Ni som har barn som inte tål laktos?
Hej vad hade era för symtom när dom inte tål mjölken?
Hej vad hade era för symtom när dom inte tål mjölken?
Min son fick diarre och ont i magen. Han blev liksom svullen i magen. Vi upptäckte ganska tidigt att han var känslig mot laktos då hans pappa också är det, så vi nästan alltid har laktosfri mat. De enstaka gånger vi inte åt laktosfritt blev han dålig. När han fick glass tex, eller åt gräddtårta . Detta försvann sen när han blev tre år. Han hade aldrig några svårare problem dock.
Det är viktigt att skilja på laktosintolerans och mjölkproteinallergi.
Laktosintolerans är när kroppen inte kan bryta ner mjölksockret i tarmen. De flesta med den intoleransen kan äta en liten mängd mjölk per dag, och låglaktos eller laktosfriaprodukter finns.Dock innehåller de ändå mjölkprotein. De flesta laktosintoleranta är vuxna, det är väldigt ovanligt att små barn är det.
Mjökproteinallergi är det de flesta små barn har när man pratar om mjölkallergi, alltså inte samma sak som laktosintolerans. När man inte tål mjölkproteinet kan man inte äta någon som helst mjölk alls, alltså inte heller laktosfria produkter, det "räcker" inte...
Precis som Vasen skriver, växer mjölkproteinallergin bort för de flesta av barnen, men en laktosintolerans går inte att bli "frisk" från, eftersom kroppen slutat producera ett enzym.
Ville bara tydliggöra skillnaden för dig jojjo, jag har en son som sedan födseln inte tål mjölkprotein, och jag själv blev laktosintolerant för 6 månader sen, och det är ganska stor skillnad vad man kan äta. Oftast tror folk att laktosintolerans är all mjölk, men så är inte fallet. Eftersom min son är allergisk så har jag lärt mig att noga kolla vad de menar när de säger "mjölkfritt", för rätt ofta menar de då laktosfritt, vilket ställer till det i magen för min son för mjölksockret är borta, men inte mjölkproteinet.
Vi upptäckte det genom att han skrek sig igenom sin första levnadsvecka, vi trodde vi hade ett kolikbarn.. MEn jag testade äta mjölkfritt, och vi fick som ett nytt barn.. Så han får väldigt ont i magen om han får i sig mjölk. En del får kaskadkräkningar, en del andra eksem, det kan vara lite olika hur det visar sig. Nu hoppas vi mest att det ska växa bort någongång, han är 2 ½ nu.
Hej
Min son, nu 3 mån 1 vecka, har troligtvis mjölkallergi. Ska till läkaren i morgon. Han skriker inte och verkar allmänt pigg o glad. Men för lite mer än 1 vecka sedan började han få grönt bajs, kesobajs (väldigt vattnigt med "keso"bitar i) och sedan även blodslem i bajset. På BVC trodde de att det var mjölkallaergi och jag bokade tid hos läkaren.
Det verkar vara vanligast att barnen skriker men det gör inte vår son, men han har enheldel gaser. Det blir att byta bajsblöja 1-3 gånger per måltid jämfört med 1-2 gånger per dygn innan. Han får både bröstmjölk och ersättning sedan 2 mån ålder.
Våran son har haft problemet sen han föddes fast ingen trodde det..
han får laktos fri mjölk m.m han kan ha vanlig mjölk i mat.
Vi berättar för han om det är vanlig mjölk i så han vet om varför han kan få ont i magen, sen e han så medveten om det så om han får fel på dagis av misstag så säger han till oss.
Vi fick reda på i somras att sonen var laktosintollerant... Han är tio år... Han har faktiskt alltid haft lite problem med lös mage, och ofta klagat på ont i magen och varit gasig.
Nu när det gick att konstatera med blodprov visade det att han hade en genetisk variant av laktosintollerans, nåt han haft hela tiden... Men detta blodprov är ju ganska nytt, så vi har inte kunnat få reda på det innan.
Vi har testat mjölkfritt och sen chockat magen med massa mjölk, men det har inte märkts tillräckligt mycket för att man skulle tro att det var laktositollerans... Men nu äntligen mår han bra!
Det enda han saknar är mjölkchoklad.....
Hej!
Vår dotter, som är drygt 1 år gammal, är troligen mjölkproteinallergisk. Vi märkte att något var galet eftersom hon fick prickar/eksem på kroppen (framförallt runt munnen) och kräktes, och dessutom hade hon mycket gaser i magen. Och hon skrek som en besatt...
Hon har varit "mjölkfri" sedan hon var ca 2-3 månader gammal fram till i torsdags.
Nu har vi, enligt läkares föreskrift, påbörjat en s.k. mjölkprovokation som man tydligen gör vid 1 års ålder för dessa barn, för att se om det fortfarande är lika illa för henne.
Vi började med 1 ml (ett kryddmått) vanlig mjölk och idag, (dag 4) är vi uppe på 10 ml. Vi ska upp till 0,5 dl innan vi ska utvärdera och bestämma vad vi fortsätter med.
Hittills har vi märkt att hon blivit väldigt gasig i magen, bajsat 3 ggr per dag istället för 1, men inga prickar/eksem eller kräkningar än så länge. Inte heller gnäller hon som om hon har ont i magen. Men både igår och idag har hon nästintill matvägrat. Havregrynsgröten på morgonen och kvällen har gått ner, men inte mycket annat.
Vi hoppas att gaserna är en "tillvänjning" och att det går över, men blir det värre i veckan så avbryter vi och återgår till den totalt mjölkfria kosten igen.