• Liten Mjau

Varför lurar man barn att tomten finns?

Varför ska barn tro på tomten? Jaja det är tradition och mysigt..bla bla....
    Men sen kommer tomten och nästan va ända unge är skiträdd.

Och varför tjatar alla föräldrar på sina barn att "snart kommer tomten, om du inte är snäll så får du inga julklappar". (Fast även om de inte är snälla så får de julkklappar ändå)

Tyvärr så tycker jag hela tomtehysdterin är förkastlig. Det är mysigt när det kommer nån morfar och är utklädd till tomte och delar ut julklappar. Men varför kan inte barnen bara få veta vem det är. Vid Lucia så är det ju inte meningen att man ska tror att det är den riktiga Lucian. Kan det inte vara likadant med tomten.

• Svar på tråden Varför lurar man barn att tomten finns?
  • fruis

Säg det, jag fattar det inte heller. Vi hade aldrig tomte som barn eftersom mina föräldrar inte tyckte att man ska ljuga för barn. Våra barn har tomte ibland eftersom andra släktingar som är med på julfirandet kräver det men vi har alltid sagt till våra barn att det är någon som har klätt ut sig och att det inte finns någon tomte på riktigt.

• Bonanza

Jag tycker att tomten är en väldigt mysig figur, och pratar om honom som om han finns. Däremot kommer vi inte ha någon tomte, utan han kommer på natten och lämnar julklapparna. Det är ju inte som att vi tjatar in att det finns en tomte, men i böcker och filmer finns det ju jultomtar och det faller sig naturligt.

Däremot säger vi aldrig någonsin, i något sammanhang "om du inte är snäll..." Det är bara larv!

Jag trodde på tomten när jag var liten, men insåg ju som alla andra att det främst är en symbolfigur för julglädjen. Inte var det något stort trauma precis.

• Liten Mjau
    Bonanza skrev 2008-11-20 09:42:46 följande:
    Jag trodde på tomten när jag var liten, men insåg ju som alla andra att det främst är en symbolfigur för julglädjen. Inte var det något stort trauma precis.
    Det är ju lite sundare att göra så. Symbol för julen kan jag köpa. Tomten finns ju på vykort mm.
  • Lillatroll

Jag ser också jultomten som en symbol för julen. Skulle aldrig falla mig in att säga att om du inte är snäll så får du inga julklappar.

Men däremot så har jag inga problem med att tomten kommer hem till oss på julafton. Han/hon kommer gående med en lykta och barnen står i fönstren och väntar. Min systers barn listade snabbt ut att tomten var någon släkting som var utklädd men det var ju bara skoj. Höjdpunkten var när barnen var lite äldre och min syster hade fått en arbetskompis till henne som barnen aldrig hade träffat att komma som tomte. Barnens min när dom räknade in alla släktingarna och alla var ju på plats....vem var tomten??? Det tyckte dom var jätteroligt.

Så jag tycker tomten kan komma utan att man behöver ljuga för sina barn. Det är en del av julafton helt enkelt. Barnen vet att det är en saga men lite fantasi skadar inte. Och roligt blir det. Är barnen rädda för tomten så behöver dom absolut inte gå fram till tomten. Då sitter dom i vårt knä och tittar på.

• vadskajaghetadå

att säga att man ska vara snäll är effektivt!

min son har fattat att man klär ut sig, jag säger inte att han finns eller inte finns, det är lite på skoj.

• Luddvar

Våra barn har aldrig varit rädda för tomten. Känner inget barn som har varit det faktiskt så det där är nog väldigt olika... Tomten hör till. Han är en snäll farbror och ger lite mystik åt en alldeles underbar dag.
    Men om ungarna storgråter hysteriskt kanske man skulle kunna hitta på en egen tradition? Säg att tomten lagt klapparna under granen över natten?

• Vasen

Min son tror på tomten, fast han vet att man kan klä ut sig till tomte också. Jag vet inte hur han får ihop det riktigt men så är det iallafall. Vi har inte aktivt försökt lura på honom någon tomtetro , men det finns ju tomtar överallt i samhället så här års som flera redan påpekat. Skulle aldrig falla mig in att hota med indragna julklappar om man inte är snäll. Hör inte det till mina föräldrars generation (65+)?

• ester

Detta med tomten är också något jag börjat fundera över den senaste tiden. Jag är själv uppvuxen med tomte, han kom inte med renar, utan landade med sin helikopter på taket, och fastän jag visste att det var farfar som var tomte, så var det ändå tomten ...skumt.

Mina barn(eller bara det ena, då den lille inte upplevt någon jul än) har också växt upp med tomten. Aldrig så att jag hotat att tomten inte kommer med presenter och han inte är snäll.

Jag tror dock, att barn behöver ha nån/nåt att se upp till som representerar godhet , i en värld, som inte alltid är så vänlig. Jag kan inte säga om något barn har tagit skada av att tro på tomten, men det tror jag väl knappast att de har.

• Liten Mjau

Jag tror kanske inte barnen tar skada men jag förstår inte varför man inte kan ha en morfar eller nån som tar på sig en tomtedräkt(utan mask, man ser vem det är) och delar ut julklappar som en symbol för julen?

• ester

Liten Mjau skrev 2008-11-20 10:13:34 följande:

Jag tror kanske inte barnen tar skada men jag förstår inte varför man inte kan ha en morfar eller nån som tar på sig en tomtedräkt(utan mask, man ser vem det är) och delar ut julklappar som en symbol för julen?
    Jag förstår din poäng. Jag kan bara prata för mig själv, och att vi har valt att ha tomte, beror ju på att både min sambo och jag har trevliga minnen från våra barndomsjular med tomte. Vi vill ju ge våra barn en lika underbar jul som vi själv hade.
Svar på tråden Varför lurar man barn att tomten finns?