kommer nog att slinka ner, hemma fungerar japanskmat himla bra på barnen.

Barnkläder har de mycket mer roliga än här i Sverige. Mycket fantasifulla och könsneutrala. Men oxå mycket rosa å puttignuttigt.

Engångsblöjor finns det, men jag tror att det är många som använder tygblöjor. (Vi kommer göra det, då det är runt 30-40 grader varmt å väldigt hög luftfuktighet, tycker jag inte vi kan ha varma engångsblöjor på lilltjejen...)

Vad det gäller amning så återkommer jag Har nämligen ingen aning om vad folk tycker där (förbjudet är det inte) men vi får väl se vad folk säger.... Då jag ammar fortfarande och kommer att göra det under resan oxå, så himla smidigt sätt att få i henne vätska.

/ Anna med Ayumi och Gentaro som snart åker!!!!

• Supersonic

Hej.
    Jag var i Tokyo i maj (nästan tre veckor) med min kille som då var sex månader. Vi hade en sulky med oss och det gick ganska bra. Vi åkte mycket tåg och så länge man undvek rusningstrafiken så finns det plats för vagnen. Men det kan bli fullt på tågen ändå och med ett "sumimasen" (=ursäkta/förlåt) flyttar japanerna sig. Vissa stationer saknar hiss och då finns det oftast rulltrappa. Jag åkte aldrig tunnelbanan.

Barnmat på burk finns massvis och likaså blöjor. Kläder finns för alla smaker.
    Annars är japanerna (tjejer, kvinnor och tanter mest) väldigt glada för barn. Och Ebbe med sina blåa ögon var nästan exotisk. Många stannade oss och ville "prata" med Ebbe, på japanska

Vi bodde en bit från city och där var kunskaper i det engelska språket nästan obefintligt, dessutom är alla skyltar på kanji så det är inte så lätt att hitta gator mm.
    Har ni några frågor eller annat så skriv i min gb. Lycka till med era resor. Jag saknar sushin

Svar på tråden Japan med ett spädbarn