• Anonym (orolig)

11 år och vill inte bli vuxen

Ikväll så satt familjen ( vi är fem stycken) och barnens mormor och pratade allmänt och så plötsligt säger mormor till vår 11 årige son: - Om sex år blir jag pensionär och då är du sjutton år! Sonen svarar: - Jag vill inte bli sjutton år för då får man inte leka mer!

Mitt mamma hjärta höll på att krossas! Känner nämnligen till ett fall där en pojke sa exakt likadant och sen tog han livet av sig!

Alla blev lite chockade av sonens svar och började prata gott om hur det är att bli vuxen........... men jag vet inte om han köper det!

Tycker han såhär för att jag och mannen i huset alltid bråkar nuförtiden? För att två täta syskon kom då äldsta sonen var 7 år och 9 år?

Berätta för mig hur jag reder ut det här? Jag vill inte att han ska ha såna här tankar! Det gör mig rädd

• Svar på tråden 11 år och vill inte bli vuxen
  • Nennnie

Han är bara 11.. ett barn nu.. han kommer växa till sig och inte VILJA leka mer. Det kommer ske naturligt. Men förstår att det känns jobbigt eftersom du varit med om att en pojke tog livet av sig.

• Anonym

var bara uppmärksam på honom, om du ser det minsta "fel" så fixa kurator och allt, det är nog ingen fara. men förstår din oro.

kramar

• Anonym

Min äldsta flicka är 6 år och säger så ibland, och jag känner igen mig! Ville inte heller bli vuxen - vem vill det...
     Jag försöker påpeka det som är bra med att vara vuxen, att man får köra bil t.ex. Och att man alltid kan ha barnasinnet kvar även om man naturligtvis måste ta mer ansvar (säger ju inte exakt så, det är hon för liten för, men försöker förklara så). Sen säger jag att det kommer lite i taget att bli vuxen, man liksom växer in i det, och att man kan göra andra saker som är roligt när man blir vuxen fast man inte leker, i mitt fall är att handarbeta min "lek".
     Många barn tycker nog såhär, men bara ett fåtal blir deprimerade av det!

• lurv

Min äldsta dotter vill inte heller bli stor eller vuxen av samma anledning som din son, man får ju inte leka längre. Det har jag och flera av hennes kompisar tagit fasta på så hon får alltid någon rolig leksak när hon fyller år Hittills så har hon fått heliumballonger, My little pony (både gosedjur och filmer) pärlor och pärlplattor och såpbubblor. Låter väl som ganska normala presenter till en liten tjej men kanske inte till en som blir 22 nästa gång

Allt behöver inte vara så allvarligt som det låter, hoppas att det är så här er son menar

• Anonym

har en kollega vars dotter fyllde 10 eller elva nyligen och sa att hon inte vill bli äldre, inte bli vuxen. Efter lite prat kom det fram att hon nu förstått att i och med att hon blir äldre så blir hennes föräldrar det också och att de kommer att dö när hon blir äldre. Hon var helt enkelt rädd, rädd för att hennes mamma och pappa skulle försvinna.
    Kankse något som pojken din också börjat tänka på?

• Anonym

Jag vet en 14 årig tjej som heller inte vill bli större...tycker det är lite märkligt.
    Har man curlat för mycket och det blir ett för stort arbete att komma ut i den stora världen?
    Tänker att det skulle vara en anledning?

Svar på tråden 11 år och vill inte bli vuxen